Börjar föreläsningar med att vinka: “Som att prata i ett svart hål annars”

Att undervisa har alltid varit en passion för KTH-professorn Mats Ericson. Och sedan coronapandemin började har han testat nya sätt att hantera utmaningarna med föreläsningar på distans. Från vinkande studenter till att bygga en avancerad filmstudio i ett sovrum.

Bristen på respons från studenterna är den stora nackdelen med att undervisa på distans, tycker Mats Ericson. En gång blev han nästan arg för att ingen svarade när han ställde en fråga.

– Då skrev någon i chatten: “Slå på högtalaren”. De hade alltså svarat, men jag hade inte högtalaren på och hade inte hört det.

Jobbar för att skapa interaktion

Men även om man har högtalaren på så är det svårt att få studenter att svara på frågor på distans.

– Åtta gånger av tio får man inget svar. Det är ett större motstånd än när man är i en sal, då är det alltid någon som säger något. Nu tänker studenterna “Varför ska just jag slå på mikrofonen och svara?”.

Därför använder Mats Ericson andra sätt för att få interaktion. Några är:

  • Att alla måste skriva minst ett ord i chatten.
  • Att använda appen Mentimeter.
  • Att använd Kahoot.

Under en kurs la han in ett quiz med 8–10 frågor om den förra föreläsningen i början av varje föreläsning.

– Då fick studenterna se hur bra det gick och sedan fick de ställa frågor om den föreläsningen, innan jag började med nästa. Studenterna uppskattade det. De tyckte att det var roligt.

Ett annat sätt är att dela in klassen i smågrupper så att de får diskutera en fråga och sedan redovisa.

Ytterligare ett sätt att skapa kontakt är att alltid börja föreläsningarna med att alla har sin kamera på och vinkar till varann.

– Jag säger “Nu ser vi varann och hälsar”, sedan frågar jag “Hör ni mig?” och pratar lite med några studenter. Annars är det ju tomt. Det är som att prata in i ett svart hål.

Diskuterade korta filmer

Mats Ericson är professor i industriell arbetsvetenskap och undervisar också på Karolinska Institutet och Försvarshögskolan. Till en föreläsning han hade för läkarstudenter i början av pandemin hade han spelat in en rad filmer på runt tio minuter var.

I stället för att visa filmerna (vilket ger stor risk för att det laggar) så fick studenterna en länk och streamade själva. Sedan återsamlades gruppen och diskuterade och Mats Ericson svarade på frågor. Därefter fortsatte de med de följande filmerna på samma sätt och upplägget fungerade bra.

Men Mats Ericson konstaterar att det tar tid att spela in filmer.

– Man säger alltid något fel och vill ta om. Men man får acceptera att allt inte blir perfekt. Det blir grodor.

Läs också: Mats Ericson vinner Levipriset

Har byggt upp en egen studio

För Mats Ericson var film och sändningar inte helt nytt när pandemin startade. Redan för fem år sedan började han filma sina föreläsningar med actionkamera och publicerade dagen efter.

2017 började han bygga upp en studio hemma. Ett av de första inköpen var stora studiolampor.

– Sedan har jag experimenterat. Jag hade en Powerpoint-projektor och så har jag stått framför en duk där bilderna visades.

När coronapandemin kom fick ett helt sovrum hemma bli studio och han skaffade en green screen – den typ av bakgrund som meteorologer har där en bild projiceras på bakgrunden men inte på personen som står framför den.

– Då får man med kroppsspråket och det höjer värdet. Sitter man är det mer risk att inte höras.

Se filmen högst upp i artikeln där Mats Ericson visar sin studio.

Osolidariskt att lägga ribban så högt

Men Mats Ericson är medveten om att få lärare har möjlighet att sända på det här sättet. På KTH finns bara någon enstaka studio. Han är också medveten om att de som undervisar i samma ämne som han tycker att det är jobbigt att bli jämförda med honom – att han är lite osolidarisk för att han höjer ribban för hur undervisningen kan vara.

Själv tycker han inte att andra behöver känna så.

– Gör bara så bra du kan. Tänk “Good enough”. Det är en pandemi!

Mats Ericson har skrivit ett PM till lärare som vill ha tips på hur man undervisar digitalt. Här är några av tipsen:

  • Om du använder Facebook, gå med i gruppen ”Digital omställning”, där kollegor delar praktiska tips för lärare på nätet.
  • Byt erfarenheter med kollegor och vänner. Titta gärna på varandras föreläsningar.
  • Tänk på att en föreläsning inte bara handlar om att förmedla fakta utan också att skapa intresse. Tänk på hur du presenterar ditt stoff, skapa interaktivitet där studenterna får jobba med materialet, inte bara sitter och lyssnar.
  • Krångla inte till det för mycket, men försök samtidigt att prova nytt. När du provar något nytt, se till att ha testat det själv i förväg och kör det gärna i slutet av en föreläsning när du känner att det har gått bra.
  • Bra ljud är viktigt. Skaffa en bra mikrofon, antingen en bordsmikrofon av bra kvalitet eller en bärbar och trådlös mikrofon.
  • Var med i bild när du undervisar. Det hjälper till att göra föreläsningen mindre monoton.
  • Tänk på att texten på bilderna ska synas. Ha mindre text så att det går att ha större bokstäver och prata sedan runt orden. Skilj på presentationsversionen och dokumentationsversionen.
  • Filmar du från en föreläsningssal: använd en extra tjock penna så att det syns när du skriver på tavlan.

Om du ska undervisa live: 

  • Undvik strul. Om något hakar upp sig när du förbereder dig, i tekniken eller i det du ska förmedla, fundera på om du kan förenkla det eller öva upp det, kanske skippa några power point-bilder.
  • Ha också återkommande arbetsuppgifter som studenterna jobbar med i smågrupper. Prova dig fram för att hitta hur lång tid de ska få på sig. Lägg gärna ihop gruppövningstiden med en paus så blir det mer flexibelt.
  • Skapa också annan interaktion med studenterna – till exempel som tävlingar eller möjlighet för alla att ge någon respons. Använd till exempel verktyg som Mentimenter, Kahoot eller ordmoln.
  • Försök hålla koll på chatten. Kanske kan du ha den öppen separat i din mobil eller surfplatta. En möjlighet är att be en kollega eller student hålla koll på den och bryta in i föreläsningen när det kommer upp något viktigt.
  • Ta många korta pauser (2–3 minuter per kvart) och några längre (10–15 minuter) om du har ett längre pass. Uppmuntra studenterna att röra på sig under pausen.

1 kommentar

  • Hania Uscka-Wehlou

    Toppenbra gjort! Mycket inspirerande.

    28 oktober 2020

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Prisas för forskning på elmotorer i tunga fordon

Prisas för forskning på elmotorer i tunga fordon

Lagerströmmar kan ge upphov till kostsamma problem i elmotorer. Årets Wimanska pris går till ett examensarbete för arbetet med att identifiera mönster och hitta de samband som orsakar lagerströmmar.
Fler artiklar