Ny standard för socialt ansvar

En ny global standard ska fungera som guide för företagens sociala ansvarstagande. Den kallas ISO 26 000 och innehåller en definition av vad socialt ansvar är.

En ny global standard ska fungera som guide för företagens sociala ansvarstagande. Den kallas ISO 26 000 och innehåller en definition av vad socialt ansvar är.

Standarden innehåller endast frivilliga riktlinjer. Det finns inga krav som kan kontrolleras, och standarden används därför inte för någon certifiering.

För att ett företags eller en organisations verksamhet ska räknas som hållbar räcker det inte att man tillhandahåller produkter och tjänster som tillfredsställer kunden, man måste också agera på ett socialt ansvarsfullt sätt.

Det blir allt viktigare för företag att kunna visa kunder och allmänhet att man bedriver företaget enligt etiska riktlinjer, det vill säga utan sådana saker som miljöförstörande verksamhet, ekonomiskt fusk eller oetiskt utnyttjande av den anställda personalen. Många företag har antagit egna riktlinjer för etiskt företagande, men tolkningen av vad socialt ansvarstagande innebär har varierat ganska stort.

Den nya standarden har tagits fram under svensk och brasiliansk ledning och ska fungera som en guide för både företag och offentlig verksamhet. Utmaningen är hur man ska kunna omsätta principerna i praktisk handling och hur man ska kunna tillämpa socialt ansvar effektivt.

Tanken är att den nya standarden ska hjälpa företag och organisationer att gå från goda intentioner till ett bra agerande.

Läs mer om den nya standarden här.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Jakob och Stina Ehrensvärd, grundare av it-säkerhetsföretaget Yubico, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Deras YubiKey för säker inloggning används av USA:s största techbolag, ”ett antal” presidenter och hjälper Ukraina att säkra livsviktig infrastruktur.
Fler artiklar