Akademikerna på Volvo Cars: ”Tuffa förhandlingar och mycket känslor”

– Vi har verkligen utmanat företaget för att kunna rädda kvar så många medlemmar som möjligt., säger Anna Margitin och Kristina Tullgren från Akademikerföreningen på Volvo Cars.

– Vi har verkligen utmanat företaget för att kunna rädda kvar så många medlemmar som möjligt, säger Anna Margitin och Kristina Tullgren från Akademikerföreningen på Volvo Cars.

Nu står det klart att omkring 1 000 tjänstemän och lika många konsulter lämnar Volvo Cars efter det varsel som företaget lade i våras. Akademikerföreningen har in i det sista vänt på varenda sten för att rädda kvar medlemmar.

I slutet av april varslade Volvo Cars globalt 3 000 anställda tjänstemän om uppsägning, varav 1 200 i Sverige. Nyligen kom beskedet att 1 000 tjänstemän i Sverige lämnar företaget.

– Av dem har ungefär 500 slutat frivilligt, säger Kristina Tullgren, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars.

Många som har slutat eller som nu blir uppsagda är ingenjörer. Men exakt hur många har Akademikerföreningen ingen uppgift om.

”Fordonsbranschen har haft många motgångar”

Samma morgon som företagsledningen lämnade beskedet till de anställda presenterade vd:n Håkan Samuelsson också den senaste kvartalsrapporten. Resultatet blev bättre än samma kvartal förra året men bilförsäljningen sjönk med 7 procent jämfört med samma kvartal i fjol.   

Anna Margitin, akademikernas koncernordförande på Volvo Car Group, säger att det har varit flera år av motgångar för branschen.

– Under pandemin uppstod det komponentbrist och nu påverkas branschen mycket av geopolitiska konflikter och tullar.

Hon kan förstå att en del anställda valde att lämna företaget frivilligt då de verkar i en tuff bransch.  

– Efter varslet i våras blev förstås många oroliga över vad de läste i media och drog sina slutsatser. De med kort anställningstid förstod att det fanns en risk att bli uppsagd och valde då att söka nya jobb.    

Skälet till neddragningarna på Volvo Cars har den här gången inte handlat om kompetensbrist som vid tidigare varsel. Då har företaget stått inför ett teknikskifte från bensin- och dieselbilar till elbilar.

Den här gången behöver företaget krympa kostymen. Neddragningarna har skett i de flesta delar av bolaget. Både inom forskning och utveckling och inom den kommersiella delen där man gjort strategiska förändringar i bolagets säljmodell. 

”Tuffa förhandlingar ända till slutet”

Förhandlingarna mellan de lokala facken och företaget har skett i tre steg. I det första förhandlades den nya organisationen, alltså var neddragningarna skulle ske. I det andra steget som blev klart strax före sommarsemestern har den nya organisationen bemannats.

– Där det har funnits vakanser har vi matchat in de övertaliga, alltså som processen ska gå till enligt reglerna i LAS. Det visade sig också vara en hel del som hade tillräckliga kvalifikationer för andra vakanta roller.    

I slutet av augusti fick alla tjänstemän på Volvo Cars ett preliminärt besked om de skulle få stanna eller bli uppsagda på grund av arbetsbrist.

– Med betoning på preliminärt, säger Kristina Tullgren.

Sedan dess och fram till nu har förhandlingarna gått in i det tredje steget, som också har varit det tuffaste. Varje medlem som var preliminärt uppsagd har fått en andra bedömning.

– Vi har verkligen utmanat företaget för att kunna rädda kvar så många medlemmar som möjligt, säger Kristina Tullgren.

Både hon och Anna Margitin betonar att akademikerföreningen under förhandlingarna varit extremt noga med att inte avvika från det som står i LAS. De två faktorer som avgör vilka som har företräde är anställningstid och tillräckliga kvalifikationer.

