Universitetskanslersämbetet, UKÄ, gör om sitt utvärderingssystem av universitetsutbildningarna. Enligt UKÄ är revideringen dock bestämd sedan länge, och beror inte på den kritik som utvärderingarna har fått.
Universitetskanslersämbetet, UKÄ, gör om sitt utvärderingssystem av universitetsutbildningarna. Enligt UKÄ är revideringen dock bestämd sedan länge, och beror inte på den kritik som utvärderingarna har fått. I januari 2015 ska de nya riktlinjerna vara klara.
Utvärderingarna av de svenska universitetsutbildningarna som görs av Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har fått hård kritik – bland annat av Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF), Sveriges förenade studentkårer (SFS), och av Sveriges Ingenjörer.
Mycket av kritiken handlade om att utvärderingarna fokuserade alltför starkt på slumpvis utvalda examensarbeten och att de inte tillräckligt tog hänsyn till universitetens egna kvalitetssäkringssystem.
Sveriges Ingenjörer påpekade i en debattartikel att det inte fungerar särskilt bra att utvärdera tekniska utbildningar genom att fokusera på examensarbeten. Utvärderingarna tar hänsyn till akademiska aspekter men missar att bedöma utbildningarnas yrkesanknytning. Utvärderingarna riskerar därför att ytterligare teoretisera ingenjörsutbildningarna på ett sätt som inte gagnar studenterna eller utbildningarna.
Kritiken från den europeiska utvärderingsorganisationen, European Association for Quality Assurance in Higher Education, ENQA, går i samma linje: UKÄ har tagit för lite hänsyn till lärosätenas interna kvalitetssäkringsarbete och fokus har legat för starkt på examensarbetena. Till skillnad från i många andra länder är det svenska systemet också skarpt: högsta betyg i utvärderingarna ger lärosätena extra kvalitetspengar, medan det lägsta betyget ”bristande kvalitet” hotar examenstillståndet för den bedömda utbildningen.
Dispyten har gjort att UKÄ halkar ur som medlem ur ENQA i september i år, något som det också har blivit debatt kring. Karin Åmossa, chefsutredare på Sveriges universitetslärarförbund och en av utvärderingssystemets kritiker, skrev i mitten av mars i en debattartikel i Ny Teknik att det i förlängningen kan innebära att värdet på svenska examina minskar och att färre utländska studenter lockas till Sverige. Lars Haikola, universitetskansler och chef för UKÄ, anser att även om medlemskapet i ENQA är viktigt, så spelar det mindre roll när det gäller det vardagliga utbytet av studenter inom Europa.
Just nu pågår en revidering av UKÄ:s utvärderingssystem. Ulrika Thafvelin är projektledare för utvecklingsarbetet på UKÄ. Hon poängterar emellertid att förändringsarbetet inte kommit som ett svar på kritiken. Det är så att säga inbyggt i systemet att det revideras vart fjärde år. Det är dock på förslag att det ändras till vart sjätte år.
– Vi jobbar på att ha ett preliminärt förslag i juni, säger hon. Sedan pilottestar vi i höst, med några utbildningar. I januari 2015 ska vi vara klara med ett reviderat utvärderingssystem.
Även i det nya systemet kommer fokus att ligga kvar på resultaten. Det är styrt av en proposition från regeringen, och är inget som UKÄ kan påverka. Men det reviderade systemet kan komma att balanseras på ett annat sätt. Dagens system bygger på tre delar:
1. Bedömningar av studenters examensarbeten
2. Intervjuer med studenter och lärare
3. Lärosätenas egna självvärderingar.
Tanken är att det reviderade systemet ska ge mer utrymme och tyngd åt lärosätenas självvärderingar, åt intervjuer med studenter och lärare, men också åt andra underlag.
– Bedömarna ska också bli friare i sitt sätt att skriva sina utlåtanden, så att alla utbildningar får feedback på brister och förtjänster, säger Per Westman som tillsammans med Ulrika Thafvelin är projektledare för revideringen av UKÄ:s utvärderingar.
UKÄ menar att de nu är så öppna som möjligt. De lyssnar både på kritik som framförts och tar in erfarenheter. De genomför en rad dialogseminarier och intervjuer med olika intressenter. Även internationellt.
– Vi ska bland annat träffa vår holländska motsvarighet, NVAO, för att diskutera olika sätt att granska högre utbildning, säger Ulrika Thafvelin.
Sture Henckel
Läs mer
» Se UKÄ:s sajt om revideringen här