Nytt avtal ger anställda på Scania ökat inflytande

Akademikerföreningen vid Scania är nöjda med det nya avtalet om de anställdas inflytande. Foto: Mostphotos/Alexandr Chernyshov.

Fackförbunden vid Scania avslutade nyligen förhandlingarna om ett nytt avtal om medbestämmande för hela koncernen. Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen, är nöjd med avtalet som ger en bra balans i inflytande mellan Scania och MAN.

I våras beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten inom koncernen, det vill säga svenska Scania och tyska MAN, förbereds för kapitalmarknaden. De två bolagen är i dag samlade i dotterbolaget Traton Group, som nu förbereds för att gå från ett tyskt AG-bolag till ett europeiskt SE-bolag. Det är också något som Akademikerföreningen på Scania har kämpat för.

Lisa Lorentzon

– För oss var det viktigt att hitta en bolagsform som gjorde det möjligt för de svenska arbetstagarrepresentanter att ta plats i bolagsstyrelsen. Eftersom Traton är registrerat i Tyskland så var det inte någon självklarhet, men nu har vi enats om lika många platser för Scania och MAN. Något som i sin tur ger en balans mellan Sverige och Tyskland, säger Lisa Lorentzon.

Lagstiftningen för att gå över till ett SE-bolag är omfattande och bland annat måste ett nytt avtal om medbestämmande för de anställda förhandlas fram. En av de viktigaste paragraferna innebär att företaget, vid större förändringar som berör både MAN och Scania i mer än två länder,  måste informera och konsultera arbetstagarrepresentanterna i företagsrådet och sedan invänta svar innan förändringen kan genomföras.

Lisa Lorentzon berättar att engagemanget från de 31 arbetstagarrepresentanterna från 25 länder har varit fantastiskt.

– Våra kollegor inom Scania och MAN har visat en samarbetsvilja vi knappt vågade hoppas på. Att representera 25 olika länder och två olika märken kan vara en utmaning, men med hjälp av tolkar och jurister har vi haft konstruktiva diskussioner.

Lisa Lorentzon säger att jämfört med den medbestämmandelag, MBL, som vi har i Sverige ger det här avtalet mycket större inflytande.

– Dessutom garanterar avtalet att vi får behålla de avtal och inflytande vi har idag, även i den framtida bolagsformen. Det har varit viktigt, inte minst eftersom vi sedan tidigare enats om att forskning, utveckling och inköp för Traton lokaliseras i Södertälje.

Karin Virgin

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.