– Anställningstiden är inte svår men vad som är tillräckliga kvalifikationer är en tolkningsfråga. Här har vi betonat formella meriter och erfarenhet när arbetsgivaren ibland velat annat, säger Kristina Tullgren.

”Ilska, sorg, tårar, men också glädje och tacksamhet”

En så stor omorganisation som Volvo Cars nu genomför påverkar inte bara de som förlorar sina jobb.

– Det är också jobbigt för de som är kvar. Arbetsbelastningen blir större och de har sett hur de andra blivit behandlade. Det blir en kollektiv sorg som har förlamat arbetet, säger Anna Margitin.

Båda har mött medlemmarnas starka känslor av ilska, sorg, skrik, tårar och uppgivenhet men också glädje och tacksamhet.

En medlem som fanns bland de övertaliga på den preliminära listan har gått ner sju kilo av oro under hösten.

– När hen sedan fick beskedet att hen får stanna i en ny roll blev det verkligen en känslostorm, säger Anna Margitin. 

En annan medlem som fick ett preliminärt besked om uppsägning kände sig först bortvald och oduglig, men efter en tid stärktes självkänslan.

– Trots att medlemmen blev uppsagd säger hen att hen har fått sin värdighet tillbaka. Det viktiga är ofta att få känna sig sedd och bekräftad.

Samtalen med medlemmarna har ofta varit de svåraste.

– Vi är inga psykologer men vi måste ändå klara att hantera svåra samtal och människor i kris, säger Kristina Tullgren.

Både Anna Margitin och Kristina Tullgren betonar att förhandlingarna har varit ett lagarbete där alla i Akademikerföreningen har arbetet hårt och också fått stort stöd av ombudsmän på Sveriges Ingenjörer och på Akavia.

Den nya organisationen på Volvo Cars träder i kraft den 1 november.

2 kommentarer

  • Martin

    Stämmer det att man efter 65 men innan man förväntas gå i pension (67?) har ett glapp med sämre skydd?

    06 november 2025
    • Karin Virgin

      Vi är osäkra på din fråga. Vad menar du med sämre skydd? Anställningstrygghet eller arbetslöshetsförsäkring? Om du förtydligar din fråga ber vi Sveriges Ingenjörers experter om ett svar som vi publicerar här. /Redaktionen

      06 november 2025

Lämna ett svar till Karin Virgin Avbryt svar

Senaste nytt

  • Mats Karlsson är årets Polhemspristagare. Han har utvecklat en teknik för stabil internetanslutning i kollektivtrafik som används i stora delar av världen. Foto: Icomera/Marina Bergozza.

    Får Polhemspriset för teknik som ger stabilt internet på tågresan

    Mats Karlsson, en av grundarna och teknisk chef på Icomera AB, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Idén till tekniken som han prisas för fick han redan som student på Chalmers. Nu används Mats Karlssons innovationer för internetuppkoppling i kollektivtrafiken i 30 länder.
  • Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

    Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

    På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
  • Julsemester är ingen rättighet

    Julsemester är ingen rättighet

    I år infaller julafton på en onsdag. Det innebär att du med några få semesterdagar kan få ut en sammanhängande ledighet på nästan tre veckor. Men hur ser egentligen reglerna ut när det gäller ledighet kring jul? Och kan arbetsgivaren neka semester?
  • ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    Många företagsledningar tror att de kan ”lösa” säkerhet med ett nytt system eller en till konsult. Men det handlar snarare om kultur och rutiner. Cybersäkerhetsexperten Dan Lundberg har tre råd till ingenjörer som vill driva frågorna på arbetsplatsen.
  • November: News from Ingenjören in English

    November: News from Ingenjören in English

    Christmas vacation is not a legal right • Lack of employee influence at global companies • Companies are taking action to avoid reduction in working hours • Six steps to raise your salary as a specialist • The union at Volvo Cars: “Tough negotiations and lots of emotions”
Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
Fler artiklar