AI ligger bakom kraftigt ökad energianvändning
AI-tjänster kräver alltmer el – i vissa fall tio gånger mer än en googling. Samtidigt växer användningen snabbt. Vad gör vi när tekniken som ska hjälpa oss att bli effektivare själv riskerar att bli ett energiproblem?
Fler aktuella artiklar
-
Missnöje på Paradox: Företaget slopar distansarbete
Spelföretaget Paradox Interactive tar bort möjligheten till distansarbete. Missnöjet bland de anställda är stort och många har nu börjat se sig om efter nya jobb. -
12 tips: Så inkluderar du kollegor med autism och adhd
Runt 15 procent av befolkningen är neurodivergenta. Therése Utsi arbetar med att sprida kunskap och verktyg om det till arbetsgivare. Här är hennes tips. -
Nya sekretessrutiner på Lantmäteriet: ”Har varit stressande för många”
Långa väntetider på att få ut handlingar, ärenden som läggs på hög och kunder som väntar på besked. AttLantmäteriet tvingats stoppa flera e-tjänster på grund av brister i sekretessen har även påverkat arbetsmiljön för lantmätarna. -
”Det är ett överdrivet fokus på social kompetens”
Ett alltför ensidigt fokus på extroverta egenskaper kan få negativa konsekvenser för både individer och arbetsplatser. Det menar fackliga företrädare som nu vill lyfta diskussionen kring social kompetens. -
Utsatt för härskartekniker? Så hanterar du situationen
Har du någon gång känt dig osynliggjord av en kollega eller chef? Blivit förlöjligad när du lagt fram en idé eller ett förslag? Nästa gång det händer kan du stå bättre rustad om du följer forskaren Annakarin Nybergs råd. -
Hur sjuk kan man vara och ändå jobba?
Många jobbar fastän de är sjuka. Men är det så smart? När är det bättre att sjukskriva sig? Här svarar en professor och en företagsläkare.
Fortsätt utforska
Tema: diagnoser i arbetslivet
Måste man berätta om sin diagnos på anställningsintervjun?
Civilingenjören Hanna fick en autismdiagnos i tonåren men har inte berättat för sin arbetsgivare. Men måste man det? Förbundsjuristen Jenny Rosenbaum svarar.
Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet
Ett gott bemötande gentemot kunder är ofta en självklarhet, men hur beter ni er mot varandra på jobbet? Här är 14 steg till ett mer respektfullt bemötande i arbetsvardagen.