Digital kompetens behöver höjas

Skolorna i Europa måste höja sin digitala kompetens. De måste bli bättre på att lära ut komplext tänkande och se till att elever är med och utformar sin utbildning, enligt en ny EU-rapport.

Skolorna i Europa måste höja sin digitala kompetens. De måste bli bättre på att lära ut komplext tänkande och se till att elever är med och utformar sin utbildning, enligt en ny EU-rapport.

Inom ett år kommer molnbaserade datortjänster och plattor att bli standard i många europeiska skolor. Inom två år kommer vi att behöva tänka om kring lärarnas roll. Spel och spelifierade sätt att lära ut kommer att ta allt större plats. Inom fem år kommer fokus på öppna läroresurser att intensifieras och lärometoderna att bli allt mer individanpassade. Detta enligt Europeiska kommissionens nya Horizonrapport om skolan i Europa 2014, där 53 experter inom bland annat europeisk utbildning och teknologi har bidragit med kunskap och synpunkter.

Den mest akuta utmaningen för skolorna i Europa just nu är att förbättra den digitala kompetensen och tillgången till digitala och öppna läroresurser, enligt expertpanelen. Ur ett europeiskt perspektiv är den digitala kompetensen på skolorna låg och eleverna har låga digitala färdigheter. Skolorna måste bli bättre på att lära ut komplext tänkande och se till att studenter är med och utformar sin utbildning.

Lärarna i Europa saknar också effektivt sätt att använda sig av informations- och kommunikationsteknik i lärarutbildningen.

– Europa behöver höja sin insats om vi ska kunna garantera att våra ungdomar är förberedda för sin framtida karriär, säger Androualla Vassiliou, EU:s kommissionär för utbildning, kultur, flerspråkighet och ungdomsfrågor, i ett pressmeddelande från Europeiska kommissionen.

I december hålls en europeisk ”högnivåkonferens” på temat ”Utbildning i den digitala tidsåldern”, då frågorna kommer att diskuteras ytterligare.

Läs hela rapporten Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition här. Där kan du även hitta positiva exempel från skolor i Europa som arbetar aktivt med att höja den digitala kompetensen på olika sätt.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Man med dator

KTH har över 150 kurser för vidare­utbildning

KTH har satsat stort på korta kurser som man kan gå parallellt med jobbet. Nu skissar KTH också på längre utbildningar som ska hjälpa ingenjörer att byta bransch eller inriktning.
Fler artiklar