Fem faktorer som avgör om du får jobbet

Intervjusituationen är din bästa chans att visa din personlighet, missa inte den, påminner Anita Rae, vd för Jobbland Sverige.

När du kommer till en arbetsintervju är det framför allt fem saker som avgör om du får jobbet. Så här gör du för att sticka ut.

Vad är det rekryterare gillar allra mest hos de jobbkandidater de väljer ut? Det har rekryteringssajten Jobbland tagit reda på. I en stor undersökning har de frågat drygt 1000 personer med bakgrund inom rekrytering, HR och företagsledning vad det är som väger tyngst när man beslutar vem som får jobbet. 

Och det är inte ett komplett CV, exakt rätt utbildning eller år av erfarenhet som är viktigast. Det som väger absolut tyngst i rekryteringsbeslutet är kandidatens motivation till arbetet. 

– Många som söker jobb är oroliga för luckor i sitt CV, att arbetsgivaren ska undra varför man slutade på sitt förra jobb eller att man inte har tillräckligt med erfarenhet. Men det visar sig vara mindre viktigt för rekryterarna, konstaterar Anita Rae, vd för Jobbland Sverige.

Gör ett bra förarbete

Hur visar man då motivation för en potentiell arbetsgivare? Här handlar det framför allt om att göra ett bra förarbete, poängterar Anita Rae. 

Ta reda på så mycket du kan om arbetsplatsen, tänk igenom hur du själv passar in där och på vilket sätt du kan bidra. 

– Var också aktiv genom hela processen. Ta kontakt med arbetsgivaren, eller rekryteraren, ställ frågor om tjänsten och visa att du är intresserad av jobbet. Det är så få som gör sådant så det är ett bra sätt att sticka ut, förklarar hon.

Utgå från de vanliga frågorna

Men framför allt är det viktigt att din motivation lyser fram under själva intervjun. Anita Rae tipsar om att utgå från de tre vanligaste frågorna som rekryterare brukar ställa: 

  •  “Berätta något om dig själv”. Se till att lyfta fram saker som är mest relevanta för just det här jobbet du söker. Visa att du har läst på om företaget, att du har kunskap om företaget och vet vart det är på väg.
  •  “Varför vill du jobba hos oss?”. Visa hur du kan passa in som person, vad du kan tillföra. Utgå från hur de själva beskriver jobbet i annonsen och hur det stämmer in på dig som arbetstagare. Men tänk på att vara ärlig. Visa ditt engagemang för det du verkligen brinner för och inte det som du tror att arbetsgivaren vill höra.
  • “Varför ska vi välja just dig?”. Förbered dig genom att tänka igenom exempel som på ett konkret sätt beskriver hur din kompetens och erfarenhet är relevant för tjänsten. Beskriv situationer där du löst uppgifter och utmaningar i tidigare jobb och vilka resultat det gav. 

– Det är frågor där du har möjlighet att visa din motivation, hur du passar in i företagskulturen och vad du kan bidra med. Kom ihåg att intervjusituationen är din bästa chans att visa din personlighet, missa inte den, påminner Anita Rae.

Fem avgörande faktorer

Andra faktorer som rekryterare letar efter hos en potentiell kandidat är hur personen passar in i organisationskulturen och vad man hoppas att personen kan bidra med. 

Här är de fem viktigaste faktorerna som avgör om du får jobbet, enligt rekryterarna själva:

1. Att du är motiverad. Rekryteraren vill se att du verkligen vill ha just det här jobbet. Motivation är dessutom ofta grunden till att du kommer att må bra på arbetsplatsen. 

Tips: Tänk igenom vad som motiverar dig i arbetet. Vad gör att du känner dig engagerad? Ta reda på vad jobbet innebär och hur dina arbetsuppgifter kommer att se ut. Och fejka inte, försök hitta ett jobb som motiverar dig på riktigt.

2. Att du har potential för organisationens framtid. Rekryteraren vill veta vem du är och vart du vill, att du och organisationen vill växa åt samma håll. Gör ni det?

Tips: Var ärlig mot dig själv. Hur ser du på din framtid, hur vill du utvecklas inom organisationen? Fråga om det finns möjligheter.

3. Vad du kan tillföra organisationens kultur. Rekryteraren vill se att du kan bidra med sådant som företaget behöver för att kunna utvecklas i önskad riktning och att du kompletterar teamet på bästa möjliga sätt. 

Tips: Våga vara dig själv under rekryteringsprocessen. Om du inte passar in som den du är så är jobbet kanske inte menat för dig.

4. Hur väl du passar in i organisationens kultur. Stämmer företagets värderingar med dina?  

Tips: Gör din research innan intervjun och ta reda på arbetsgivarens värderingar. Kolla med andra på företaget eller tidigare medarbetare, hur ser det ut i verkligheten? Är detta en arbetsplats där du tror att du kommer att trivas och må bra?

5. Att du har särskild kompetens som behövs. Rekryteraren behöver även få bekräftat att du har kompetensen att utföra arbetet på ett bra sätt.

Tips: Visa att du möter de krav som står i platsannonsen, använd gärna konkreta exempel. Såklart kan du söka även om du inte har formell kompetens. Försök då att hitta relevanta exempel som visar varför du trots allt är den bästa matchen för jobbet. 

1 kommentar

  • Gert Nilson

    Bra råd! Väl grundade i verkligheten (i varje fall den jag känner till).

    08 februari 2024

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Så påverkar föräldraledigheten kvinnors forskarkarriär

Så påverkar föräldraledigheten kvinnors forskarkarriär

Kvinnliga forskare tappar betydligt mer i produktivitet när de blir föräldrar än män. Det gapet blir sedan svårt att ta igen och påverkar den framtida forskarkarriären.
Fler artiklar