Tuffare EU-krav på utsläpp från bilar

Europaparlamentet har röstat ja till att skärpa gränserna för koldioxidutsläpp från personbilar.

Europaparlamentet har röstat ja till att skärpa gränserna för koldioxidutsläpp från personbilar.

Från år 2020 ska personbilar inte få släppa ut mer än i genomsnitt 95 gram koldioxid per kilometer, att jämföra med dagens gräns på 130 gram per kilometer. Förslaget röstade Europaparlamentet ja till i går, tisdag, och det återstår bara för ministerrådet att formellt anta förslaget.

Thomas Ulmer, tysk kristdemokrat som har lett Europaparlamentets arbete med lagen, uppger i ett pressmeddelande att det kommer att spara 15 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år.

Tillverkare kommer dock att under en tvåårsperiod, 2020 till 2022, kunna använda sig av vad man kallar för ”superkrediter”, det vill säga att bilar som är extremt utsläppssnåla kommer att kunna viktas mer än andra, sett till en tillverkares genomsnitt. Under 2020 kommer till exempel en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer att räknas som två bilar. Men från och med år 2023 ska alla bilar räknas lika mycket.

Läs mer om de nya utsläppskraven här.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Mats Karlsson är årets Polhemspristagare. Han har utvecklat en teknik för stabil internetanslutning i kollektivtrafik som används i stora delar av världen. Foto: Icomera/Marina Bergozza.

Får Polhemspriset för teknik som ger stabilt internet på tågresan

Mats Karlsson, en av grundarna och teknisk chef på Icomera AB, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Idén till tekniken som han prisas för fick han redan som student på Chalmers. Nu används Mats Karlssons innovationer för internetuppkoppling i kollektivtrafiken i 30 länder.
Fler artiklar