Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenKTH-forskare minskar bilens vikt

KTH-forskare minskar bilens vikt

Med hjälp av en ny sandwichkonstruktion har Christopher Cameron, forskare vid KTH, konstruerat ett biltak med extremt låg vikt, något som kan leda till minskad bränsleförbrukning. Samtidigt har han lyckats behålla ljudkomforten i kupén.

Ett konventionellt biltak byggs upp med balkar som tar upp krafterna. På insidan svetsar eller limmar tillverkaren fast olika material för att det ska bli snyggt och få rätt ljudegenskaper. Christopher Cameron har i stället byggt taket med två täckskikt av perforerat aluminium och med olika typer av material däremellan.

Det är själva sandwichkonstruktionen som ger taket rätt styrka, och inuti används ett viskoelastiskt skum som absorberar mycket ljud. Ofta försämras ljudegenskaperna i en lättare bil, men med den nya konstruktionen har Christopher Cameron även lyckats behålla ljudegenskaperna inne i kupén.

– I den här prototypen sparar vi uppemot åttio procent av takets vikt jämfört med konventionella lösningar. För serieproduktion får man väl räkna försiktigt, men det skulle nog spara åtminstone 60-70 procent, säger Christopher Cameron, som dock inskärper att det kommer att dröja flera år innan den här tekniken omsätts till serieproduktion i bilfabrikerna.

Han påpekar att projektet bara är en liten studie som handlar om en ganska begränsad del av bilen. Men om fler delar av karossen byggs i den testade sandwichstrukturen, tror han att man skulle kunna halvera karossens vikt, en viktminskning motsvarande ett par hundra kilo eller mer.

– Det kan ge upphov till en positiv viktminskningsspiral. Tidigare har bilarnas vikt bara ökat, men med den nya trenden mot snålare bilar har man börjat se ett trendbrott även på det området, säger Christopher Cameron.

Enligt hans beräkningar kan tillverkningskostnaderna öka med någon procent, men den prisökningen kan ställas mot de vinster som kan göras i och med att bilens vikt minskar.

Projektet är en del av den avhandling som Christopher Cameron jobbar med på Centre for Eco2 vehicle design på institutionen för farkost- och flygteknik, och när den blir klar i vår hoppas han fortsätta forska på KTH och jobba som konsult. Han har hittills jobbat med Saab i projektet. Där är de flesta positiva till hans forskning.

– Vissa är eld och lågor över detta, medan andra är mer konservativa. De säger att det är nytt och att det kommer att kosta pengar. Bilindustrin är ganska konventionell, men allt fler inser att vi inte kan fortsätta att bygga bilar på samma sätt längre, säger Christopher Cameron.

Han övertygad om att tekniken för att konstruera bilar i långa loppet kommer att gå mot lösningar som minskar vikten och antalet komponenter i monteringen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Rehab med VR gör träningen effektivare

0
När patienter med smärta i nacke och axlar får träna med hjälp av VR blir träningen roligare. För fysioterapeuten innebär den digitala tekniken dessutom helt nya sätt att arbeta.
Sommarjobbare

Så här säger företagen om sommarjobb för ingenjörsstudenter

0
Hur tänker företag om sommarjobb för ingenjörsstudenter? Vad behöver de? Hur många tar de in? Och vad tycker de man ska tänka på? Här svarar fem tekniktunga företag.

Spanien prövar fyra dagars arbetsvecka

0
I Spanien startar ett försök med fyra dagars arbetsvecka med bibehållen lön. Fler länder i Europa är på gång eller har redan infört kortare arbetsvecka. Frågan debatterades också på Ingenjörsfullmäktige i november.
Intervju för sommarjobb

Så får du sommarjobb – 15 tips till ingenjörsstudenter

0
Hur gör man för att få ett sommarjobb där man får använda sina ingenjörskunskaper? Eller för att få ett sommarjobb över huvud taget? Här ger en professor, en studievägledare och en karriärvägledare sina bästa råd.

Hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

0
Kyliga kontor gör inte bara att vi fryser, det sänker också vår koncentrationsförmåga och kan påverka hälsan. Så hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

Studenternas kaminer ger värme i Ukraina

0
Strax innan jul bjöd studenter vid Linköpings universitet in till en svetskväll till förmån för Ukraina. Resultatet blev 32 vedkaminer som nu sprider värme i Ukraina. 

Så jobbar du effektivare – bästa apparna för ”att göra-listor”

0
I det hybrida arbetslivet är det viktigt att få struktur för att hålla effektiviteten uppe. En kalender kopplad till en ”att göra-lista” är som en bibel, säger effektivitetsexperten Jan Winstedt.
Pavel Hajman, Husqvarna, Mattias Forsberg, Handelsbanken, och Charlotte Svensson, SAS

Så mycket tjänar it-cheferna

0
Det är stora variationer mellan it-chefernas löner visar årets lönelista från CIO Sweden. Från 740 000 i månaden på förstaplatsen, till 160 000 på plats 30.

Stora neddragningar på H&M– hundratals ingenjörer drabbas

0
Flera hundra ingenjörer i Sverige berörs när H&M genomför en stor omorganisation inom funktionen Business Tech. Just nu pågår arbetet med att utvärdera medarbetarnas kompetens.

Vissa orosmoln på arbetsmarknaden för ingenjörer 2023

0
Av 16 stora ingenjörsarbetsgivare svarar 13 att de planerar att rekrytera lika många eller fler ingenjörer i år jämfört med förra året. Men Volvo AB kommer bara anställa hälften så många som 2022.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kvinna som är uttråkad på jobbet

Sex råd – så gör du när jobbet inte känns kul längre

5
Blir det inte bättre än så här? Är det här vad jag ska jobba med resten av livet och just här, på den här...