Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemFackligt"Detta kan vara slutet för Saab"

"Detta kan vara slutet för Saab"

I går skickade Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Unionen betalningsuppmaningar till Saab. Redan i fredags fick företaget en betalningsuppmaning från Metall. Om inte lönerna betalats ut inom en vecka kan alla fyra förbunden begära företaget i konkurs.

Sveriges Ingenjörers förbundsjurist Heléne Robson bedömer läget som väldigt mörkt för Saab.

– Vi tror inte att Saab kommer att klara av att betala, inte som det ser ut i dagsläget. Tyvärr.

Det var i fredags som lönerna skulle ha kommit in på ingenjörernas konton. Men för tredje månaden i rad uteblev löneutbetalningarna.

Sveriges Ingenjörer agerade ögonblickligen. På måndagen skickade de sin betalningsuppmaning till Saab, liksom även Ledarna och Unionen. Metall, vars medlemmar skulle ha fått betalt redan den 25:e, skickade sin betalningsuppmaning redan i fredags.

Om inte de anställda har fått sin lön inom sju dagar från det att betalningsuppmaningen delgavs företaget, har fackförbunden rätt att begära företaget i konkurs. Att Metall kunde skicka sin betalningsuppmaning redan i fredags spelar mindre roll, menar Heléne Robson.

Heléne Robson.

– Oavsett vilket förbund som försätter Saab i konkurs så kommer vi alla att hamna i samma konkursförhandling. Men vi kan heller inte låta något annat förbund göra jobbet, eftersom företaget då kan välja att betala ut lönerna enbart till dem som skickat betalningsuppmaningar – och så får vi börja om från början, säger hon.

Fortsatt förtroende för ledningen
Den lokala akademikerklubben på Saab har i princip dagligen suttit i möten med företagsledningen. Pär Bränneby, ordförande i akademikerklubben, försöker hålla modet uppe.

– Naturligtvis är stämningen relativt låg. Men man har fortfarande en viss förhoppning, även om det inte får ta för många dagar.

– Och vi vill också se en långsiktig lösning, så vi inte bara kan betala ut löner utan också kan börja betala leverantörerna och få igång produktionen igen. Det är det vi hoppas på.

Och det finns hopp, menar Pär Bränneby.

– Vi har fortsatt förtroende för ledningen och hoppas att de når hela vägen fram. Men det är ju ingen särskilt lång tidsfrist.

– Vad gör du själv om Saab går i konkurs?

– Det får man ta ställning till då. Det är trots allt högkonjunktur och stor efterfrågan på ingenjörer. Och vi har väldigt duktiga och välutbildade personer på Saab, så vi har nog goda chanser att få jobb. Men man kanske blir tvungen att pendla eller flytta på sig.

– Men vi vet ju inte heller vad som händer i en konkurssituation. Företaget kan ju leva vidare i någon form.

Tre veckor på sig
I praktiken har Saab tre veckor på sig att få in pengarna som krävs. På fredag kan Metall begära företaget i konkurs. Därefter ska Tingsrätten besluta om konkursförhandling, något som måste ske inom två veckor.

– Ända fram till dess har Saab faktiskt möjlighet att undvika konkurs, säger Heléne Robson på Sveriges Ingenjörer.

– Men det går fort nu, och det ser väldigt mörkt ut för Saab.

– Så detta kan vara slutet för Saab?

– Ja, det kan det absolut vara.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.