Rektorer mer positiva än elever till IT

Rektorer vill ha mer IT i skolan men elever och lärare är mer skeptiska. Så mycket som var tredje elev vill inte ha mer IT i skolan visar en undersökning gjord av Kairos Future.

Rektorer vill ha mer IT i skolan men elever och lärare är mer skeptiska. Så mycket som var tredje elev vill inte ha mer IT i skolan visar en undersökning gjord av Kairos Future.

– Rektorer och chefer vill driva på utvecklingen framåt. Skolorna ligger efter när det gäller IT om man jämför med resten av samhället, även om det finns skolor som har kommit långt när det gäller att använda IT i undervisningen, säger Göran Krafft på Kairos Future.

Göran Krafft. Foto: Kairos Future.

Göran Krafft. Foto: Kairos Future.

Enligt undersökningen planerar 150 kommuner att satsa mer på IT så att varje elev kan ha en egen dator inom kort.

– Datorer snabbar upp processen att lära in saker som till exempel glosor och de ger utrymme för elevens eget skapande och kreativitet, men också att samarbeta och kommunicera, säger Göran Krafft.

– Långsiktigt tror jag att boken kommer ersättas av IT, fortsätter han. I framtiden kommer det finnas många kraftfulla verktyg så som lärplattformar som kanske gör boken överflödig.

4 av 10 lärare och elever tycker inte att lärarna har tillräckligt med kunskap för att undervisa med hjälp av IT, visar studien.

– Den främsta nackdelen med att använda IT på lektionerna är att få lärarna att använda dem på rätt sätt. Lärarna måste lära sig att använda sig av IT på ett pedagogiskt sätt, och att man verkligen utvecklar strategier för hur man ska använda tekniken på bästa sätt, säger Göran Krafft.

Samtidigt måste eleverna och lärarna ha en positiv inställning till datorer i skolan. De lärare som har en positiv inställning till IT upplever att elevernas resultat förbättras, skriver man i undersökningen.

4000 svarade på enkätundersökningen som skickades till elever i högstadiet och gymnasiet, lärare, föräldrar, rektorer, chefer och IT-strateger. Undersökningen genomfördes av Kairos Future.

Läs mer:
» En kort sammanfattning av undersökningen ”IT och digital kompetens i skolan” (pdf)

Veronika Nerbe

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar