Jobbar du hemma och behöver ett bättre skrivbord, kontorsstol eller en skrivare? Se då till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen för alla parter enligt Skatteverkets expert.
Det har nu gått ett halvår sedan uppmaningen från Folkhälsomyndigheten att de som kan bör jobba hemifrån. Och många är det som nu inrättat arbetsplatser i hemmet och har det som bas för sin arbetsvardag.
Arbetsgivaren har fortfarande ansvar för arbetsmiljön och ska se till att du har den utrustning du behöver. Men om du själv utrustar ditt hemmakontor, vad gäller då?
Vi fick frågan från en läsare som undrar: ”Kommer vi att kunna göra avdrag i nästa års deklaration för utgifter kopplade till hemarbetet? Om jag köper nytt skrivbord och stol, kan jag dra av dessa då?”
– Nej. Avdragsreglerna är jättetuffa och som regel kan du inte dra av någonting för att utrusta din arbetsplats i hemmet, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.
Låna hem det du behöver
Reglerna är tydliga. Du kan inte dra av på din deklaration för kontorsutrustning du köper in till ditt hemmakontor, inte heller för att du inrättar en arbetsplats i hemmet, för bredband, kaffe eller frukt.
Om du är i behov av ett nytt skrivbord bör du istället se till att din arbetsgivare tillhandahåller det, antingen genom att låna från kontoret, eller genom att köpa ett skrivbord till dig som du kan använda hemma. Utrustning som arbetsgivaren lånar ut blir inte förmånsbeskattad. Men kravet är att utrustningen lämnas tillbaka.
– Arbetsgivaren har ju ett eget intresse och ansvar för att se till att arbetstagarna har en god arbetsmiljö. Jag upplever också att de allra flesta arbetsgivare har den inställningen, att man får låna hem den utrustning man behöver, säger Johan Schauman.
Om man nu inte kan göra avdrag, kan jag då låta arbetsgivaren stå för kostnaden om jag exempelvis har köpt ett höj- och sänkbart skrivbord till hemmet?
– Om arbetsgivaren ersätter dig för en kostnad så blir den en kostnadsersättning som du kommer att förmånsbeskattas för. Dessutom måste din arbetsgivare betala arbetsgivaravgift på den ersättningen, så det blir inte lönsamt för vare sig dig eller arbetsgivaren. Mitt tips är att alltid se till att arbetsgivaren förser dig med det du behöver.
Läs också: Nya regler skapar otydlighet kring hemarbete
Läs mer
Bilförmån, gåvor, friskvård och fria resor – läs mer om vad som gäller under coronapandemin på Skatteverkets informationssida Coronainformation för privatpersoner.
Helt nytt läge
Johan Schauman konstaterar dock att situationen vi befinner oss i just nu är speciell. När man tidigare arbetat hemma så har det handlat om enstaka tillfällen och då har det oftast varit på medarbetarens eget initiativ efter överenskommelse med arbetsgivaren. Kontoret med all utrustning har alltid funnits tillgänglig. Nu är läget ett helt annat.
– Förutsättningarna är lite annorlunda nu när hemarbetet börjar kännas mer som en permanent lösning. Den situationen har inte mötts upp av lagstiftningen och det är inte uteslutet att det kan komma förändringar från lagstiftaren framöver, säger han.
Anna Nyström
18 kommentarer
Tycker jätte konstig bedömning av arbeta hemifrån situationen som Skatteverket tillämpar efter 1 års pandemi. Trots allt om man är arbetssökande kan man göra avdrag för bl a ökade internet, elkostnader osv (det gjorde jag för några år sedan). Samma regel bör användas under pandemiåret för alla som tvingades följa svenska statens krav, skatteverket eller FHM det är ju svenska staten i slutändan. Och det är ju trots allt extraordinär situation. Nu med ökade elpriser i januari och datorerna på 8 timmar extra per dygn under helt år och inget avdrag för det. Katastrof!!! Jag börjar förstå de som strejkar nu och struntar i svenska statens uppmaningar att stanna hemma. Om Skatteverket nu i sina bedömningar av avdrag för hemarbete struntar i att hemmajobbande med ökade driftkostnader för privathushåll inte har lett till större smittspridning än det kunde ha blivit om man inte skulle stannat jobbat hemifrån, så är tydligen bara ut i kollektiv trafik, till kontoret, strunta i om man sprider smittan vidare.
Största problemet är ju att man måste se till ha ett arbetsrum. Är man då flera i familjen som jobbar hemma går en himla massa yta åt att ha hemmakontor. Möbler är en droppe i havet vad gäller kostnader
I Finland får man göra avdrag för skrivbord, stol, bredband etc pga corona. Så reglerna går helt klart att anpassas. Varför Sverige valt att strunta i det är obegripligt.
