Seger för facken vid Volvo i Skövde

Motorfabriken i Skövde
Om några år kommer elmotorer att monteras och tillverkas i motorfabriken i Skövde, vilket inte var självklart från början. Foto: Volvo Cars

Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag. Reaktionerna blev starka. Hade inte ledningen fått hela bilden av arbetet med elmotorer som pågick? Facken drev på och i december 2020 meddelade Volvo Cars att elmotorer kommer att tillverkas i Skövde.

Under hösten 2019 informerade ledningen om att Volvo Cars skulle bryta ut förbränningsmotordelen ur bolaget. Den skulle i stället gå mot ett samgående med motsvarande del inom Geely.

Tommy Sellgren

Tommy Sellgren

– Det blev många upprörda känslor. Dels att vi skulle mista tillhörigheten till Volvo Cars, vars framgångssaga vi varit en del av. Att vi skulle kliva av tåget, säger Tommy Sellgren, ordförande för de lokala Akademikerna, där Sveriges Ingenjörer ingår.

Men det som ytterligare spädde på reaktionerna var att vd:n Håkan Samuelsson i intervjuer menade att elmotorer inte skulle tillverkas i Skövdefabriken. Eftersom hälften av Volvo Cars tillverkning från 2025 ska vara elbilar och hälften hybrider så betydde det dåliga framtidsutsikter för många anställda i motorfabriken.

Gjordes redan i testlabbet

Tommy Sellgren har många kollegor inom Manufacturing Engineering som de senaste åren jobbat med att bygga upp kompetensen kring elmotorer.

– Vi ville visa att vi visst skulle kunna jobba med att tillverka elmotorer – för i testlabbet gjorde vi det redan. Kunskapen fanns. Vi kände att ledningen inte hade hela bilden. Labbet var hemligt, men var det så hemligt att det undgått ledningen vad vi kan?

Facken i Skövde (Akademikerna med Sveriges Ingenjörer, IF Metall, Unionen och Ledarna) drev på, genom koncernfacklig samverkan, för att granska ledningens underlag med en löntagarkonsult. Det är en oberoende person som varken ska stå på fackets eller arbetsgivarens sida utan analysera och göra en bedömning.

– Konsulten bekräftade vår syn att vi skulle kunna bygga elmotorer och han presenterade det för ledningen.

Gav aldrig upp – fortsatte bygga kompetens

Nästa steg blev att få Håkan Samuelsson att komma till labbet och se vad man byggt upp, vilket han också gjorde.

Tommy Sellgren säger att han gärna vill tro att det besöket, tillsammans med ytterligare påtryckningar från facken och medarbetare, som visat fördelarna med att tillverka i Skövdefabriken, gjorde att Volvo Cars i december 2020 meddelade att man investerar 700 miljoner kronor för att bygga upp elmotortillverkning i Skövde.

– Grunden till framgången att vi får tillverka elmotorer ligger också i att medarbetare på Skövdefabriken aldrig gav upp utan ständigt fortsatte bygga kompetens – genom externa samarbeten, forskning och teknikutveckling. Det hade aldrig gått utan duktiga akademiker, säger Tommy Sellgren.

Han tror också att samarbetet mellan facken hjälpte till, och att alla kunde påverka utifrån sina arbetsområden.

– Det kan såklart vara jobbigt för ledningen att ändra sig, när man tidigare gått ut i media. Men jag upplever att ledningen lyssnar och tar till sig när det finns ny fakta och kan ändra uppfattning, vilket nu också hände.

Nu blir det i ett första steg montering av elmotorer i Skövde med start inom några år. Ett par år senare blir det full tillverkning.

Blev dotterbolag vid årsskiftet

Sedan årsskiftet är motorfabriken ett dotterbolag till Volvo Cars och har bytt namn till Powertrain Engineering Sweden. Även en del av FoU:n i Göteborg ingår i bolaget, vilket Tommy Sellgren tycker ger en bättre helhet.

Hittills har fokus varit på att få beslutet om elmotortillverkning, men nu kan man inrikta sig på vilken kompetens och eventuella utbildningsinsatser som behövs. För många ingenjörer i Skövdefabriken är huvudfokus nu att projektera för elmotortillverkning.

Det kommande samgåendet mellan Powertrain Engineering Sweden och Geely öppnar möjligheten att tillverka motorer för andra än Volvo Cars och att tillverka hela spannet med förbrännings-, hybrid- och elmotorer.

60 personer fick sluta på motorfabriken i och med Volvo Cars varsel och uppsägningar under 2020 men framåt tror Tommy Sellgren snarare att det kommer att vara ett ökat behov av ingenjörer.

Volvo Cars batteriutveckling sker i Göteborg och Shanghai, men i Skövde har man ett labb med utrustning och kompetens för att testa tillverkningstekniken av elmotorer. Det sker i projektet Nästa generations drivlinor som finansieras av Vinnova och drivs på Assar Industrial Innovation Arena i samarbetet med bland annat flera högskolor, Volvo Lastvagnar, Powertrain Engineering Sweden och Volvo Cars.

2 kommentarer

  • Patrik Drevestedt

    Det kan vara värdefullt att vara med i vissa fack, skulle jag vilja säga.

    19 februari 2021
  • Bertil Nordqvist

    Bra jobbat med facklig samverkan och att anlita en löntagarkonsult!
    Ett klart bevis på att Sveriges Ingenjörer kan påverka
    och att det är värdefullt att vara med i facket.

    18 februari 2021

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Vad vill du läsa om i Ingenjören? Vinn presentkort på Clas Ohlson

    Vad vill du läsa om i Ingenjören? Vinn presentkort på Clas Ohlson

    Svara på minst två frågor så är du med i utlottningen av tre presentkort från Clas Ohlson på vardera 500 kronor.
  • Finansbranschen

    Så tjänar ingenjörer i 19 branscher

    Fastighets- och finansbranschen har högst snittlöner för ingenjörer. Lägst är de för teknikkonsulter. Men om man tar hänsyn till befattning, ålder och annat blir bilden delvis en annan.
  • ”Bara den här veckan, bara den här månaden”: Så  undviker du att krascha

    ”Bara den här veckan, bara den här månaden”: Så undviker du att krascha

    Hon ljög för familjen, glömde orden mitt i en mening och låg klarvaken på nätterna. Ingenjören Klara Albertsson sjukskrevs för utmattning och bytte yrkesbana. Giorgio Grossi på Stressmottagningen i Stockholm pekar på tre områden där både individer och arbetsgivare kan agera i tid.
  • Så vill Generation Z ha det på jobbet

    Så vill Generation Z ha det på jobbet

    De söker trygghet och vill tjäna pengar. Men längtar även efter ett stressfritt liv och betraktar sig själva som lata. Därför har Generation Z på många sätt annorlunda förväntningar på sitt arbetsliv än sin föräldrageneration – här är några viktiga skillnader.
  • October: News from Ingenjören in English

    October: News from Ingenjören in English

    These are the salaries for engineers in 19 industries • Chalmers: “Flexible pension and security clearance are the most important changes” • Unemployment among engineers reaches pandemic levels • Is it still worth changing jobs? • Gaming companies want collective agreements adapted to the industry • Lower compensation from income insurance • “I have a non-compete clause – now it feels impossible to change jobs”
Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

Två stora spelbolag har tecknat kollektivavtal medan andra speljättar fortfarande tvekar. I Malmö har Massive Entertainment och Sharkmob format en arbetsgrupp för att försöka utforma ett avtal som ska passa hela branschen. 
Fler artiklar