Därför behöver du motarbetare

Under ett webbinarium kommer Lena Lid Falkman prata om hur chefer kan hantera båda tysta och ljudliga protester från medarbetare.
Medarbetare som ifrågasätter det organisationen eller teamet ska göra – hur ska chefen hantera detta? Med rätt bemötande kan motarbetarna bli en positiv kraft menar ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman.
Lena Lid Falkman är forskare i arbetslivsvetenskap vid Karlstads universitet och Handelshögskolan i Stockholm. Den 20 maj håller hon ett webbinarium för Sveriges Ingenjörer om vikten av att tillvarata motarbetare i organisationen.
Anmäl dig till webbinariet här.
Vad kommer du prata om?
– Jag ska prata om passiva medarbetare, motarbetare och motståndare – och om hur du som chef kan hantera tysta och ljudliga protester från medarbetare. Personer som höjer rösten och säger vad de tycker är i grunden något positivt. Det tyder på att de bryr sig, inte bara rycker på axlarna och tar ut lön. Som chef är det viktigt att fånga upp motarbetarna, involvera dem och kanalisera engagemanget till något bra.
Varför är det viktigt att tänka igenom det här?
– Vi är inte alltid överens om förändringar och beslut. Det kan vara jobbigt för chefer, men också för medarbetare. Hur gör dina medarbetare när de tycker att något är fel? Blir de passiva och omedgörliga, protesterar de öppet och högljutt eller pratar de i korridoren efteråt och mobiliserar andra?
– Det är alltid bättre att medarbetarna säger öppet vad de tycker. Det kan hända att du som chef har missat någon viktig aspekt, då kan invändningarna leda till bättre beslut. Därför bör du skapa en miljö där medarbetare inte blir bestraffade om de höjer rösten. Uppmuntra olika åsikter och gör rundor för att fånga upp vad olika medarbetare tycker.
Hur hanterar jag medarbetare som inte vill acceptera ett beslut?
– Medarbetare kan protestera av olika skäl. Ibland protesterar de för att de ogillar förändring eller för att förändringen inte blir bra för dem själva. Ibland kan de ha viktiga synpunkter. Tänk igenom om medarbetaren har relevanta poänger i sin kritik.
– I Sverige tror vi också ibland att arbetsplatser är demokratier, vilket inte är fallet. Som medarbetare kan du protestera och lägga fram argument, men när ett beslut väl är taget måste du acceptera förändringen eller lämna – annars blir det bara jobbigt för dig själv. Som chef är det viktigt att lyssna, men också göra tydligt vad som är öppet för diskussion och inte. När ett beslut är fattat ska du vara tydlig med det.
Lena Lid Falkmans tre snabba tips till chefer:
- När ett beslut är fattat måste det gälla
- Skapa en miljö där det är okej att säga emot
- Uppmuntra olika åsikter och tänk igenom om medarbetaren har relevanta poänger