Nu kan anställda på Scania låna möbler till hemmakontoret

Anställda på Scania kan låna hem kontorsmöbler till hemmakontoret. "Det var en lättnad när den möjligheten äntligen kom på plats" säger Bettina Kylefors, förtroendevald i Akademikerföreningen på Scania.

På Scania kan anställda som vill utrusta sitt hemmakontor numera låna möbler via ett möbelföretag. Lösningen är ett resultat av att företaget nu öppnat för möjligheten att jobba hemifrån, även efter pandemin. 

Flexibelt arbete och möjligheten att jobba hemifrån har länge diskuterats på Scania. Pandemin satte dock frågan i ett helt nytt perspektiv.

– Pandemin blev en möjliggörare, vi har kunnat visa att det går att jobba lika effektivt hemma. Den här perioden har på så vis hjälpt oss att sätta tryck på de här frågorna, berättar Bettina Kylefors, förtroendevald i Akademikerföreningen på Scania.

Fysiska arbetsmiljön ett problem

Redan förra sommaren gjorde Akademikerföreningen en enkät bland medlemmarna för att stämma av behov, utmaningar och upplevelsen av att arbeta på distans hemifrån.

Bettina Kylefors, förtroendevald i Akademikerföreningen på Scania.

Enkäten visade att de flesta tyckte att det fungerade bra att arbeta hemma och hela 96 procent svarade att de ville kunna arbeta hemifrån även i fortsättningen.

Men den fysiska arbetsmiljön var ett problem, framför allt var det otydligt vad som egentligen gällde.

– Det var lite upp till varje chef att avgöra och det såg väldigt olika ut vad man fick ta med sig hem och hur det skulle gå till. Efter en tid fick vi möjlighet att låna hem möbler, som en stol, från kontoret. Senare blev det också tillåtet att beställa mindre datautrustning och så småningom också en extra skärm, berättar Bettina Kylefors.

Enkäten visar vad medlemmarna vill

En ny undersökning 2021 visade ett liknande resultat. 66 procent av de drygt 1 000 medlemmarna som svarade på enkäten ville kunna arbeta mer än halva arbetstiden hemifrån även efter pandemin, men hemarbetsmiljön behövde fortfarande förbättras. Det fanns också en oro för att allt skulle återgå till det gamla sättet att arbeta.

Att få till en långsiktig lösning för den fysiska arbetsmiljön i hemmet var därför en viktig fråga för facket att driva.

– Enkäten gav oss ett bra faktaunderlag där det blev tydligt vad medarbetarna vill. Vi kunde även hänvisa till att andra, exempelvis Ericsson, hade leasingavtal på plats tidigt under pandemin. Det var viktiga argument i påverkansarbetet och samtalen med företagsledningen, berättar Bettina Kylefors.

Hemarbete även efter pandemin

I somras kom det så nya riktlinjer kring hur man ska se på arbete på Scania. Ett nytt dokument, Scania Work Playbook, presenterades. Dokumentet innehåller en blandning mellan riktlinjer och tips för arbetslivet på Scania. Här framgår det att hemarbetet kan fortsätta även efter pandemin och att det på gruppnivå ska tas beslut om en lösning som fungerar för både gruppen och verksamheten.

Därefter presenterades upplägget med att låna möbler för att utrusta hemmakontoret. Att öppna upp för hemarbete gjorde att man också var tvungen att säkra upp arbetsmiljön i ett större perspektiv, konstaterar Bettina Kylefors.

– Det var en lättnad när det äntligen kom på plats. Det blev något av en rusning så i början var det långa väntetider för att få hem de beställda möblerna. Men nu tror jag att det flyter på, säger Bettina Kylefors.

Lånar ut möbler

Sedan september har lösningen via möbelföretaget varit på plats som innebär att Scania leasar kontorsmöbler och lånar ut dem till medarbetarna. För att låna hem möbler gör medarbetaren en beställning via ett formulär på Scanias intranät. Här kan de välja bland ett urval olika skrivbord och stolar, utifrån vad som passar i just deras hemmiljö. Möblerna levereras sedan hem till den anställda, och monteras.

– Den här lösningen ger oss bättre kontroll, vi vet att det är bra grejer, säger Malin Sollert.

Malin Sollert som är Head of People Services Sweden på Scania berättar att det har tagit tid att komma fram till en bra lösning. När de började titta på en lösning framåt så vägde de mellan att erbjuda en summa för att köpa in egna möbler eller att leasa möbler som sedan lånas ut till medarbetarna.

Genom att teckna ett leasingavtal säkerställer Scania att möblerna lever upp till kraven på ergonomi och funktionalitet.

– Vi  tog hjälp av en ergonom för att kunna ställa bra krav i upphandlingen av leverantör. Den här lösningen ger oss bättre kontroll, vi vet att det är bra grejer, berättar hon.

Arbete är inte en plats

Malin Sollert tror att det är viktigt att kunna erbjuda en flexibel lösning, för både arbetsgivaren och medarbetaren, eftersom det är svårt att förutsäga hur behoven kommer att se ut framöver. Kanske blir det viktigare att ha en ordentlig fysisk arbetsmiljö på hemmakontoret framöver, medan arbetsplatsens kontor blir viktigare för möten och interaktion.

– Arbetet är något man gör och inte något man går till. Det är ett nytt sätt att tänka. Därför är det viktigt att hitta lösningar som ger valmöjligheter framöver, säger Malin Sollert.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Arbetsgivarna vill få drogtesta anställda i offentlig sektor

Arbetsgivarna vill få drogtesta anställda i offentlig sektor

Inför samma regler för drogtestning i offentlig sektor som finns i privat sektor. Det är ett förslag som Arbetsgivarverket och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, nu har framfört till regeringen.
Fler artiklar