Ingenjörsstudenter tävlar i solbilsrace i Australien

En av JU Solar Teams tidigare bilar i Australien
En av JU Solar Teams tidigare bilar i Australien.

Deras soldrivna bil kan gå i 170 kilometer i timmen. Men maxhastigheten avgör inte vem som går först i mål i Bridgestones solbilsrace i Australien. Det berättar ingenjörsstudenter i Jönköping, som är med i ett av tre svenska lag.  

Den 22–29 oktober är det dags för The Bridgestone World Solar Challenge. Då kör 50 lag sin egenutvecklade bil, driven av solenergi, 300 mil från Darwin till Adelaide i Australien.

Rickard Surtevall

Rickard Surtevall

Från Sverige deltar, förutom Jönköping university, också Chalmers och Högskolan i Halmstad.

Jönköping har varit med flera gånger. Till årets race har man jobbat sedan början av 2022, med allt från design och konstruktion till att skaffa sponsorer.

– Det är alltid ett innovationstänk. I år har vi gått från kolfiber, som inte är så arbetsmiljövänligt och inte går att återvinna, till linfiber, berättar Rickard Surtevall, maskiningenjörsstudent som är med i mekanikteamet i JU Solar Team.

Teamet har också kontakter med företag som varit med och slipat på designen.

– Många vill komma med tips och det är kul att nå ut till dem som har expertkunskaper, säger Hanna Emanuelsson, som läser till civilingenjör i industriell produktframtagning och är med i mekanikteamet.

”Hört många historier”

Hanna Emanuelsson

Hanna Emanuelsson

Av de fem bilar som utvecklats på JU före den här blev en aldrig byggd, på grund av pandemin, och en har skrotats. De andra tre finns kvar som inspiration.

Delarna till årets bil har börjat levereras och i slutet av mars ska den visas på Jönköpingsgalan, även om allt inte kommer att vara klart. Efter det blir det färdigställande och körtester så länge som möjligt fram till racet.

De 22 studenterna i teamet – både ingenjörsstudenter och studenter från HLK, Högskolan för lärande och kommunikation – har två lärare till sin hjälp. En jätteviktig del är att de också har fyra mentorer som tidigare arbetat inom projektet.

– Mentorerna tar upp risker som är bra för oss att veta nu, så att vi kan testa dem. Så att vi inte står där chockade under racet, berättar Hanna Emanuelsson.

– Vi har hört många historier om att det kan vara storm och att man kan få stopp och får laga bilen i panik, säger Rickard Surtevall.

2019 var det till exempel problem med solcellerna som inte fungerade fullt ut.

Mycket körstrategi

Årets bil är 20 procent mer aerodynamisk än JUs tidigare bilar, vilket ger den en teoretisk toppfart på 170 kilometer i timmen. Men så fort kommer man inte att köra. Dels har bilen bara cykelbromsar gjorda för mountainbikes, dels går racet på allmänna vägar med både fotgängare och allmän trafik. Och det är inte tillåtet att överträda hastighetsgränserna.

– Tidigare år har vi haft en snitthastighet på 65 kilometer i timmen. All energi kommer från solen så det är mycket körstrategi, att aldrig få slut på energi, inte heller under molniga dagar. Och att köra om är väldigt energikrävande. Så att ha en bra byggd bil och nyttja den rätt är nycklarna för att lyckas, säger Rickard Surtevall.

Hanna Emanuelsson berättar att alla i teamet åker med till tävlingen.

– Det behövs många följebilar: en med reservdelar, en bil framför och en bakom tävlingsbilen, en som åker före och kollar efter faror, en för sociala medier och en strategibil.

Kommit före Stanford och MIT

Ett 65-sidigt regeldokument slår fast vad som gäller både för bilen och för hur gruppen får bete sig. Inför racet blir det besiktningar av bilen och köregenskaperna.

JU Solar Team

JU Solar Team

Startordningen, med 30 sekunder mellan varje lag, avgörs i ett kval på racingbana, vilket Rickard Surtevall tycker är lite komiskt.

– Vi har byggt en bil för att köra en lång sträcka, och så är kvalet på en helt annan bana än vad bilen är konstruerad för. Då får man göra en överläggning kring hur hårt man vill pusha bilen på banan. Skulle man skada karossen eller andra delar finns begränsad tid att reparera före racet.

JU-laget tävlar i Challenger-klassen, med en person i bilen, men upp till sex förare att växla mellan. 2017 kom JU på åttonde plats i sin grupp och 2019 på tionde plats.

– Vi har slagit Chalmers, Stanford och MIT. Vi har nytta av att ha mentorer som varit med länge och som vet vad som krävs, säger Rickard Surtevall och Hanna Emanuelsson.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Så mycket tjänar 41 facktoppar

Så mycket tjänar 41 facktoppar

158 843 kronor i månaden. Så stor är löneskillnaden mellan den fackordförande som tjänade mest och minst förra året. Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand hamnar långt ner på lönelistan i en kartläggning som Altinget har gjort.
Fler artiklar