Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivNevs vill anställa fler ingenjörer

Nevs vill anställa fler ingenjörer

Efter en tuff tid med både konkurshot, varsel och uppsägningar verkar vinden nu ha vänt för elbilstillverkaren Nevs. Bolaget räknar med att anställa ett par hundra ingenjörer de närmaste åren.

För två år sedan hade Nevs svårt att lösa sin långsiktiga finansiering. Flera konkursanmälningar mot företaget, löner till anställda som inte kunde betalas ut i tid och uppsägningar gjorde att framtiden såg mörk ut. I dag, efter rekonstruktion och med nya delägare, verkar bolaget må betydligt bättre.

– Vi ser betydligt ljusare på tillvaron i dag. Vi växer och det kommer in väldigt många ingenjörer från alla håll, både från bilindustrin och från andra branscher, och det är bra stämning på företaget. Från fackligt håll känner vi att företaget lyssnar på oss och är måna om att alla anställda ska ha det bra, säger Stefan Tholin, kontaktperson för Sveriges Ingenjörers medlemmar på Nevs i Trollhättan, till Ingenjören.

Nevs arbetar nu för fullt för att kunna lansera sin första produkt, en elbil baserad på modell 9-3, i Kina nästa år. För att klara detta mål behöver Nevs anställa fler ingenjörer. Elbilstillverkaren, som har omkring 600 fast anställda i Sverige i dag och anlitar omkring 200 konsulter, söker ett par hundra ingenjörer ytterligare att anställa de närmaste åren, berättar Ulrika Hultgren på Nevs pressavdelning.

Nevs letar efter ingenjörer både i Sverige och utomlands, inte minst i Norge där krisen i oljeindustrin har lett till högre arbetslöshet bland ingenjörer. Arbetsförmedlingen i Trollhättan erbjuder också gratis utbildningar till arbetslösa oljeingenjörer som vill skaffa sig rätt kompetens för att jobba inom bilindustrin.

– För oss är det viktigaste att anställa personer med rätt inställning, personer som vill vara med och ta fram bilar och tillhörande mobilitetstjänster för framtiden. Vi tittar på ingenjörer från olika branscher, eftersom vi vill ha en bra mix, säger Ulrika Hultgren.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.