Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningLärare måste bli bättre pedagoger

Lärare måste bli bättre pedagoger

Att vara en duktig lärare måste värderas lika högt som en karriär som forskare anser SFS, Sveriges Förenade Studentkårer. Nu kräver studenterna att regeringen inför krav på att lärare på universitet och högskolor har pedagogisk utbildning.

De flesta som har läst en högskoleutbildning har förmodligen stött på dem någon gång. Det handlar om lärare som är dåliga på att undervisa. En del mumlar, pratar i ofullständiga meningar och tittar inte på studenterna, vissa har bristande pedagogiska kunskaper, en del ogillar starkt att undervisa och att ha kontakt med studenter.

Erik Arroy

– Problemet är en utbredd kultur på lärosätena där pedagogisk skicklighet inte har lika hög prestige som forskning. Det är helt enkelt inte lika meriterande att vara en skicklig pedagog som en framstående forskare, säger Erik Arroy, ordförande för SFS.

SFS påbörjade förra året ett intensivt arbete med utbildningskvalitet och för att ta reda på vad studenterna tycker är de viktigaste frågorna arrangerades i workshopserie där några huvudproblem ringades in. I den enkätundersökning som sedan genomfördes svarade medlemskårerna att pedagogik är det område, tillsammans ”utvärdering och återkoppling,” som måste förbättras för att förbättra kvaliteten i högskoleutbildningen.

Efter autonomireformen 2011, som har ökat lärosätens självbestämmande, ställer högskoleförordningen inte längre krav på att lärare ska genomgå högskolepedagogisk utbildning. Det är upp till varje enskilt lärosäte att bestämma vad som gäller och det finns stora variationer, framför allt för adjunkter och doktorander. En del rekommenderar doktorander och adjunkter att genomgå en mindre högskolepedagogisk utbildning medan andra inte gör det. På flera håll får doktorander ingen pedagogisk utbildning alls och kastas ofta in i utbildningssituationer med varierande resultat.

Erik Arroy tycker att det saknas en diskussion om betydelsen av goda pedagoger på universitet och högskolor.

– I debatten om brister i kvaliteten på grundskolan och gymnasiet pratar politikerna ständigt om att den pedagogiska kompetensen hos lärarna är viktig och där tvivlar ingen på att det finns en koppling mellan utbildningskvalitet och pedagogik, säger Erik Arroy.

Han är både bekymrad och förvånad över att pedagogisk kompetens inte verkar ha någon större betydelse inom högre utbildning.

– Utbildningsministern verkar snarare tycka att antalet Nobelpris är ett av de bästa måtten på utbildningskvalitet, säger han.

SFS har formulerat ett antal krav till regeringen och rekommendationer till högskolorna.
Några av de viktigaste kraven på regeringen är:
*att högskoleförordningen ska innehålla krav på att alla lärare på högskolan ska genomgå minst tio veckors högskolepedagogisk utbildning och dessutom ha rätt till fortlöpande kompetensutveckling.
*att en nationell myndighet får uppdraget att stödja lärosätena för att ta fram pedagogiska meriteringssystem.
*att ta fram en nationell strategi för ett förbättra undervisningen i högskolan med en plan för att främja studentcentrerat lärande.
*en stor nationell satsning på högskolepedagogisk forskning.

Läs hela rapporten från SFS här.

Karin Virgin

 

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Social kompetens – ett ”luddigt” uttryck och maktmedel

0
Arbetsgivare ställer ofta krav på social kompetens. Men var menas med det? Uttrycket är otydligt och det tycker Ann J Sandén, som nyligen doktorerat i ämnet, är problematiskt.

Ny chans till omställningsstudiestöd – men väntetiden hos CSN är lång

0
Den 1 oktober öppnar CSN möjligheten att ansöka om omställningsstudiestöd för vårterminen 2024 Men var beredd på att beskedet från CSN kan dröja.
Chalmers kårhus

Sämre resultat och fler avhopp när undervisningen är på engelska

0
En ny studie från KTH och Chalmers visar att undervisning på engelska gör att studenterna lär sig klart mindre.

Dina dokument är inte dina dokument

3
Att radera dokument från din arbetsdator eller mobil kan vara riskabelt, även om du gör det i all välmening. Och det du uppfattar som privat kan i själva verket vara din arbetsgivares egendom.
designingenjör

Så här tycker doktorander om stress, handledare och att fortsätta forska

0
Att vara doktorand kan vara stressigt, krävande – och alldeles, alldeles underbart. Eller?

Så mycket tjänar myndighetscheferna

0
Vet du vilken myndighetschef som tjänar mest? Ingenjören har sammanställt löner och löneökningar för 40 myndighetschefer och 17 rektorer vid lärosäten som utbildar ingenjörer.

Ingenjörers löner i kommuner: Påverka redan i budgeten

0
Om ingenjörers löner ska höjas i kommunerna behöver facket ta mer plats när budgeten sätts. Detta är något som många föreningar nu börjat jobba med.

Så äter du rätt för att orka studierna och vara skärpt på tentorna

0
Studietiden innebär för många sämre matvanor. Slarv och snabba lösningar kan sumpa chansen att nå bra studieresultat. Kostforskaren ger dig smarta tips.
Farid Bonawiede utanför Södra Cell

Tekniska fysikerns dagbok: ”Varierat, utmanande och tekniskt på ett liknande sätt som utbildningen”

0
Farid Bonaweide har inte ett jobb utan (minst) tre: Vd för ett mjukvarubolag, it-chef på en startup och frilans i riskberäkning och analys.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.