Många som söker jobb känner att de får ett dåligt bemötande. Så dåligt att de senare inte vill ha med företaget att göra. En undersökning gjord av rekryteringsbyrån Wise Professionals visar att många svenska företag behöver förbättra sina rekryteringsprocesser.
Allt fler arbetssökande tycker att de blir dåligt bemötta när de söker jobb. De som inte kommer till intervju får automatiska svar eller inga svar alls, och de som intervjuas upplever att de utsätts för en ensidig granskning snarare än en givande diskussion kring arbetsuppgifter.
Enligt en undersökning, genomförd av YouGov för rekryteringsbolaget Wise Professionals räkning, skulle bara en fjärdedel av alla som söker jobb över huvud taget rekommendera sina vänner att söka jobb på samma företag. Undersökningen är den andra sedan 2014 och siffrorna pekar neråt. Fler arbetssökande är missnöjda med bemötandet i dag än för tre år sedan.
Ingrid Höög är vd på Wise Professionals. Enligt henne handlar det till stor del om hur företagen ser på rekrytering. I den engelskspråkiga världen har begreppet candidate experience, på svenska kandidatupplevelsen, redan blivit ett vedertaget begrepp som kopplas till ekonomi och affärspåverkan.
– Man måste se de arbetssökande som en målgrupp i dag, säger hon. Alltför ofta ser man dem bara som arbetssökande, men tänker inte på dem som individer som kan ha olika funktioner gentemot företaget. Även om de inte får jobbet kan de bli kunder eller samarbetspartners, eller så kallade ambassadörer som pratar väl om företaget.
Företagen är också för kortsiktiga. När det gäller kunder jobbar man med att skapa långsiktiga relationer, men i rekryteringen tänker man bara på det ögonblickliga behovet. Men en arbetssökande kan mycket väl bli aktuell för anställning i ett senare skede.
Tre tumregler
Ingrid Höög på Wise Professionals poängterar tre viktiga faktorer för rekryteringsarbetet.
- Erkänn de arbetssökande som en viktig målgrupp.
- Avsätt resurser och kompetens för att kunna ge ett bra bemötande. Någon på företaget måste ha ansvar för frågan.
- Lyft frågan till ledningsnivå. Rekrytering bör ses som en strategisk fråga för hela företagets affär.
Ingrid Höög tror att den begränsade synen på rekrytering kan bero på att kompetensen inom företag i regel är uppdelad. Kunskap om marknadsföring och konsumentbeteende finns på just marknads- och försäljningsavdelningen, men inte på HR-avdelningen. Men den metodik som företagen tillämpar inom marknadsföring kan man också använda inom rekrytering.
– Att söka jobb är dessutom mycket mer emotionellt än att köpa en produkt eller tjänst, säger Ingrid Höög. Man har ansträngt sig och försökt att visa vad man kan. Det handlar om identitet, och den som inte får något svar alls kan lätt känna sig illa behandlad.
Hon pekar också på en trend i dag: att de spontana ansökningarna ökar, på grund av tillgängligheten på Internet. De som söker är ofta pålästa om företaget, och medan många är vana vid snabb återkoppling via mejl från kundsupport och så vidare, framstår automatiska eller uteblivna svar från arbetsgivare som respektlöst.
Samtidigt finns det en konkurrens kring kompetensen hos de arbetssökande. I många rekryteringar värderar den arbetssökande företaget lika mycket som företaget värderar den arbetssökande.
– Det är mer jämbördigt i dag, säger Ingrid Höög.
Den som intervjuar en kandidat till ett jobb måste tänka på att man också representerar företaget. Dessutom kan en intervjuare få fram mycket kunskap ur en bra jobbintervju. Öppna frågor och en lyssnande attityd kan ge information om den sökandes värderingar och resonemang, hur han eller hon har jobbat tidigare och även hur det fungerar på andra arbetsplatser.
– En värdering blir det alltid, men det ska inte vara ett förhör där den sökande rättar in sig i ledet och svarar, säger Ingrid Höög.
Sture Henckel