Stressigt på jobbet

Nästan en fjärdedel av svenskarna känner att de sällan eller nästan aldrig hinner med det de förväntas göra på jobbet. Men ännu fler får faktiskt en hel del gjort.

Nästan en fjärdedel av svenskarna känner att de sällan eller nästan aldrig hinner med det de förväntas göra på jobbet. Men ännu fler får faktiskt en hel del gjort.

Tidstjuvar finns det gott om på kontoret: datorer som strular, mejl som ska besvaras, telefoner som ringer i tid och otid och så den där pratsugna kollegan som kanske bara vill snacka av sig i största allmänhet.

Enligt en nyligen gjord studie av Kairos Future, på uppdrag av Manpower, går nästan en timmes arbetstid per dag förlorad på grund av olika former av strul och ineffektivitet. I studien, där drygt 6000 svenskar har fått svara på frågor om effektivitet på jobbet, uppger 33 procent att en av de största källorna till ineffektivitet är att de blir avbrutna med det de håller på med. 26 procent tycker också att missförstånd och otydlig kommunikation är en källa till att de inte hinner göra det de ska.

Men det finns ljus i stresstunneln. Trots att nästan en fjärdedel av svenskarna (23 procent) uppger att de inte hinner göra allt de tänkt sig är det trots allt fler (44 procent) som uppger att de faktiskt nästan alltid hinner det de hade tänkt göra på jobbet.

Källa: Manpower Work Life.

Anna Eriksson

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Min chef har en gullegris – vad ska jag göra?

Min chef har en gullegris – vad ska jag göra?

Att chefen favoriserar vissa medarbetare kan vara en grogrund för konflikter och arbetsmiljöproblem. Här är psykologens tips för hur du bäst hanterar en orättvis chef – och hur du som chef själv undviker att gå i den fällan.
Fler artiklar