Tobaksbolaget Philip Morris toppar listan över de företag som lade ner mest pengar på lobbying mot Europeiska Unionen förra året. 5,25 miljoner euro kostade företagets lobbying 2013. Sacos Brysselkontor gjorde av med runt 50 000 euro.
Tobaksbolaget Philip Morris toppar listan över de företag som lade ner mest pengar på lobbying mot Europeiska Unionen förra året. 5,25 miljoner euro kostade företagets lobbying 2013. Sacos Brysselkontor gjorde av med runt 50 000 euro.
Men då ska man veta att det Transparency Register som sifforna kommer ifrån inte betraktas som någon pålitlig källa eftersom inrapporteringen dit är frivillig och inte kontrolleras. Obligatorisk rapportering av lobbying och större öppenhet i den frågan är en av de saker som den tillträdande kommissionsordföranden Jean-Claude Juncker har sagts sig vilja prioritera.
– Eftersom det inte finns något heltäckande och obligatoriskt register så sker alldeles för mycket av lobbying mot EU i skymundan och många lobbyingorganisationer och advokatfirmor underrapporterar eller struntar helt i att uppge hur mycket pengar de lägger på lobbying, säger Natacha Cingotti, Jordens Vänner Europa, till Euractiv.com.
Från Philip Morris säger man att det var naturligt att arbeta så mycket med EU-lobbying 2013 eftersom frågan om hur varningstexterna på cigarettpaket ska se ut var aktuell. Andra företag i lobbyingtoppen 2013 var Exxon Mobile, Microsoft, Shell Companies och Siemens.
Bland organisationer lade European Chemical Industry Federation Council ner 5,9 miljoner euro medan den europeiska arbetsgivarorganisationen Businesseurope satsade drygt 4 miljoner euro 2013. LO-TCO-Saco:s Brysselkontor har anmält att det lobbade för under 50 0000 euro medan Svenskt Näringsliv uppger att lobbyarbetet i Bryssel kostade mellan 450 000 och 500 000 euro 2013.
– Facken har inte samma resurser som näringslivet, det är helt klart, säger Åsa Ehinger, internationell sekreterare på Saco. Jag är stolt över vad vi gör med ganska små resurser men vi skulle gärna kunna lägga mer på EU-arbetet.
– De internationella frågorna är otroligt viktiga samtidigt som det kan vara svårt att se de långsiktiga konsekvenserna av dem. Och är inte vi där och försöker påverka och talar om hur vi tycker att svensk arbetsmarknad ska fungera så är någon annan det.
Bara i Bryssel finns det 1659 lobbyorganisationer som arbetar med att påverka de europeiska institutionerna.
Europeiska Transparency Register öppnades sommaren 2011 som en av flera åtgärder för att stärka EU-institutionernas självständighet och integritet. För att ytterligare stärka insynen i hur företag och organisationer arbetar mot EU finns det flera andra initiativ. Nu senast LobbyFacts som har tagit fram tabellerna ovan, baserade på Transparency Registers siffror.
Jenny Grensman