Känns det segt att komma igång igen efter semestern? Här ger psykologen Oskar Henrikson tre steg som hjälper dig till en smidigare jobbstart.
Efter fyra eller fem veckors semester – utan tidspress, krävande chefer eller stress kring frukostbordet – kan jobbstarten kännas motig.
Oskar Henrikson är legitimerad psykolog och vd för Psykologifabriken. Han förespråkar sin egen metod, trestegsmetoden, för att komma igång med jobbet på ett trivsamt sätt.
– Många kommer tillbaka till jobbet och förväntar sig att vara på samma höga toppnivå som de var innan de gick på semester. Men inte ens en maratonlöpare förväntar sig att börja träna på maxnivå efter en vila på fyra veckor. Se istället till att börja så snällt som arbetet och organisationen tillåter, tipsar han.
Sätt rimliga mål
Metoden går ut på att sätta rimliga krav på dig själv, skaffa en överblick över de långsiktiga målen och prioriteringarna så att du planerar dina arbetsuppgifter utifrån vad som är viktigast, inte vad som pockar på mest uppmärksamhet. Och att vara snäll mot dig själv genom rimliga och realistiska krav på vad du ska åstadkomma.
– Ha inte för höga krav på dig själv första dagen, ett bra mål är att hälsa på alla kollegor och höra hur deras semester varit. Sätt ett lågt mål för de första dagarna som du vet att du säkert klarar av, då kommer du att känna dig mer peppad och nöjd med jobbstarten.
Tre steg för en bra jobbstart
- Hälsa på dina kollegor. Sätt ett lågt mål för första dagen, ett som du säkert vet att du klarar av. Gå inte igenom alla tusen mejl på en gång, utan bestäm dig för att bara svara på de tre viktigaste. Prioritera att hälsa på dina kollegor och höra hur de haft det under sommaren.
- Sätt och prioritera mål. Ägna andra dagen åt att se över vilka dina långsiktiga mål är, rangordna och prioritera dem. Strukturera ditt arbete så att du kan börja med det viktigaste och inte det som faller över dig första dagen. Gör en planering för att nå målen, bestäm gärna delmål och små beteenden som leder till målet.
- Arbeta mot de viktigaste målen. Nu kan du börja med att beta av att-göra-listan. Börja inte med de tyngsta uppgifterna utan välj några få som ger dig en tidig känsla av framgång.
Ett vanligt misstag enligt Oskar Henrikson är att man sätter för höga mål och känner sig misslyckad för att man inte når dit. Han konstaterar dock att ambitiösa personer inte sätter högre mål än andra, de sätter istället realistiska mål som de kan nå och sedan höja.
Återskapa goda rutiner
Att mjukstarta jobbet är nödvändigt för att få igång jobbmusklerna och komma in i de rutiner och krav som arbetet innebär, samtidigt som du tar kontrollen över din arbetssituation. Den här artikeln skrivs när det är pandemi och då är jobbstarten inte som vanligt, med 100 procent distansarbete. Då kan det vara extra viktigt att tänka till kring hur man bäst kommer igång igen.
– Hela pandemin har lagt på extra vikter som gjort jobbet mer utmanande än tidigare och det kan vara olika för olika personer hur man upplever hemarbetet. Något som är viktigt för alla att tänka på är att se till att du behåller eller återskapar de rutiner som gör att du trivs och mår bra på jobbet, även i hemmakontoret, säger Oskar Henrikson.
Om du exempelvis brukar promenera till jobbet, fortsätt med det även om du jobbar hemifrån.
– Kasta inte bort de rutiner du haft tidigare och som du mår bra av i vanliga fall. Fråga andra vilka knep de har för att få saker att fungera, testa och anpassa dem till dina förutsättningar, tipsar Oskar Henrikson.
”Din mamma jobbar inte här”
Gemensamma fikaraster, morgonmöten och digitala after work är något som många säkert hittat rutiner för. Men tänk även på höstens kick off, om ni brukar ha en sådan – hur kan man göra det i det läge vi är i nu?
Rutinerna är värdefulla för att skapa jobbkänsla när man arbetar hemifrån. Om du inte har en dedikerad plats för arbete, se då till att förvandla köksbordet till en arbetsplats under arbetstid, till exempel genom att hänga upp en tygväska med företagets logga – som Oskar Henrikson gör.
– Jag har även provat med att sätta upp en lapp i köket ”Din mamma jobbar inte här”, allt för att skapa rätta jobbkänslan och markera för mig själv när det är jobb och inte.
Börja med att säga hej
Nyfiken på mer?
Ge dig själv en mjukstart för hösten via Habituds kurser och övningar. Läs mer här.
Men det allra viktigaste för en bra jobbstart, oavsett om du jobbar hemma eller inte, är att börja med att fokusera på relationerna.
– Det största misstaget som chef eller kollega är att glömma bort att en stor del av arbetet innebär att samarbeta med andra personer. Dyk inte ner och börja dra i de tyngsta arbetsuppgifterna första dagen, utan börja med att säga hej till dina kollegor och lyssna på vad de har att säga. Det bäddar för en bra start på jobbhösten, konstaterar Oskar Henrikson.