Hallå där, Marcus Nilsson

Studenterna vid Linnéuniversitetet ska få bättre förutsättningar att klara matten. Marcus Nilsson, prefekt vid Institutionen för matematik, berättar om de nya grepp som Linnéuniversitetet har tagit från och med i höst.

Studenterna vid Linnéuniversitetet ska få bättre förutsättningar att klara matten. Marcus Nilsson, prefekt vid Institutionen för matematik, berättar om de nya grepp som Linnéuniversitetet har tagit från och med i höst.

Vad är det ni gör på Linnéuniversitetet som är nytt?

Marcus Nilsson/Linnúniversitetet.

Marcus Nilsson/Linnúniversitetet.

– Vi vill ge våra studenter ökade möjligheter att klara de inledande kurserna i matematik genom att starta ett mentorsprogram som komplement till den ordinarie undervisningen. Det innebär att äldre studenter instruerar nya studenter och hjälper dem med sådant som motivation och studieteknik, sådant som är lite vid sidan om själva undervisningen. Vi märker att många studenter har svårt att klara de inledande kurserna i matematik. Ibland är det förkunskaperna som brister men oftast är det brister i studieteknik som är det största problemet.
– Vi arbetar dels utifrån en beprövad teknik som kallas SI, Supplemental Instruction, som bland annat Lunds tekniska högskola använder sig av och dels har vi ett samarbete med Institutionen för matematikdidaktik här på Linnéuniversitetet för att utforma mentorsprogrammet.

Ni har också berättat att ni ska anpassa matematikkurserna mer till de specifika utbildningarna – hur ska det fungera?
– Vi är ett ganska litet lärosäte och har länge kört samma matematikkurser för alla studenter, vare sig de har varit lärare, ingenjörer eller datavetare. Nu har vi fler studenter och vi har börjat med mer riktade kurser. Det är fortfarande mycket som är gemensamt, men en del av undervisningen är mer anpassad. Ingenjörerna får till exempel mer av matematisk analys, medan datavetarna arbetar mer med så kallad diskret matematik i de inledande kurserna. Vi gör så att säga en viss kundanpassning av kurserna, samtidigt som vi vill se till att studenterna får en bra matematiskt grund oavsett vilken utbildning de går.

Har ni något mer på gång vad gäller matematikundervisningen på Linnéuniversitetet?
– Vi planerar att köra med det här upplägget i åtminstone ett par år, sedan får vi se. Som med allt annat får vi vara lyhörda. Till nästa år hoppas vi att mentorsprogrammet får ett större genomslag och att fler studenter vill vara med i mentorsgrupperna.
– Det som är unikt med vårt upplägg av mentorsprogrammet är att vi samarbetar med Institutionen för matematikdidaktik. Inom matematikdidaktiken arbeta man oftast med matematikundervisningen i grundskolan och gymnasiet men sällan mot matematikundervisningen inom högskolan. Det finns en stor kompetens inom ämnet matematikdidaktik som vi Institutionen för matematik vill dra nytta av.
– I samband med starten av mentorsprogrammet har vi också inlett ett närmare samarbete med utbildningsföreningarna för de aktuella utbildningarna på universitetet. Vårt mål är att ge våra studenter de bästa förutsättningarna för en bra start av sina studier.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Vår roll är att vara jobbiga när det behövs”

”Vår roll är att vara jobbiga när det behövs”

Fackföreningar på arbetsplatser, vad gör de egentligen? Kan de stoppa förslag som arbetsgivaren vill genomföra? Och hur kan de hjälpa medlemmarna? Ingenjören har träffat Akademikerföreningen på Cytiva i Uppsala.   
Fler artiklar