Det känns mycket konstigt att man inte får bidrag eller göra avdrag för detta. Jag var tvungen att köpa kontorsstol och höj och sänkbart bord till en kostnad på 6000 kr.
Har nyligen opererat en axel och alternativet för mig var att fortsätta vara sjukskriven.
Din arbetsgivare har ansvaret för att du har den utrustning du behöver. Det ska ske genom att du lånar utrustningen från kontoret eller att arbetsgivaren står för inköp. /Redaktionen
Ja låter rimligt men arbetsgivarna säger nej. Hur ska vi som vanliga tjänstemän kunna säga något om det? Säga upp oss?
Vägrar din arbetsgivare hjälpa dig att lösa arbetsmiljöprogram ska du kontakta ditt fackförbund, lokalt eller centralt för hjälp. /Redaktionen
Jag blir förvirrad av artikeln där Anna skriver:
”Arbetsgivaren har fortfarande ansvar för arbetsmiljön och ska se till att du har den utrustning du behöver”
men jag läste nyligen I Ingenjören följande artikel:
https://ingenjoren.se/2020/09/02/nya-regler-skapar-otydlighet-kring-hemarbete/
”De nya föreskrifterna drar också en ny gräns för arbetsgivarens ansvar. Tidigare gällde reglerna även då arbete utfördes utanför traditionella arbetsplatser, till exempel i det egna eller någon annans hem, men i de nya föreskrifterna har man begränsat detta till arbetsplatser som arbetsgivaren råder över.
– Det är en anpassning till rådande verklighet och praktiska förutsättningar. Det är svårt för arbetsgivare att ställa krav på utformning i miljöer som de inte råder över, därför gäller inte just dessa föreskrifter för arbete i annans hem, förklarar Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.”
Jag drar slutsatsen att AMV inte bara har förbiser rådande Covid-situation utan faktiskt ändrat lagstiftningen till att tydligt ej lägga ansvaret för arbetsmiljön vid arbete I hemmet på arbetsgivaren. Skattemyndigheten har uppenbarligen inte noterat denna förändring och än mindre rådande Covid-situation. Det är tyvärr inte heller sannolikt att de kommer att ändra sig då trängselskatten nyligen varit omdebatterad eftersom den inte tar hänsyn till det faktiska trafikflödet och störningar pga trängsel.
Ett sista inlägg är att min arbetsgivare tillåter utlåning av bildskärmar men nyligen sagt nej till bade skrivbord och stolar så det finns ett uppenbart arbetsmiljö och skatteproblem.
Kan hålla med om att det är förvirrande. Arbetsgivaren har enligt arbetsmiljölagen ett arbetsmiljöansvar, även när du arbetar hemma. Men i de nya föreskrifterna om arbetsplatsens utformning som i detalj beskriver hur arbetsplatsen ska utformas när det gäller belysning, luftkvalitet, ergonomi osv så har man begränsat föreskrifterna till ”arbetsplatser som arbetsgivaren råder över”, alltså inte i hemmet. Idag, när många uppmanas att jobba hemifrån blir det en krock. Men, arbetsgivaren har ett ansvar och borde därför se till att din arbetsmiljö är bra även när du jobbar hemma.
Fast om vi kollar på t.ex. avdrag för jobbresor så minskar de det man skriver in i deklarationen med ganska många tusen. Så troligtvis skulle det vara någon liknande minskning här och då skulle avdrag för ökade kostnader för el och internet knappast komma upp i några såna siffror. Kostnad för att du har en bra arbetsplats hemma med skrivbord och arbetsstol faller på din arbetsgivare och inte på staten. Om du sen inte väljer/har möjlighet att ta det som jobbet erbjuder för det inte passar hemma hos dig så är det inte staten som ska täcka det.
Tycker det är lite väl ”myndigheter ska skydda mig från allt utifrån så jag bara behöver bry mig om mitt eget” att tycka att man ska gå helt utan egna kostnader för att jobba hemifrån. Det är en global pandemi, vi kan inte ha ett skattetryck så att staten kan ta höjd för allt som händer i världen. De flesta som har ett jobb med möjligheten att jobba hemifrån har ändå lite bättre betalda skrivbordsjobb, vi bör kunna hantera en extra utgift på för el och internet. Vi kanske till och med tjänar in det på minskade bränslekostnader. Många av de i en situation som inte kan ta den kostnaden, har inte jobb där de får jobba hemifrån utan får fortsätta jobba och riskera långt mycket mer än vi som sitter hemma.
Fast nu är det myndigheter som skriver AFSar (som nu företagen inte kan följa eller hålla koll på) och myndigheter som rekommenderat hemarbete under vad som kommer säkerligen bli ett års tid.
