I söndags gjorde jag ett klokt miljöval när jag valde bilen istället för bussen. Ja, du läste rätt. På SLs hemsida finns en utmärkt reseplanerare där man kan ta reda på hur man enklast och snabbast reser kollektivt inom hela SL:s område.
Jag bor i Vallentuna tre mil norr om Stockholm och i söndags åkte jag till Torsåker i grannkommunen Upplands Väsby, en resa på knappt två mil. Jag föredrar i allmänhet att åka kommunalt om det inte tar orimligt mycket längre tid. I Stockholmsområdet går det ofta snabbare att åka kollektivt eftersom det kan ta en halvtimme att hitta en parkeringsplats, om det ens lyckas. För att inte tala om parkeringskostnaderna.
Mellan Vallentuna och Torsåker en söndagsförmiddag är bussförbindelserna ganska dåliga. Reseplaneraren föreslog buss till Upplands Väsby station, därifrån tåg till Märsta och sedan buss till Torsåker. Resan skulle ta en timme och 49 minuter. Att köra bil skulle ta under en halvtimme. Det gjorde mitt val enkelt. Bussen var inte längre ett alternativ.
Innan jag stängde reseplaneraren på datorn fick jag syn på knappen ”miljö” som finns intill varje föreslagen resa. Jag klickade på miljöknappen och fick se ett diagram med två staplar, en blått som visade utsläppen av koldioxid för resan med kollektivtrafik och ett rött som visade utsläppen för motsvarande resa med bil.
Det tog en liten stund innan jag förstod vad jag såg. Den blå stapeln var högre än den röda. Om jag åkte kollektivt skulle jag släppa ut 1,9 kilo koldioxid men om jag tog bilen skulle jag bara släppa ut 1,4 kilo.
Jag blev nyfiken på hur beräkningarna fungerade och prövade resor kors och tvärs över Stockholmsområdet. Det visade sig snabbt att min resa till Torsåker var ett unikt undantag. För alla resor som jag testade var koldioxidsläppen betydligt högre med bil än med kollektivtrafik. Det bästa miljövalet var alltid pendeltåg och andra lokaltåg som Roslagsbanan och Saltsjöbanan eftersom de drivs av el och därmed inte släpper ut någon koldioxid alls.
Till mitt jobb inne i centrala Stockholm har jag två alternativ med kollektivtrafiken: direktbuss eller Roslagsbanan och därefter tunnelbana. Väljer jag bussen släpper jag ut 1,5 kilo koldioxid per resa, väljer jag tåg och tunnelbana bli utsläppet noll. Skulle jag ta bilen, släpper jag ut 2,5 kilo koldioxid.
Nu ska man vara medveten om att det här inte är någon exakt vetenskap. SL skriver själva på sin hemsida att beräkningarna bygger på genomsnittlig bränsleförbrukning för bensinbilar i Stockholm och antalet personer som har rest med bussarna under ett år. Att allt fler bilar körs på diesel, som ger lägre koldioxidutsläpp än bensin, förändrar förhållandena en del till bilens fördel.
Två slutsatser tycker jag ändå att man kan dra. Bussar som går halvtomma innebär en stor miljöbelastning. Det var därför en bussresa mellan Vallentuna och Upplands Väsby en söndagsförmiddag ger högre koldioxidutsläpp än samma resa med bil. Kanske bussbolagen som kör för SL skulle kunna komplettera bussparken med mindre bussar?
Tåg och tunnelbana är det oslagbara miljövalet och därför diskuteras utbyggnaden av tunnelbanan i olika riktningar flitigt just nu. Det handlar om stora investeringar, mycket stora. Men om ambitionen att minska koldioxidutsläppen ska kännas trovärdig finns det knappast något alternativ. Tunnelbana och lokaltåg är för närvarande de enda fossilfria alternativen. Förutom cykeln.