Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningLärare måste bli bättre pedagoger

Lärare måste bli bättre pedagoger

Att vara en duktig lärare måste värderas lika högt som en karriär som forskare anser SFS, Sveriges Förenade Studentkårer. Nu kräver studenterna att regeringen inför krav på att lärare på universitet och högskolor har pedagogisk utbildning.

De flesta som har läst en högskoleutbildning har förmodligen stött på dem någon gång. Det handlar om lärare som är dåliga på att undervisa. En del mumlar, pratar i ofullständiga meningar och tittar inte på studenterna, vissa har bristande pedagogiska kunskaper, en del ogillar starkt att undervisa och att ha kontakt med studenter.

Erik Arroy

– Problemet är en utbredd kultur på lärosätena där pedagogisk skicklighet inte har lika hög prestige som forskning. Det är helt enkelt inte lika meriterande att vara en skicklig pedagog som en framstående forskare, säger Erik Arroy, ordförande för SFS.

SFS påbörjade förra året ett intensivt arbete med utbildningskvalitet och för att ta reda på vad studenterna tycker är de viktigaste frågorna arrangerades i workshopserie där några huvudproblem ringades in. I den enkätundersökning som sedan genomfördes svarade medlemskårerna att pedagogik är det område, tillsammans ”utvärdering och återkoppling,” som måste förbättras för att förbättra kvaliteten i högskoleutbildningen.

Efter autonomireformen 2011, som har ökat lärosätens självbestämmande, ställer högskoleförordningen inte längre krav på att lärare ska genomgå högskolepedagogisk utbildning. Det är upp till varje enskilt lärosäte att bestämma vad som gäller och det finns stora variationer, framför allt för adjunkter och doktorander. En del rekommenderar doktorander och adjunkter att genomgå en mindre högskolepedagogisk utbildning medan andra inte gör det. På flera håll får doktorander ingen pedagogisk utbildning alls och kastas ofta in i utbildningssituationer med varierande resultat.

Erik Arroy tycker att det saknas en diskussion om betydelsen av goda pedagoger på universitet och högskolor.

– I debatten om brister i kvaliteten på grundskolan och gymnasiet pratar politikerna ständigt om att den pedagogiska kompetensen hos lärarna är viktig och där tvivlar ingen på att det finns en koppling mellan utbildningskvalitet och pedagogik, säger Erik Arroy.

Han är både bekymrad och förvånad över att pedagogisk kompetens inte verkar ha någon större betydelse inom högre utbildning.

– Utbildningsministern verkar snarare tycka att antalet Nobelpris är ett av de bästa måtten på utbildningskvalitet, säger han.

SFS har formulerat ett antal krav till regeringen och rekommendationer till högskolorna.
Några av de viktigaste kraven på regeringen är:
*att högskoleförordningen ska innehålla krav på att alla lärare på högskolan ska genomgå minst tio veckors högskolepedagogisk utbildning och dessutom ha rätt till fortlöpande kompetensutveckling.
*att en nationell myndighet får uppdraget att stödja lärosätena för att ta fram pedagogiska meriteringssystem.
*att ta fram en nationell strategi för ett förbättra undervisningen i högskolan med en plan för att främja studentcentrerat lärande.
*en stor nationell satsning på högskolepedagogisk forskning.

Läs hela rapporten från SFS här.

Karin Virgin

 

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Dyr rådgivning om premiepension är sällan lönsam

0
Att betala för råd och tips om hur man ska placera sin premiepension kan bli en riktigt dyr affär. Det visar en granskning av Pensionsmyndigheten.

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.