Då har man en skyldighet att möjlighet finns att företagen kan följa rådande AFSar och lyda lagen, eller ändra i AFSarna och minska arbetsgivarens ansvar över arbetsmiljö, både fysisk och psykosocial. I dagsläget sitter föetagen i ett moment 22, de har ALLT ansvar för arbetsmiljön enligt tidigare norm men om man nu försöker följa dessa så bestraffas man med beskattning och även den anställde bestraffas.
Jag håller personligen med om att el och internet knappast är ett stort ekonomiskt problem men ergonomisk utrustning kostar multum och det är knappast alla ingenjörer som täljer guld. Vi är ju trots allt den grupp som haft sämst real-löneutveckling de senaste 15 åren.
Som någon sa tidigare så är det stora problemet kostnaden för ytan som arbetsrummet upptar.
Jag har helt enkelt inte yta i lägenheten för att en arbetsplats ska rymmas och för mig som boende i Stockholms innerstad skulle ett arbetsrum innebära en investering på 1-2 miljoner vilket uppskattningsvis skulle kosta mig 2-3000 per månad.
Jag har svårt att tänka mig att någon arbetsgivare är villig att kompensera mig för den kostnaden och som sades i artikeln så skulle det innebära förmånsbeskattning och arbetsgivaravgifter.
Största kostanden är kanske inte att köpa en stol till, utan att ett antal kvm i dyr bostad blir upptagna, helst bör man ha ett avgränsat rum där man kan jobba i lugn och ro. Stor skärm är viktigt och den ska stå någonstans även när man är ledig. Uppkopplingen blir mycket viktigt, det här är ju ett problem även för alla som plötsigt ska studera på distans, jobbar många i bostaden hemma blir det kritisk med bandbredd, alla pratar i olika möten och studentrummen är trånga, svårt få plats med både skrivbord och matbord, ventilationen dålig när alla är hemma hela tiden.
Hej.
Men det handlar inte enbart om utrustning. Hur är det med avdrag för el, internetuppkoppling etc? Dessa kostnader har ökat för oss som jobbar hemifrån och här kan inte arbetsgivaren ”låna ut”. Kan dessa dras av?
Hej! Enligt Skatteverket kan du inte göra avdrag för internetuppkoppling och el, det räknas som en vanlig personlig levnadskostnad. Men det finns undantag för internetuppkoppling om arbetet kräver ”väsentligt snabbare uppkoppling” och arbetsgivaren inte vill betala för merkostnaden. För att kunna göra avdrag måste merkostnaden vara över 5000 kronor.
Så här skriver Skatteverket på sin informationssida: ”Att ha en internetuppkoppling betraktas som en vanlig personlig levnadskostnad och du kan oftast inte få något avdrag för den kostnaden när du jobbar hemma. Skulle ditt arbete hemma kräva en väsentligt snabbare uppkoppling än den du har och din arbetsgivare inte vill stå för den merkostnaden, kan du däremot ha rätt till avdrag för den extra kostnaden. Du behöver kunna visa att du har behov av snabbare uppkoppling trots att din arbetsgivare inte vill stå för kostnaden”.
Hej.
Ja detta är jag insatt i men det är inte helt lätt att på nolltid trolla fram en extra yta som är utanför ens bostad för att kunna göra avdrag som Skatteverket har som regel sedan innan. Ska rekommendationer vara att jobba hemifrån för att hjälpa samhället komma ur denna kris är det löjligt att inte få ersättning för kostnader som ökar i bostaden pga dessa. El och internet är ju inte någon levnadskostnad om den ökar pga rådande omständigheter. Elen för oss har nästintill dubblats per månad då vi jobbat hemifrån sen i mars månad och det är inte för att vi tittar på TV etc utan för att vi har många enheter igång, så som datorer och flera skärmar etc.
Och hur i hela friden ska jag visa att jobbet kräver en bättre uppkoppling?
Hmm jag är ledsen men jag förstår inte.
ja, det är definitivt läge att se över reglerna för skatteavdrag. I mitt fall så får jag låna hem skrivbord från jobbet, men inte f*n har jag plats till ett 180cm brett gigantbord så jag fick köpa ett. Känns ganska orimligt att företaget ska köpa in till mig och det lär de inte heller göra när det finns bord att låna. Nä, lite iniativ från regeringen där man kan dra av på hyran samt inköp av viss kontersmateriel, det kommer väl lagom till pandemin är över…
Reglerna behöver förändras helt klart.
Det är inte rimligt att företaget blir en uthyrare av kontorsmaterial och det är inte heller rimligt att arbetande måste tumma på sin arbetsmiljö. Vården fick ju undantag från förmånsbeskattning, något liknande borde göras för hemmakontor som arbesgivare och tagare är överrens om. Eller öppna för avdrag för hemmakontor. FHM kan inte rekommendera fortsatt hemmajobb i en försebar framtid utan att man från myndigheter tar ansvar och anpassar regler till den nya verkligheten man förordar.