Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivHallå där, Marcus Nilsson

Hallå där, Marcus Nilsson

Studenterna vid Linnéuniversitetet ska få bättre förutsättningar att klara matten. Marcus Nilsson, prefekt vid Institutionen för matematik, berättar om de nya grepp som Linnéuniversitetet har tagit från och med i höst.

Vad är det ni gör på Linnéuniversitetet som är nytt?

Marcus Nilsson/Linnúniversitetet.
Marcus Nilsson/Linnúniversitetet.

– Vi vill ge våra studenter ökade möjligheter att klara de inledande kurserna i matematik genom att starta ett mentorsprogram som komplement till den ordinarie undervisningen. Det innebär att äldre studenter instruerar nya studenter och hjälper dem med sådant som motivation och studieteknik, sådant som är lite vid sidan om själva undervisningen. Vi märker att många studenter har svårt att klara de inledande kurserna i matematik. Ibland är det förkunskaperna som brister men oftast är det brister i studieteknik som är det största problemet.
– Vi arbetar dels utifrån en beprövad teknik som kallas SI, Supplemental Instruction, som bland annat Lunds tekniska högskola använder sig av och dels har vi ett samarbete med Institutionen för matematikdidaktik här på Linnéuniversitetet för att utforma mentorsprogrammet.

Ni har också berättat att ni ska anpassa matematikkurserna mer till de specifika utbildningarna – hur ska det fungera?
– Vi är ett ganska litet lärosäte och har länge kört samma matematikkurser för alla studenter, vare sig de har varit lärare, ingenjörer eller datavetare. Nu har vi fler studenter och vi har börjat med mer riktade kurser. Det är fortfarande mycket som är gemensamt, men en del av undervisningen är mer anpassad. Ingenjörerna får till exempel mer av matematisk analys, medan datavetarna arbetar mer med så kallad diskret matematik i de inledande kurserna. Vi gör så att säga en viss kundanpassning av kurserna, samtidigt som vi vill se till att studenterna får en bra matematiskt grund oavsett vilken utbildning de går.

Har ni något mer på gång vad gäller matematikundervisningen på Linnéuniversitetet?
– Vi planerar att köra med det här upplägget i åtminstone ett par år, sedan får vi se. Som med allt annat får vi vara lyhörda. Till nästa år hoppas vi att mentorsprogrammet får ett större genomslag och att fler studenter vill vara med i mentorsgrupperna.
– Det som är unikt med vårt upplägg av mentorsprogrammet är att vi samarbetar med Institutionen för matematikdidaktik. Inom matematikdidaktiken arbeta man oftast med matematikundervisningen i grundskolan och gymnasiet men sällan mot matematikundervisningen inom högskolan. Det finns en stor kompetens inom ämnet matematikdidaktik som vi Institutionen för matematik vill dra nytta av.
– I samband med starten av mentorsprogrammet har vi också inlett ett närmare samarbete med utbildningsföreningarna för de aktuella utbildningarna på universitetet. Vårt mål är att ge våra studenter de bästa förutsättningarna för en bra start av sina studier.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Social kompetens – ett ”luddigt” uttryck och maktmedel

0
Arbetsgivare ställer ofta krav på social kompetens. Men var menas med det? Uttrycket är otydligt och det tycker Ann J Sandén, som nyligen doktorerat i ämnet, är problematiskt.

Ny chans till omställningsstudiestöd – men väntetiden hos CSN är lång

0
Den 1 oktober öppnar CSN möjligheten att ansöka om omställningsstudiestöd för vårterminen 2024 Men var beredd på att beskedet från CSN kan dröja.
Chalmers kårhus

Sämre resultat och fler avhopp när undervisningen är på engelska

0
En ny studie från KTH och Chalmers visar att undervisning på engelska gör att studenterna lär sig klart mindre.

Dina dokument är inte dina dokument

3
Att radera dokument från din arbetsdator eller mobil kan vara riskabelt, även om du gör det i all välmening. Och det du uppfattar som privat kan i själva verket vara din arbetsgivares egendom.
designingenjör

Så här tycker doktorander om stress, handledare och att fortsätta forska

0
Att vara doktorand kan vara stressigt, krävande – och alldeles, alldeles underbart. Eller?

Så mycket tjänar myndighetscheferna

0
Vet du vilken myndighetschef som tjänar mest? Ingenjören har sammanställt löner och löneökningar för 40 myndighetschefer och 17 rektorer vid lärosäten som utbildar ingenjörer.

Ingenjörers löner i kommuner: Påverka redan i budgeten

0
Om ingenjörers löner ska höjas i kommunerna behöver facket ta mer plats när budgeten sätts. Detta är något som många föreningar nu börjat jobba med.

Så äter du rätt för att orka studierna och vara skärpt på tentorna

0
Studietiden innebär för många sämre matvanor. Slarv och snabba lösningar kan sumpa chansen att nå bra studieresultat. Kostforskaren ger dig smarta tips.
Farid Bonawiede utanför Södra Cell

Tekniska fysikerns dagbok: ”Varierat, utmanande och tekniskt på ett liknande sätt som utbildningen”

0
Farid Bonaweide har inte ett jobb utan (minst) tre: Vd för ett mjukvarubolag, it-chef på en startup och frilans i riskberäkning och analys.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.