”Jag trivs inte på jobbet – kan jag säga det till chefen?”

Johan Bertlett och Thomas Jordan

Johan Bertlett, lektor i psykologi och ledarskapskonsult, samt Thomas Jordan, docent och konsult inom konflikthantering, ger råd om när det är ok att prata med chefen.

”Du kan alltid komma till mig om det är något.” Chefen uppmanar till transparens och floskler som ”högt i tak” är återkommande beskrivningar i jobbannonser om arbetsplatsen. Men om man faktiskt inte trivs på jobbet, hur gör man då?

Det kan finnas en rad olika anledningar till att man inte trivs på sitt jobb. Istället för att försöka hitta något slags facit på exakt vad man kan säga till chefen och inte finns det andra sätt att närma sig frågan.

Att försöka identifiera kärnan till varför det egentligen skaver är en god start. Det säger Thomas Jordan, docent och konsult inom konflikthantering. Handlar det om att man egentligen inte vill ha jobbet är det inte en fråga som chefen ska lösa, menar han.

– Huruvida man bör ta upp frågan om man inte trivs på jobbet har mycket att göra med vem som har möjlighet att ändra på något. Är det man själv, chefen eller rentav ingen som kan göra något åt det, säger han.

Hjärnan kan spela oss ett spratt

Johan Bertlett, lektor i psykologi vid Lunds universitet och ledarskapskonsult, säger att tillit, förtroende och psykologisk trygghet är centrala aspekter för graden av ärlighet i en relation – även på jobbet.

Psykologisk trygghet handlar om i vilken utsträckning man känner att man kan vara uppriktig med vetskapen att det kommer att behandlas bra. Att vara förvissad om att frågan kommer att behandlas på ett bra sätt även om chefen inte håller med.

Tillit och förtroende skapar en bild av vad man kan prata om och inte. Vi definierar och omdefinierar denna bild hela tiden i reaktioner, tonläge, kroppsspråk, synliga och sublima budskap, menar Johan Bertlett.

– Bilden består dock av en blandning mellan föreställning och fakta, säger han.

I valet att lyfta något med chefen eller ej försöker vi alltså göra en bedömning av utfallet. Problemet är att bedömningen inte alltid speglar verkligheten, hjärnan kan spela oss ett spratt för att skydda oss mot obehag.

Fem steg – så förbereder du dig

Johan Bertlett delar med sig av fem steg för den som funderar på om och hur man kan prata med chefen om att man inte trivs:

  1. Fundera över i vilken utsträckning som upplevelsen av ”det här kan jag nog inte ta upp med chefen” är baserad på fakta och data respektive tolkningar och antaganden. Har chefen sagt eller gjort något som känts avfärdande, sårande eller något annat som pekar på att det kommer att gå illa om du tar upp ämnet? Om så är fallet finns det större anledning att skydda sig själv. Om inte kan det vara läge att utmana orostankarna i följande steg.
  2. Koppla på nyfikenheten. Styr undan för rädslan och försök bli nyfiken på vad som händer om du lyfter detta med chefen.
  3. Sätt upp ett mål som är kopplat till själva processen, exempelvis att du ska dela med dig av en tanke eller ett problem och att ni tillsammans ska prata om det. Så fort man sätter upp ett mål att komma fram till ett specifikt resultat ökar risken att man sätter upp en potentiell konflikt.
  4. Delge din upplevelse. Försök konkretisera några fakta eller data som gör att du inte trivs. Berätta sedan vilka tankar, funderingar, frågor, antaganden och tolkningar som det väcker och vad de gör med dig. Ta ansvar för dina egna känslor och håll ingen annan ansvarig för att du känner dem.
  5. Delge en vilja, exempelvis att du vill att ni tillsammans ska prata om det här och så småningom komma fram till förändringar som kan bidra till att du kan må bättre på arbetsplatsen.

– Förbered dig själv innan du går in i ett sådant samtal. Var inte i affekt. Om din chef lyssnar aktivt på dig och sedan delar sin upplevelse som du lyssnar aktivt på tycker jag att ni har kommit väldigt långt. Det behöver inte fixas en massa saker direkt, säger Johan Bertlett.

Håll rätt fokus

Även Thomas Jordan lyfter vikten av att hålla sig till ett jag-budskap snarare än att anklaga chefen för att göra ett dåligt jobb.

– Det blir ett bättre samtal ju mer konkret man kan vara kring sina behov och varför det här är viktigt för en, säger han.

Han understryker att en av de centrala sakerna i konflikter är att få till ett skifte från att prata om allt som är dåligt och vems fel det är, till att börja tänka på vad som skulle kunna vara annorlunda och vem som kan göra något åt det.

–  Det är dock klokt att inte ha några färdiga föreställningar om vad chefen ska göra. Man får även räkna med att chefen kommer att ha synpunkter på vad som är realistiskt och inte och kanske lyfta omständigheter som man själv inte har tänkt på, säger han.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Lova Brodin, civilingenjör i teknisk matematik och vd på företaget Miljömatematik. Astrid Stenholm, civilingenjör i teknisk fysik tycker att hon jobbar mer fokuserat när arbetstiden är kortare.

Konsult- och forskningsföretaget testar kortare arbetstid

Går det att vara lika produktiv på 80 procent som på heltid – och samtidigt känna sig mindre stressad? Miljömatematik i Malmö AB deltar i vår i en forskningsstudie där den frågan ska få ett svar.
Fler artiklar