Nyexade byggingenjörens dagbok: ”Kollegornas stöd är tryggt när man är ny i branschen”

Emin Hogic pluggade till högskoleingenjör i byggteknik vid Lunds tekniska högskola, campus Helsingborg. Nu jobbar han som projektör på Sweco.

I våras blev Emin Hogic högskoleingenjör i byggteknik vid Lunds tekniska högskola, campus Helsingborg, och nu är han projektör på Sweco. De första månaderna som nyanställd är det mycket att lära sig. Höjdpunkten var att presentera exjobbet för branschkollegor. Här är hans dagbok från en vecka på jobbet.

Måndag 20 november

Dagen startade med ett resursmöte där arbetsuppgifter och projekt diskuteras fritt varje måndag. Här kan jag fördjupa mig i projekten och lära från erfarna kollegor. I mitt team jobbar ungefär tio personer, en blandning av projektörer och uppdragsledare.

I dag pratade vi bland annat om ett projekt som är avslutat, och som vi ska besöka senare under dagen. Det ligger här i Malmö, längs med busslinje 6 mot Toftenäs. Där har vi projekterat ytor vid flera busshållplatser för att fräscha upp och göra dem tillgängslighetanpassade.

Jag har jobbat på Sweco i Malmö i drygt tre månader. Det var i mitten av augusti 2023 som jag anställdes som projektör. Det här är mitt första jobb efter min utbildning till högskoleingenjör i byggteknik med inriktning väg- och trafikteknik på LTH, Helsingborg.

Jag är 26 år gammal, född i Småland och uppvuxen i Helsingborg. Jag friade rätt nyligen till min tjej och är numera förlovad. Det har har fyllt mitt liv med en extra dos glädje och spänning.

Efter morgonens resursmöte hade vi en avstämning kring ett projekt för att skapa ett enklare förfrågningsunderlag. Mitt ansvar är ledningsunderlag och samordning mellan oss och ledningsägarna för att säkerställa smidigt utförande.

Under lunchen gjorde min arbetsgrupp ett studiebesök på en av de projekterade vägarna för busslinje 6. Att se hur ritningarna blivit verklighet var givande och det ledde till en del  diskussioner om projektets framgångar och förbättringar.

Det här är mitt första steg i arbetslivet och trots en överväldigande mängd information känner jag mig hemma. Det här jobbet på Sweco ger mig möjlighet att utforska mitt intresse för infrastruktur och stadsutveckling på djupet.

Emin Hogic (längst till höger) med kollegorna på ett studiebesök i Helsingborg längs vägen där busslinje 6 kör. Sweco har haft uppdraget att göra området kring busshållplatserna mer tillgängliga. Foto: Privat.

Tisdag 21 november

I dag tog jag ledningen i höjdsättningen av en parkeringsyta i ett av de större projekten, strax utanför Sävar utanför Umeå. Att anpassa och justera höjden på ytor är viktigt för att kunna nå upp till de tekniska krav som ställs för att säkerställa rätt vattenavrinning.

Emin Hogic

Utbildning: Högskoleingenjör i byggteknik med inriktning väg- och trafikteknik på Lunds tekniska högskola, campus Helsingborg.
Bor: Helsingborg.
Jobbar som: Projektör på Sweco i Malmö.

Det här är ett skrivbordsarbete där jag använder mig av inmätta ytor som speglar markområdet i 3D. Det är en vanlig process inom bygg- och konstruktionsprojekt och kräver noggrann planering.

Senare under dagen ägnade jag mig åt att förbereda en presentation som planerades in redan under studietiden. Jag och min kurskompis som jag skrev mitt exjobb med har blivit inbjudna till Asfaltdagarna för att presentera vårt exjobb. Superkul!

Exjobbet är en utredning av vägar som byggdes för 20 år sedan med alternativa material i stället för konventionella. Vi undersökte bärigheten i vägarna och jämförde med vägar som var byggda av traditionellt material.

Asfaltsdagarna är ett forum som arrangeras en gång om året i Stockholm och Malmö och där träffas aktörer i branschen och utbyter erfarenheter. Det är ett utmärkt tillfälle att knyta nya kontakter.

Onsdag 22 november

Dagen startade med viss nervositet men jag kände mig också taggad inför vår presentation av exjobbet i Malmö. Lokalen var en konferenssal som ser ut som en aula och det var pirrigt att stå inför 150 personer. Vi var dessutom de enda som presenterade ett examensarbete, så det kändes viktigt att göra ett gott intryck på alla erfarna branschkollegor.

På Asfaltsdagarna i Malmö och Stockholm fick Emin Hogic och hans kurskamrat Axel Johansson presentera deras examensarbete. Foto: Privat.

Asfaltsdagarna i Malmö 2023. Foto: Privat.

Presentationen gick bra och efteråt minglade vi med besökarna och fick positiv respons. Det blev en hel del spontana och givande diskussioner om vårt arbete. Det kändes tydligt att arbetet väckte intresse och det öppnade upp för nya kontakter.

Att få vara med på Asfaltdagarna var spännande, inte bara för att få presentera exjobbet,  utan också för att bli en del av branschens gemenskap. Jag lämnade Malmö med både ny kunskap och ett större professionellt nätverk.

På kvällen tog vi tåget till Kastrup och flyget till Stockholm. Framme på hotellrummet kring 22-tiden gick jag igenom presentationen en sista gång.

Torsdag 23 november

Jag vaknade på hotellrummet på Scandic i Sollentuna, redo för dag två på Asfaltdagarna. Nervositeten smög sig på igen och dagens presentation skulle ske inför omkring 250 deltagare, nästan dubbelt så stor publik som i Malmö.

Efter en snabb frukost gick vi mot konferenslokalen på hotellet. Många var redan på plats och ljudet från den stora församlingen var redan påtaglig. Att iakttas från scenen av dubbelt så många ögon som igår kändes utmanande men vi var taggade och det gav skärpa och fokus.

Presentationen gick bra även den här gången, men vi fick flera kluriga frågor om resultaten i rapporten. Vi lyckades svara på alla och förhoppningsvis väckte vi ett intresse som gör att fler kommer fördjupa sig i rapporten. Det var ett ganska tight schema så vi fick stå på scenen i 20 minuter.

Vid 23-tiden på kvällen landade vi i Köpenhamn och på grund av lite tågstrul var vi inte framme i Helsingborg förrän vid midnatt, trötta men stolta över insatsen.

Fredag 24 november

Jag vaknade hemma i Helsingborg och kände mig småkrasslig. Beslutade mig därför att jobba hemifrån för att inte smitta någon på kontoret. Det är skönt att kunna jobba hemifrån ibland men det kan också vara utmanande. Kollegornas stöd känns tryggt när man är ny i branschen. Om jag undrar något när jag är på kontoret så kan ställa jag en fråga till kollegorna i landskapet.

Vi är indelade i tre grupper och alla sitter tillsammans i ett kontorslandskap. Flera är projektörer som jag och några har lång erfarenhet. Jag är den som anställdes senast.

I dag på hemmakontoret ägnade jag mig åt enklare projektering. Under gårdagen fick jag granskningskommentarer från konsulter här på Sweco och där fanns en del saker som behövde åtgärdas för att handlingarna skulle se korrekta ut. Det löste sig med bra hjälp på digital väg av mina kollegor.

Kring 16.30 smällde jag igen laptopen och kände mig fortfarande krasslig. Kvällen avslutades med en kopp te och en film med flickvännen.

Emin Hogic

Vill du läsa fler Ingenjörsdagböcker? Du hittar dem alla här.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.