Jämställdhet är bra för företag på flera sätt visar forskning, men för att verkligen få till ett jämställt företag krävs mer än fina ord. Det måste finnas både en vilja och en tydlig strategi, enligt Jeaneth Johansson, biträdande professor, och Aija Voitkane, doktorand, båda vid Luleå tekniska universitet.
Jämställdhet är bra för företag på flera sätt visar forskning, men för att verkligen få till ett jämställt företag krävs mer än fina ord. Det måste finnas både en vilja och en tydlig strategi, enligt Jeaneth Johansson, biträdande professor, och Aija Voitkane, doktorand, båda vid Luleå tekniska universitet.
läs mer
Se OH-bilderna från föreläsningen här, där du bland annat hittar referenser till relevant forskning.
Forskning har visat att jämställda ledningar (fördelningen 40/60 räknas här som jämställt) är bra för företagens lönsamhet, hållbarhet och tillväxt. En studie från Peterson Institute for International Economics 2016 visade till exempel att kvinnor i ledningen gav 6 procent högre lönsamhet för företag och en studie från McKinsey år 2012 visade att könsblandade styrelser presterar bättre än företag med enbart män i styrelser.
För att bli ett jämställt företag måste man gå bortom fina ord, enligt Jeaneth Johansson, biträdande professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, och Aija Voitkane, doktorand vid samma universitet, som talade vid en föreläsning i Bryggarsalen i Stockholm på måndagseftermiddagen.
Jämställdhetsarbetet måste ingå i alla processer på företaget. Det är inget man bara pratar om, sade Aija Voitkane och lade till att det förutom vilja krävs att företagen har en strategi med mål, tydlig ansvar hos ledningen och tydlig styrning. Ett lyckat jämställdhetsarbete kräver också ett ömsesidigt samarbete mellan kvinnor och män.
Det finns många exempel på företag som ser jämställdhetsarbetet som en viktig pusselbit. Några goda exempel som Jeaneth Johansson och Aija Voitkane tog upp var Danske bank, som har ett aktivt arbete och diskussioner om normer på arbetsplatsen, Tieto som ser jämställdhet som ett sätt att vara konkurrenskraftig och ta vara på innovationer och Saab som arbetar med aktiv jämställdhetsintegrering på alla nivåer på företaget.
Ania Obminska