"Detta kan vara slutet för Saab"

I går skickade Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Unionen betalningsuppmaningar till Saab. Redan i fredags fick företaget en betalningsuppmaning från Metall. Om inte lönerna betalats ut inom en vecka kan alla fyra förbunden begära företaget i konkurs. I går skickade Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Unionen betalningsuppmaningar till Saab. Redan i fredags fick företaget en betalningsuppmaning från Metall. Om inte lönerna betalats ut inom en vecka kan alla fyra förbunden begära företaget i konkurs.

Sveriges Ingenjörers förbundsjurist Heléne Robson bedömer läget som väldigt mörkt för Saab.

– Vi tror inte att Saab kommer att klara av att betala, inte som det ser ut i dagsläget. Tyvärr.

Det var i fredags som lönerna skulle ha kommit in på ingenjörernas konton. Men för tredje månaden i rad uteblev löneutbetalningarna.

Sveriges Ingenjörer agerade ögonblickligen. På måndagen skickade de sin betalningsuppmaning till Saab, liksom även Ledarna och Unionen. Metall, vars medlemmar skulle ha fått betalt redan den 25:e, skickade sin betalningsuppmaning redan i fredags.

Om inte de anställda har fått sin lön inom sju dagar från det att betalningsuppmaningen delgavs företaget, har fackförbunden rätt att begära företaget i konkurs. Att Metall kunde skicka sin betalningsuppmaning redan i fredags spelar mindre roll, menar Heléne Robson.

Heléne Robson.

– Oavsett vilket förbund som försätter Saab i konkurs så kommer vi alla att hamna i samma konkursförhandling. Men vi kan heller inte låta något annat förbund göra jobbet, eftersom företaget då kan välja att betala ut lönerna enbart till dem som skickat betalningsuppmaningar – och så får vi börja om från början, säger hon.

Fortsatt förtroende för ledningen
Den lokala akademikerklubben på Saab har i princip dagligen suttit i möten med företagsledningen. Pär Bränneby, ordförande i akademikerklubben, försöker hålla modet uppe.

– Naturligtvis är stämningen relativt låg. Men man har fortfarande en viss förhoppning, även om det inte får ta för många dagar.

– Och vi vill också se en långsiktig lösning, så vi inte bara kan betala ut löner utan också kan börja betala leverantörerna och få igång produktionen igen. Det är det vi hoppas på.

Och det finns hopp, menar Pär Bränneby.

– Vi har fortsatt förtroende för ledningen och hoppas att de når hela vägen fram. Men det är ju ingen särskilt lång tidsfrist.

– Vad gör du själv om Saab går i konkurs?

– Det får man ta ställning till då. Det är trots allt högkonjunktur och stor efterfrågan på ingenjörer. Och vi har väldigt duktiga och välutbildade personer på Saab, så vi har nog goda chanser att få jobb. Men man kanske blir tvungen att pendla eller flytta på sig.

– Men vi vet ju inte heller vad som händer i en konkurssituation. Företaget kan ju leva vidare i någon form.

Tre veckor på sig
I praktiken har Saab tre veckor på sig att få in pengarna som krävs. På fredag kan Metall begära företaget i konkurs. Därefter ska Tingsrätten besluta om konkursförhandling, något som måste ske inom två veckor.

– Ända fram till dess har Saab faktiskt möjlighet att undvika konkurs, säger Heléne Robson på Sveriges Ingenjörer.

– Men det går fort nu, och det ser väldigt mörkt ut för Saab.

– Så detta kan vara slutet för Saab?

– Ja, det kan det absolut vara.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Vad är poängen med ett kollektivavtal?

Vad är poängen med ett kollektivavtal?

Spelar det någon roll om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte? Tjänar jag något på det, rent ekonomiskt? Jennifer Nilsson Fridell reder ut de vanligaste frågorna kring kollektivavtal.
Fler artiklar