Samtidigt som Volvo ska anställa närmare 900 ingenjörer, har Saab haft problem med likviditeten, med tillfälliga stopp i produktionen som följd. Innebär detta en risk för strömhopp från Saab till Volvo, där jobben skulle kunna kännas tryggare?
Samtidigt som Volvo ska anställa närmare 900 ingenjörer, har Saab haft problem med likviditeten, med tillfälliga stopp i produktionen som följd. Innebär detta en risk för strömhopp från Saab till Volvo, där jobben skulle kunna kännas tryggare?
Per Bränneby är ingenjör på Saab och ordförande för akademikerklubben som omfattar drygt 500 medlemmar, de flesta ingenjörer. Han ser inga överhängande risker för Saabs del, utan tycker att uppmärksamheten i media är överdriven.
Hur länge låg Saabs produktion nere?
– Den låg nere vid några tillfällen, men den är igång igen.
Kan det inte finnas en risk att ni tappar ingenjörer till Volvo – de skriker ju efter folk?
– Det är alltid konkurrens om ingenjörer och nu är det dessutom högkonjunktur. Det finns alltid en risk att anställda söker jobb på Volvo, och det finns folk som pendlar åt bägge håll, men vi har inte sett någon särskild trend nu. Det handlar snarare om att vi själva behöver rekrytera ingenjörer. Vi har rekryterat några hittills i år, framför allt inom beräkning och simulering.
Nu har ni senaste 9-5:an utställd.
– Ja, det är på vårsalongen i stockholm. Det är 9-5:an, den senaste som lanserades ifjol. Den kommer som kombi strax efter sommaren. Man kan beställa bilen redan nu.
Hur går snacket bland de anställda?
– Det finns ingen akut oro, och vi har förtroende för ledningen. Personligen blir jag nog mest frustrerad över alla skriverier i tidningarna om Saab.
1 kommentar
Saab rekryterar inom beräkning och simulering, ett område som Volvo konsekvent prioriterat ner under senare år. De kanske kan byta folk med varandra?