Ställ krav på en god arbetsmiljö, även när du jobbar hemma. Det rådet ger Sveriges Ingenjörer till sina medlemmar som under coronapandemin uppmanats att jobba hemifrån. ”Det är inte rimligt att anställda själva står för kostnaden att anpassa en arbetsplats i hemmet för en god arbetsmiljö” säger Magnus Skagerfält, sakkunnig på Sveriges Ingenjörer.
Det har nu gått ett halvår sedan många lämnade sina kontor för att börja jobba hemifrån och enligt Folkhälsomyndigheten kan vi komma att leva med restriktioner under lång tid framöver. Detta har även satt fingret på arbetsmiljöfrågan. Vilket ansvar har arbetsgivaren i den här situationen?
– Vår ingång från Sveriges Ingenjörer är att arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön i hemmet är desamma som för kontoret. Kraven bör vara lika oavsett om du jobbar på kontoret eller hemma, säger Magnus Skagerfält, sakkunnig inom arbetsmiljöområdet på Sveriges Ingenjörer.
Tar kostnaden ur egen ficka
Så säger även arbetsmiljölagen, arbetsgivaren är alltid skyldig att se till att arbetet kan utföras utan risk för ohälsa eller olycksfall. Arbetsgivaren ska också se till att du har den utrustning du behöver för att göra ditt jobb på ett bra sätt. Men när Ingenjören ställde frågan till läsarna svarade närmare 70 procent att de köpt utrustning till hemmet och betalat det ur egen ficka.
– Det är inte rimligt att anställda får bekosta detta själva. Den situation vi är i nu kan inte jämföras med att jobba hemifrån då och då, på eget initiativ. Kräver arbetsgivaren att du ska jobba på distans då ska de också se till att utrusta din arbetsplats i hemmet.
Orolig över utvecklingen
Magnus Skagerfält är dock orolig för att arbetsgivarens ansvar håller på att begränsas. Från årsskiftet gäller exempelvis de nya föreskrifterna för arbetsplatsens utformning där arbetsgivaren inte längre har ansvar i på arbetsplatser som arbetsgivaren ”inte råder över”, till exempel i hemmet. Även andra föreskrifter som är ute på remiss lutar åt samma håll, bland annat när det gäller bildskärmsarbete och ergonomi.
– Jag är orolig för den här utvecklingen där man begränsar arbetsgivarens ansvar på ett sätt som går emot utvecklingen i arbetslivet, säger Magnus Skagerfält.
Han poängterar att hemarbetet vi ser nu kan jämföras med distansarbete och att det därför är rimligt att ställa krav på hur arbetet ska utföras från hemmet. Just nu jobbar Sveriges Ingenjörer med att ta fram nya mallar för den rådande situationen och det finns även uppdaterade checklistor för skyddsronder på distans. Han tipsar om att ta hjälp av skyddsombudet eller den lokala akademikerföreningen för vilka krav du kan ställa. Och om arbetsgivaren kräver att du ska jobba hemifrån, skriv ett distansavtal.
– Ställ krav och ta hjälp av facket. Du ska kunna ställa lika stora krav på en god arbetsmiljö i hemmet som på din kontorsarbetsplats, betonar han.
Sätt press på arbetsgivaren
Ola Sundström är chef för enheten för förhandling och utveckling. Han berättar att de fått relativt få frågor till rådgivningen som rör hemarbete, men att det är några typer av frågor som återkommer – bland annat frågan om vad man kan kräva av sin arbetsgivare när det gäller att anpassa hemmet för arbete. Han konstaterar att arbetsgivaren har den legala skyldigheten att ansvara för en god arbetsmiljö. Men även om de har det fulla ansvaret så är det inte tydligt exakt vad man har rätt till och mycket handlar om att hitta individuellt anpassade lösningar i dialog med arbetsgivaren.
– Om du inte får det du behöver, vänd dig till din akademikerförening eller skyddsombudet. Du kan också vända dig till Sveriges Ingenjörers rådgivning så kan vi hjälpa till med argument för att sätta press på arbetsgivaren, säger Ola Sundström.
Svårt att få arbetsro
Förbundet får också frågor som rör produktiviteten i hemmet. Vissa bor trångt och har inte möjlighet att inrätta en ordentlig arbetsplats, delar hemarbetet med en partner som också jobbar hemma eller har sjuka barn hemma. Är det då rimligt av arbetsgivaren att kräva samma produktivitet i hemmet som på arbetsplatsen?
– Många av våra medlemmar är ambitiösa och vill göra ett bra jobb. Men det är inte rimligt att de får ta smällen för att arbetsmiljön i hemmet gör det svårt att utföra sitt jobb. Ta dialogen med arbetsgivaren och ställ krav på en hållbar lösning.
De som har problem med att jobba hemma kan dock inte kräva att få gå till kontoret istället om arbetsgivaren inte tillåter det. Enligt Ola Sundström har du inte någon absolut rätt till din arbetsplats, utan arbetsgivaren kan i praktiken tvinga dig att jobba hemma.
”Kan jag vägra jobba på kontoret?”
Men även det motsatta kan vara ett problem. Under våren fick rådgivningen på Sveriges Ingenjörer flera frågor från medlemmar som undrade om arbetsgivaren kunde tvinga arbetstagare att komma in till jobbet, eller om det gick att vägra. Ola Sundström konstaterar att det är arbetsgivarens arbetsledningsrätt som gäller. Om man vägrar att gå till jobbet kan arbetsgivaren vidta arbetsrättsliga åtgärder och du riskerar i värsta fall att bli uppsagd, även om man tänker arbeta hemifrån.
– Mitt råd är att diskutera ditt problem med arbetsgivaren och be om hjälp för att hitta en hållbar lösning där du kan fortsätta utföra ditt arbete utan risk för din hälsa. Och ta hjälp. Vänd dig till din lokala akademikerförening eller ring oss på rådgivningen, tipsar Ola Sundström.
Så här kontaktar du som är medlem Sveriges Ingenjörers rådgivning.
1 kommentar
Har en kollega som jobbar i Danmark, där stod arbetsgivaren för internetabonnemanget även innan pandemin eftersom han förväntades att arbeta både hemifrån och från kontoret. Arbetsgivaren var mån om att det fanns bra uppkoppling ur arbetsmiljösynpunkt. Kan vara något att ta upp.