Lokalkontor blir hubbar när myndigheter öppnar för distansarbete  

Många av Trafikverkets kontor byggs om och alla med fler än omkring 50 platser blir aktivitetsbaserade. Där kommer det att finns plats för distansjobbarna. Bilden är från kontoret i Göteborg. Foto: Trafikverket.

Flera myndigheter kommer tillåta mer arbete på distans än före pandemin. Både Trafikverket och Kronofogden gör lokal- och regionkontor till hubbar – men väljer olika modeller. Det som skiljer är synen på  om allt arbete kan ske på distans. 

När Trafikverket i slutet av februari öppnar för återgång till kontoren blir det inte som före pandemin.

Niclas Lamberg, HR-direktör på Trafikverket.

– Erfarenheterna från de två år som vi tvingades arbeta på distans ska vi dra nytta av, säger Niclas Lamberg, HR-direktör på Trafikverket.

I dag har omkring 6 000 medarbetare på myndigheten slutit ett distansarbetsavtal som tillåter distansarbete i snitt två dagar i veckan. Då kan arbetet ske hemifrån eller från ett av Trafikverkets 28 kontor, som inte är ordinarie tjänsteställe. Det är cheferna som avgör vilka som får möjligheten.

Maria Dryselius är en av dem som har ett distansarbetsavtal och några dagar i veckan kortar hon resvägen till jobbet från 9 till 2,5 mil, enkel väg. Maria arbetar som projektledare för underhållsbeläggningar av asfalt i Sörmland och har i många år pendlat från sin bostad i Örsundsbro utanför Uppsala till kontoret i Eskilstuna.

Maria Dryselius på Trafikverket slipper åka 9 mil till kontoret i Eskilstuna varje dag.

– Nu tillåter mitt avtal att jag jobbar några dagar i veckan på distans, antingen hemifrån eller från kontoret i Uppsala.

Förutom kortare restid och mer fritid finns det fler fördelar.

På Uppsalakontoret har Maria en kollega som har samma uppdrag i Uppland som hon har i Sörmland.

– Det är en stor fördel att vi kan dela erfarenheter och hjälpas åt. På kontoret i Eskilstuna är jag ensam i min roll men när jag är i Uppsala pratar vi asfalt hela tiden.

Kulturen stärks på kontoret

HR-chefen Niclas Lamberg tror att den nya modellen kommer att skapa nya nätverk och positiva synergier inom Trafikverket, förutom de kortare restiderna.

Många av Trafikverkets kontor byggs om och alla med fler än omkring 50 platser blir aktivitetsbaserade. Där kommer det att finns plats för distansjobbarna.

En del frågar varför Trafikverket bara accepterar distansarbete några dagar i veckan. Vad hindrar att medarbetarna själva bestämmer var de vill arbeta alla dagar i veckan?

– Det finns flera skäl till att man behöver ha basen på sitt ordinarie kontor. Dels för att stärka kulturen, dels för att vi tror att samarbete och innovation fungerar bättre när man är på en plats tillsammans, säger Niclas Lamberg.

 Rekryterar i hela Sverige

På Kronofogdens it-avdelning har man inte riktigt samma uppfattning.

Julian Firpo

Julian Firpo, IT-strateg på Kronofogden

– Vi tror på ett flexibelt arbetsliv i alla delar, digitalt ledarskap på riktigt som inte kräver att alla medarbetare sitter i samma rum, säger Julian Firpo, it-strateg på Kronofogden.

Sedan drygt ett år tillbaka rekryterar it-avdelningen platsoberoende och det betyder att man kan bo var som helst i landet.

Satsningen startade för att göra det lättare att rekrytera kompetens som det är stor konkurrens om i Stockholm, där huvudkontoret finns. Men de första platsannonserna gav inte alls den effekt man hade hoppats på. I det rekryteringssystem som Kronofogden, och även Arbetsförmedlingen har, måste man specificera ort.

– Det är inte anpassat för att söka kandidater över hela landet. Det var först när vi började rekrytera via sociala medier som vi fick den effekt som vi hade hoppats på, säger Julian Firpo.

Nu får it-avdelningen ansökningar från hela landet och över 20 personer har rekryterats under 2021 och början av 2022. Ala nyanställda har knutits till det närmaste av Kronofogdens 32 kontor, från Haparanda i norr till Malmö i söder.

Frihet under ansvar

I september började it-arkitekten Nebojsa Mitrovic på Kronofogdens kontor i Jönköping.

Nebojsa Mitrovic är anställd på Kronofogdens kontor i Jönköping.

– Det som tilltalade mig, förutom arbetsuppgifterna, är Kronofogdens syn på distansarbete. Självledarskap och frihet under ansvar är inte bara tomma ord utan gäller på riktigt. Det är ovanligt bland statliga arbetsgivare, säger han.

Nebojsa Mitrovic är den enda av it-avdelningens 230 anställda och konsulter som hör till Jönköpingskontoret. Hur ofta han vill arbeta där bestämmer han i samråd med sin chef. Hittills har han mest jobbat hemifrån men framöver funderar han på att sitta på kontoret ibland.

Kollegorna i hans team finns i Stockholm i Göteborg, Västervik och i Kristianstad. Men det ser han inte som ett problem. Tvärtom!

– Mycket arbete fungerar faktisk bättre digitalt. Det är enklare att dela skärm och lösa problem, jobba med ett dokument och i workshops tillsammans. Att digitalt arbete hämmar kreativiteten håller jag inte alls med om.

Julian Firpo ser inte heller att det påverkar produktiviteten.

– Vi har inte sett någon sparlåga när det gäller leverans och kreativitet. Kollegorna spottar ur sig nya tjänster och lösningar varje dag säger han.

En viktig pusselbit för att få det att fungera är utbildning av cheferna i digitalt ledarskap.

– Vi har olika forum där cheferna delar med sig av utmaningar och best practice. Det här är nytt för oss men vi vågar försöka och vi lär oss av varandra säger Julian Firpo.

Karin Virgin       

2 kommentarer

  • Anonym

    Visst är det positivt att många fortsatt får möjligheten att arbeta på distans. Men ser man artikeln från en annan synvinkel kan man fråga sig varför Trafikverket behöver lägga ner över två miljoner kronor i arbetstid på att få fram 6000 distansavtal. Grundproblemet verkar vara förlegade regler kring vad som klassas som arbetsställe. Skulle man arbeta 3 dagar hemma så skulle den anställda ha möjlighet att kunna kräva ersättning för tjänsteresa till kontoret då ens arbetsställe då skulle vara hemma. Än mer märkligt blir det när infra ministern häromdagen presenterade ny generaldirektör och man återigen stoltserar med att man bränt 2 miljoner för att få fram 6000 avtal, och ministern med hans kollegor reflekterar inte ens över att de inte uppdaterat reglerna. Det hade troligtvis blivit billigare för skattebetalarna om regeringen hade börjat ta tag i problemen.

    24 februari 2022

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.