Volvo satsar på mjukvara i Lund

Det kom ett mejl till Volvo Personvagnar i Göteborg från ingenjörerna på Intel i Lund: vi är på väg att bli utan jobb, är ni intresserade av att anställa oss? Volvos representanter åkte ner direkt.

Det kom ett mejl till Volvo Personvagnar i Göteborg från ingenjörerna på Intel i Lund: vi är på väg att bli utan jobb, är ni intresserade av att anställa oss? Volvos representanter åkte ner direkt.

Volvo Personvagnar växer och söker ingenjörer. Det svenska bilföretaget satsar som vanligt på säkerhet, men har numera också en grön profil. I och med att hela bilbranschen förändras, satsar också Volvo alltmer på uppkopplade bilar och det man kallar digital kundupplevelse. Precis som flera dataföretag har börjat jobba med bilar, börjar nu också biltillverkarna titta alltmer på mjukvaran i bilarna.

Jan-Erik Larsson

Jan-Erik Larsson Foto: Amanda Gren

Samtidigt ser Jan-Erik Larsson, senior chef för digital förarmiljö och infotainment på Volvo Personvagnar, hur andra stora företag med inriktning mot mjukvara har lämnat en lucka.

– Vi ser ju att det finns mycket kompetens i södra Sverige, säger Jan-Erik Larsson. Ericsson och andra företag har varit starka där, men har ökat sin gravitation mot Stockholm. De sålde ut sin verksamhet till Sony, som i sin tur har centraliserat i Japan. Och de ingenjörerna passar in i vår profil.

Det handlar om elbilar som kräver mycket programvara för kontroll och styrning, om aktiv säkerhet som radar, kameror och sensorer och artificiell intelligens för att stödja bilföraren. Moderna bilar med alltmer mjukvara kräver också uppkoppling, även för underhållningsappar som Spotify och Storytel som kommer med de finare modellerna. Programmen i bilen uppdateras trådlöst.

Enligt Jan-Erik Larsson befinner sig Volvo i en transformation mot att bli ett mer mjukvaruutvecklande bolag, och det är just de som tidigare har jobbat med mobiltelefoni som har kompetens på tekniken som nu är på väg in i bilen.

Så när det kom ett mejl från en anställd på Intel som sa att de var på väg att bli uppsagda, och undrade om de på Volvo var intresserade av att anställa, reagerade ledningen i Göteborg snabbt.

– Vi åkte ner direkt, säger Jan-Erik Larsson. Vi berättade om våra planer, och teamet där nere fick välja om de ville gå över till oss. Vi gick igenom cv:n och sedan anställde vi dem. Vi har inte köpt upp någonting, utan vi flyttar in där, helt enkelt.

Nu har Volvo tre chefer på plats, och i oktober drar verksamheten igång med 35 anställda som ska jobba med att utveckla dels bilarnas modem och dess programvara, dels den så kallade aktiva säkerheten i bilarna, det vill säga hur fordonen tolkar trafikens rörelser och upptäcker medtrafikanter och så vidare.

Volvo har tydligt annonserat att företaget avser att anställa närmare 400 ingenjörer, och etableringen i Lund är ett steg mot det målet.

– Vi har långtgående planer på att så småningom utveckla och utvidga kontoret i Lund, säger Jan-Erik Larsson. Det finns kompetens där, och vi ser ju också att vi har ett attraktionsvärde. Många vill jobba med elbilar, uppkoppling och självkörande bilar.

Sture Henckel

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
  • Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
  • Vad vet du om den svenska modellen?

    Vad vet du om den svenska modellen?

    De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
  • What do you know about the Swedish labour market model?

    What do you know about the Swedish labour market model?

    Most regulations related to employment, salary and benefits in Sweden are not regulated in law. The laws have been replaced by collective agreements and this is called the Swedish labour market model.
  • Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Övertid som göms undan i flextiden och övertidsavlösta som inte har koll på hur mycket de jobbar. Det blir många timmar som arbetsgivaren inte ser. ”Våra medlemmar är ibland för lojala” säger en förtroendevald som Ingenjören pratat med.
Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
Fler artiklar