Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivSajt tipsar om billigaste bilverkstaden

Sajt tipsar om billigaste bilverkstaden

Att laga och serva bilen kan bli en dyr historia. Speciellt när man har ont om tid och inte hinner ringa runt och jämföra priser. Men lugn, nu finns sajten som gör jobbet åt dig.

Det är Daniel Resh och Pawel Boniecki som båda pluggar till civilingenjörer på KTH som har ägnat sommaren åt prisjämförelsetjänsten bilservicepriser.se.

Daniel Resh och Pawel Boniecki.

– Tanken kom för ett år sedan då jag skulle reparera bilen, jag hann bara ringa ett par stycken verkstäder och kunde konstatera att priserna skilde sig väldigt mycket åt, säger Daniel Resh.

Hur fungerar då webbtjänsten?

– Ja, det är ingen avancerad sajt men det behöver den ju å andra sidan inte vara för att bli användbar, säger Daniel och förklarar att man knappar in bilmärke, modell, motortyp, kommun och vilken service man vill ha utförd så ger bilservicepriser.se en lista över bilverkstäder med kontaktuppgifter och vad de tar i arbetskostnad för att utföra servicen. Och priserna kan ibland variera för samma typ av arbete. Ett kamremsbyte på en Renault Clio 1.4 kan kosta allt från 1 736 kronor till 7 130 kronor.

Varför kan priserna skilja sig så mycket åt?

– De auktoriserade verkstäderna är dyrare eftersom de använder originaldelar, har högre driftkostnader och har den senaste utrustningen men om man exempelvis måste göra ett motoroljebyte så kanske man inte behöver gå till en märkesverkstad utan då räcker det att man går till Kalle på hörnet och betalar en bråkdel av priset, säger Daniel och tillägger att deras sajt än så länge enbart har prisuppgifter om arbetskostnaden (bortsett från Volvo där även materialkostnaden ingår).

– Volvo är det vanligaste bilmärket så vi började med det. Vi har dock inte hunnit med fler bilmärken ännu. Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande. Vi kommer att lägga in priser för delar för fler bilmärken- och modeller, säger han.

Den andra versionen av sajten planerar killarna att lansera i januari och då kommer förmodligen även verkstäder i Göteborg och Malmö att finnas med.I den första versionen ingår bara Stockholmsområdet.

Anna Eriksson

 

 

 

10 KOMMENTARER

  1. Den absolut skickligaste och mest kreativa mekaniker som fordonsbranschen begåvats med är tvelöst Lotta Rausenstierna på LFV som blev landets första och enda kvinnliga 1.e mek. på 90 talet. En stor förlust att mista henne då hon lämnade verkstadsgolvet och blev präst.

  2. Terra: Vad är det som inte fungerar? Om din bil inte finns med så kan vi med största sannolikhet lägga till den, mer information om detta finns på hemsidan.

  3. Vi hade planerat att ha med fler städer i denna Betaversion, men tiden har helt enkelt inte räckt till. Självfallet jobbar vi på att lägga till fler städer, näst på tur är Göteborg och Malmö.

    Det är som sagt viktigt att hålla prislistan uppdaterad, vilket vi kommer se till att den är.

  4. ”Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande.”
    Det kan man ju tänka sig. Men hur ofta kommer Daniel och Pawel att göra detta då, för att hålla prislistan up-to-date? Med en inaktuell prislista blir det ju en svår-använd tjänst…

    • Ja det har ni helt rätt i att det borde ha framgått. Vi lägger till det så snart vi har korrat färdigt. Roligt att ni har fått nyhetsbrevet dock, för det verkar ha varit tekniska problem med utskicket i dag!
      MVH
      Jenny Grensman, chefredaktör

  5. Ni kan ju passa på att nämna i artikeln att det bara handlar om STOCKHOLMS-området, så slipper resten av världen bry sig!!!!!

  6. På sidan kan jag bara välja olika platser i Stockholmsområdet. Detta borde framgå tydligt, både på sidan och i denna artikel.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.