— Det var ett mycket intressant och lärorikt Kinabesök, sammanfattar Magnus Sundemo, ordförande för akademikerföreningen på Volvo PV efter Volvofackens resa för att träffa det kinesiska bilföretagets ledning. Många frågor kvarstår dock.
— Det var ett mycket intressant och lärorikt Kinabesök, sammanfattar Magnus Sundemo, ordförande för akademikerföreningen på Volvo PV efter Volvofackens resa för att träffa det kinesiska bilföretagets ledning. Många frågor kvarstår dock.
Sveriges Ingenjörer, Unionen, IF Metall och Ledarna beskriver i ett uttalande sina intryck från besöket. Geely har klart deklarerat att företaget vill att facken ska vara positiva till affären.
— Jag har intrycket att de bryr sig om vad vi säger, säger Magnus Sundemo. Vi fick också ett uttalande frånhuvudägaren Li Shufu där han tog upp många av de punkter vi tycker är viktiga.
Magnus Sundemo är mycket noga med att Volvos och Geelys verksamheter måste hållas noga isär för att skydda Volvos varumärke och att det är mycket viktigt att Volvo får en egen fristående ledning.
Förutom att träffa ledningen fick de svenska fackförbundsrepresentanterna också besöka en monteringsfabrik och Geelys utvecklingsavdelning.
— Med tanke på att de bara hade 1300 anställda på utvecklingsavdelningen är det imponerande att de har så många olika modeller, motorer och växellådor, säger Magnus Sundemo.
Resan fick honom också att reflektera över Volvo Personvagnars arbete med att ta sig in på den kinesiska marknaden.
— Det här är världens mest expansiva bilmarknad och där har vi inte varit duktiga. Många andra europeiska bilmärken ligger mycket bättre till på den kinesiska marknaden än vi.
JG