Undvik utmattning – 10 sätt att tänka annorlunda

Sedan utmattningen har Viktoria Westerberg arbetat aktivt med att öka kunskapen om hur man skapar ett hållbart arbetsliv.

Viktoria Westerberg fick en tuff start i arbetslivet med en utmattning på första jobbet. Nu lär hon andra hur man undviker att gå in i väggen. Här är hennes bästa råd för hur du ser till att hålla ett helt arbetsliv.

I en artikel i Ingenjören i januari 2019 berättade Viktoria Westerberg sin historia om att gå rakt in i väggen efter bara sex månader på sitt första jobb efter civilingenjörsexamen. En tuff erfarenhet så tidigt i karriären, men samtidigt en stark lärdom som format den person Viktoria är idag.

Idag, fyra och ett halvt år senare, driver hon eget bolag inom projektledning och har sedan utmattningen arbetat aktivt med att öka kunskapen om hur man skapar ett hållbart arbetsliv.

Här är några av Viktoria Westerbergs bästa tips för att undvika utmattning:

1. Leta efter arbetsplatser som tillåter dig vara människa – med de upp- och nedgångar som livet består av.

Leta efter en arbetsplats där det är okej att ha en dålig dag, där du kan säga ifrån utan att det får negativa konsekvenser och som ser dig som mer än din prestation. En arbetsplats där du kan lyfta frågor kring stress och ohälsa och få hjälp att dra i handbromsen om det behövs.

Sådana arbetsplatser växer kanske inte på träd men de finns, särskilt om du börjar läsa lite mellan raderna i jobbannonser och väljer bort arbetsplatser som söker anställda som är stresståliga, flexibla och drivna och så vidare. Eller om du under dina jobbintervjuer börjar våga ställa de svårare frågorna: hur hanterar företaget stress på arbetsplatsen och vad gör man egentligen för att ge sina anställda förutsättningar att göra ett bra jobb?

Eller kanske allra helst, hör dig för i ditt nätverk och hitta de kontakter som värderar livet mer än arbetslivet, som är riktigt nöjda med sina jobb och sök dig dit. Det kan alltid bli fel ändå men chansen att det blir rätt ökar avsevärt.

2. Identifiera dina stressutlösare – och konstruera en arbetssituation med hänsyn till dem.

Vad får dig att känna stress? Är det osäkerheter, dålig styrning eller avsaknad av kontroll? Och vad behöver du för att hantera detta? Är det stor frihet, öppen dialog eller mycket tid för reflektion?

Ta reda på vad som funkar för dig och sätt förväntningarna från start så att du har möjlighet att prestera så bra som möjligt utifrån vem just du är. Det kommer både du och företaget du jobbar för att tacka dig för.

3. Få koll på dina stressymptom – och lyssna när de gör sig hörda.

Kroppen är din varningsklocka som börjar viska redan innan medvetandet hinner förstå fullt ut att du är stressad. Lär dig hur just din kropp kommunicerar stress. Kanske höjer den pulsen, gör det svårt att sova, eller påverkar minnet?

Lär dig se skillnad på tidiga och sena signaler och vad du behöver när de olika symptomen visar sig.

4. Säg ifrån i tid – även om det känns för tidigt.

Alltför ofta flaggas stress upp först när väggen endast är ett par meter bort och den enda lösningen för att hindra en utmattning är en sjukskrivning. Hur larvigt det än må kännas att säga till första dagen på ett projekt, gör det – om inte för din egen skull, så för andra som inte är lika modiga. Det är aldrig för tidigt att flagga om stress. Det kan vara svårt, men det är aldrig för tidigt.

5. Ta ansvar för din egen stress – och ha en plan för vad du behöver.

Ansvaret ligger inte på dig, men det är du som kommer bli lidande om företaget inte vet hur man tar ansvar för sina anställdas mentala hälsa. När stressen börjar viska och du säger ifrån, försök, om du kan, att ge förslag på hur din arbetssituation kan ändras för att det ska funka. Då kommer allt att bli så mycket lättare, både för dig och för din arbetsgivare.

6. Sätt dina gränser – och bli mer respekterad på köpet.

Få saker har verkat mer kontraintuitivt än detta, men faktum är att respekt på jobbet inte fås genom att vara folk till lags. Nej, respekt får vi genom att skapa jobbintegritet som snarare kommer av tydlighet och självrespekt.

