Chefspanelen: Hur använder du AI i chefsrollen?

Tre civilingenjörer som är chefer tycker att AI förenklar deras arbete. Från vänster: Marina Rantanen Modéer, Saab, Henrik Boström, Consid och Sofia Skoglösa. Skanska.
AI gör nu sitt intåg i arbetslivet – men hur påverkar det cheferna? Ingenjören frågade tre ingenjörschefer hur de använder AI på jobbet.
”Mycket bra stöd för att generera idéer”
Marina Rantanen Modéer, chef för autonomi och GNC (Guidance, Navigation and Control) på Saab Underwater Systems. Civilingenjör i maskinteknik.
– Framför allt tre saker: resursplanering, dokumentation och idégenerering. AI är väldigt bra till att snabbt ta fram idéer och förslag som man sedan kan vidareutveckla. Jag tar också hjälp med till exempel sammanställning av långa texter, vilket gör att tid frigörs till andra viktiga uppgifter, som medarbetarsamtal och strategiarbete.
– Jag uppmuntrar verkligen alla medarbetare att använda AI för att effektivisera arbetet, men ingen får skicka in något som inte är faktakollat. Vi pratar mycket om bristerna med AI och gör regelbundna tester och analyser av verktygen. Till exempel är dagens AI-verktyg dåliga på matte. Jag försöker hålla koll på när det kommer en ny version som har löst ett tidigare problem. Verktygen är mycket bättre idag än de var för ett år sedan.
– På Saab använder vi ett internt verktyg som heter Saga till allt som vi inte vill ska komma utanför koncernens väggar. För öppna frågor använder jag de öppna AI-tjänsterna på internet.
”Förbättrar både effektiviteten och kvaliteten”
Henrik Boström, regionchef på it-konsultbolaget Consid. Civilingenjör i datateknik.
– Framför allt till att generera text och förbättra, sammanfatta och översätta texter. Det både sparar tid och förbättrar kvaliteten i mitt vardagliga arbete. Jag tar också hjälp av AI för att inhämta kunskap, arbeta vidare med kunskapen och ställa följdfrågor. Det är ett effektivt sätt att snabbt få en överblick över ett område som man vill lära sig mer om.
– Jag är noga med att förhålla mig källkritisk till AI på samma sätt som till annan information. Eftersom det går så snabbt att få vad som kan uppfattas som bra svar, gäller det att inte bli bekväm.
– Vi använder Microsoft Copilot eftersom vi då kan använda verktyget även mot vår företagsinformation. Helst skulle jag vilja använda AI-verktyg även till datadrivet beslutsstöd, men dit har jag inte kommit än. Mitt AI-användande ökar hela tiden i takt med att jag lär mig mer om hur jag ska använda verktygen.
”Ger snabba svar på komplexa frågor”
Sofia Skoglösa, chef för operativt stöd på Skanska Sverige. Civilingenjör i kemiteknik.
– AI hjälper mig mycket i min vardag. Det är ett fantastiskt sätt att snabbt kunna få svar på komplexa frågor, få råd och stöd, eller skapa, sammanfatta och korrekturläsa texter. Jag ser även stor potential med AI när det gäller att säkerställa att vi uppfyller kraven vid olika anbud, likväl som våra beställare kan kolla upp att vi uppfyller kriterierna. Det effektiviserar för hela branschen.
– Jag arbetar också mycket i vårt ledningssystem, där vi samlar våra gemensamma arbetssätt. Där testar vi nu användningen av chatbottar för att svara på medarbetares frågor, men för detta är språkmodellerna inte tillräckligt bra ännu.
– Vi använder ett eget, internt AI-verktyg, OneSkanska Sidekick, samt Microsoft Copilot. Öppna AI-verktyg är vi försiktiga med. Vi funderar mycket på vilken data som är viktig att behålla internt och vilken data vi kan dela med oss av för att skapa nytta för hela branschen.