Den 31 januari lämnar Storbritannien EU. Men vad händer egentligen då? Hur påverkas företag i Sverige, svenskar i Storbritannien och britter i Sverige? Läs hur några ingenjörer och företag har förberett sig för Brexit.
Omkring 30 000 brittiska medborgare bor i Sverige och förra året ansökte 4 277 av dem om ett svenskt medborgarskap. Det är tre gånger så många som året innan. En av dem är Owen Richardson, entreprise architect på TietoEVRY i Stockholm. Han flyttade till Sverige för 17 år sedan men har aldrig haft en tanke på att bli svensk medborgare.
– Det har aldrig funnits någon anledning och jag känner mig väldigt brittisk trots att jag bott i Sverige så länge. Ända fram till nu har jag känt mig stolt över att vara britt men det gör jag inte längre. Brexit är ju nästan ett skämt, säger han.
I början av 2019 ansökte Owen Richardson om svenskt medborgarskap och i höstas fick han sitt svenska pass. Skälet är uteslutande att underlätta resor i jobbet. Owen reser en hel del inom EU och ofta med kort varsel.
– Den brittiska regeringen har sagt att resor i Europa inte ska vara något problem för brittiska medborgare men ärligt talat är jag inte säker på vad man kan lita på.
I folkomröstningen om Brexit 2016 röstade Owen Richardson mot Brexit men han har vänner som bor kvar som röstade för. Owen tror att många inte ser och förstår de positiva effekterna av invandringen. Många av invandrarna är högutbildade och ännu fler gör de jobb som ingen annan vill göra.
– Drivkraften bakom Brexit är rädslan för förändring. Det handlar i första hand inte om jobben utan rädslan för kulturella förändringar.
Pappersarbete och förseningar
Hur Brexit kommer att påverka företag i Sverige som säljer varor eller tjänster till Storbritannien kan ingen med säkerhet svara på. Storbritannien är Sveriges femte viktigaste marknad för varuexport och den tredje viktigaste för tjänsteexport.
SCA som tillverkar pappersmassa, papper och sågade trävaror har sin största marknad i Storbritannien. För sågade trävaror har företaget viss vidareförädling och distribution till byggvaruhandeln i Storbritannien. Transporterna sker med båt till SCA:s egen terminal i Shereness vid mynningen av floden Thames.
– SCA har en arbetsgrupp som har följt Brexit noga i över ett år och vi har en nära dialog med våra kunder i Storbritannien, säger Björn Lyngfelt, kommunikationsdirektör på företaget.
Storbritannien är beroende av import av trä- och pappersvaror och även om det blir en Brexit utan avtal med EU blir det inga tullar på dessa varor. Björn Lyngfelt är övertygad om att Storbritannien kommer att vara kvar som en viktig marknad för SCA men man är förberedd på en period av mer krångel när den smidiga inre marknaden ersätts av en yttre marknad.
– Det blir helt enkelt mer pappersarbete och större risk för förseningar. Därför har vi ökat de inhemska lagren för ett antal kunder, säger Björn Lyngfelt.
Nytt labb har byggts
AstraZeneca i Södertälje har investerat omkring 500 miljoner kronor i olika åtgärder inför Brexit. Merparten är investeringar i ett högteknologiskt testlabb i Södertälje. Där kan företaget kontrollera brittiska läkemedel som ska säljas i EU, om det blir en hård Brexit. Labbet kan bli en arbetsplats för 50 personer.
Försenat snabbtåg
Konsultföretaget Ramboll har tillsammans med WSP ett stort uppdrag i det så kallade HS2-projektet – snabbtåg mellan London och Birmingham och från Birmingham till Leeds och till Manchester.
Det oklara läget i Storbritannien sedan folkomröstningen 2016 har försenat projektet när investerarna har fått kalla fötter. Ramboll har temporärt flyttat en del anställda från England till Sverige och Norge. David Brito är ingenjör i geoteknik från Portugal och har arbetat med HS2-projektet i Storbritannien i 3,5 år. I mitten av januari bytte han tjänst inom företaget och flyttade till Stockholm.
– Jag kan inte påstå att Brexit är det enda skälet till att jag har lämnat England, men det är ett av flera. Jag har vänner i Sverige och Danmark och tycker om atmosfären och miljön här.
David flyttade till England 2016, två veckor före folkomröstningen.
– Alla sa att det inte var något att oroa sig för. Att Brexit-anhängarna skulle vinna var otänkbart. Helt ärligt hade jag nog inte tagit beslutet att flytta efter folkomröstningen.
David Brito är noga med att påpeka att han inte saknat uppdrag på Ramboll i Leeds där han arbetade, men vad som händer framöver med medborgare från EU-länder känns lite oklart. Däremot har det slutgiltiga beslutet att lämna EU haft positiva effekter på snabbtågsprojektet.
De signalerna får också Rambolls vd i Sverige, Niklas Sörensen.
– Det besked som jag har fått från Rambolls vd i Storbritannien är att beslutet att lämna EU har satt mer fart på HS2-projektet. Nu finns det en regering som är handlingskraftig och investeringarna har kommit igång igen, säger han.
Företaget hjälper till
Cecilia Orosz är en av de svenskar som arbetar med HS2-projektet i England. Hon är Lead design project manager med ansvar för miljöfrågor och placerad i Birmingham. Hon oroar sig inte för vad som händer den 1 februari.
– På kontoret här i Birmingham är vi 17 olika nationaliteter. Rambolls vd i England har försäkrat oss att företaget kommer att hjälpa alla anställda som inte är brittiska medborgare. Han var tydlig med att företaget inte vill tappa anställda.
Cecilia Orosz följer den information som den brittiska regeringen uppdaterar på sin hemsida och hon har också haft kontakt med Rambolls HR-enhet Global Mobility i Köpenhamn som servar anställda i alla länder. En åtgärd som Cecilia måste lösa direkt är att byta mobilabonnemang eftersom det svenska som hon har nu kommer att bli dyrt. Något arbetstillstånd kommer dock inte att krävas än eftersom det första året kallas för ”transition period”. Hur det blir längre fram är oklart.
Hon har också fått rådet att ta med sig sitt arbetskontrakt och lägenhetskontrakt när hon reser utomlands.
– Om jag får frågor när jag reser in i Storbritannien kan det underlätta att jag har papper på att jag bor och arbetar här.