Så våga tacka nej när kalendern är full, våga ställa krav på vilka projekt du vill jobba i, våga uttrycka din åsikt och var transparent med dina begränsningar. Då kommer du att skapa både hållbarhet i din arbetssituation och öka ditt värde som medarbetare.

7. Nej är en fullständig mening – du behöver inte förklara dig.

Kanske är ”nej” den enklaste formen av gränssättning, och ändå är det så svårt. Vi är inte vana vid att säga nej utan förklaring, det känns avigt. Men ändå gör vi det utan att blinka när det kommer till det motsatta. Att säga ja utan ytterligare förklaring faller sig helt naturligt. Så träna på att tacka artigt nej och till slut kanske det blir lika naturligt. För det borde det vara.

8. Att inte ge sitt allt varje dag gör dig inte till en dålig medarbetare – det gör dig till en hel människa.

Nästan alla människor vill göra sitt bästa men att göra sitt bästa innebär inte att ligga på maxprestation varje timme varje dag hela året runt. Nej, det innebär egentligen att lyssna på sin kropp och dimensionera energin för att hålla i längden.

Arbetslivet är långt och du ska orka hela vägen fram, inte bara de första tvåhundra metrarna.

9. Att pausa är inte att fuska – det är att möjliggöra för en bättre prestation.

Att tillåta sig själv andrum under dagarna är en förutsättning för att kunna leverera kvalitet i sitt arbete.

Så ta dina pauser. Gå ett socialt varv på våningsplanet och prata med lite kollegor. Ta en promenad i solen, sätt dig ner och scrolla på telefonen. Ta en tupplur eller vad som helst som får dig att släppa jobbet en stund och ladda om. Det må kännas som att fuska, men det är precis raka motsatsen.

10. Att tänka på jobbet är också att jobba – även om du inte sitter vid datorn eller är på kontoret.

Vare sig det handlar om att du funderar på vilka du ska kontakta imorgon medan du är ute på en joggingrunda, eller bollar olika lösningar på en problemställning medan du lagar mat, så är det att jobba. Tänk på det nästa gång du räknar ut din timlön och ge dig själv tillåtelse att ta en sovmorgon.

Och, viktigast av allt: Värdera dig själv och din hälsa högst och sluta om det inte känns bra – inget jobb är värt en utmattning.

9 kommentarer

  • Eleonora

    Så bra skrivet. Du sätter ord på saker jag inte kunnat tänka fullt ut. Tack.

    12 oktober 2023
  • Anna

    Jättefina och mycket konkreta och goda råd.
    Tack!

    12 oktober 2023
  • Maria

    Men finns det sådana arbetsplatser? Frågar en som jobbat med produktutveckling i olika organisationer i 30 år…

    12 oktober 2023
  • Frida

    Önskar jag hade läst detta för 15 år sedan när jag var nyexaminerad. Det kostade mig dyrt i form av ledsen själ och kropp och trasiga privata relationer.

    12 oktober 2023
  • Annika S.

    Tack, bra lista. Jag ska sätta upp den som påminnelse. Det är lätt att tappa bort sig själv.

    12 oktober 2023
  • Daniel

    Tack! Det är många på min arbetsplats som borde ta till sig ena eller andra punkten! Skönt att det är fler som t.ex. ser nyttan med att ta pauser!

    12 oktober 2023
  • Sofia

    Det var bland det bästa jag läst i den här frågan.

    12 oktober 2023
  • Karin

    Jätteviktigt ämne. Tack för att du delar med dig av dina tips, Viktoria! Vi måste normalisera att må bra.

    12 oktober 2023
  • Tobias

    Så konkret och bra skrivet! Denna sparar jag för att dela med kollegor och chefer.

    12 oktober 2023

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Min chef har en gullegris – vad ska jag göra?

Min chef har en gullegris – vad ska jag göra?

Att chefen favoriserar vissa medarbetare kan vara en grogrund för konflikter och arbetsmiljöproblem. Här är psykologens tips för hur du bäst hanterar en orättvis chef – och hur du som chef själv undviker att gå i den fällan.
Fler artiklar