Tuffare EU-krav på utsläpp från bilar

Europaparlamentet har röstat ja till att skärpa gränserna för koldioxidutsläpp från personbilar.

Europaparlamentet har röstat ja till att skärpa gränserna för koldioxidutsläpp från personbilar.

Från år 2020 ska personbilar inte få släppa ut mer än i genomsnitt 95 gram koldioxid per kilometer, att jämföra med dagens gräns på 130 gram per kilometer. Förslaget röstade Europaparlamentet ja till i går, tisdag, och det återstår bara för ministerrådet att formellt anta förslaget.

Thomas Ulmer, tysk kristdemokrat som har lett Europaparlamentets arbete med lagen, uppger i ett pressmeddelande att det kommer att spara 15 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år.

Tillverkare kommer dock att under en tvåårsperiod, 2020 till 2022, kunna använda sig av vad man kallar för ”superkrediter”, det vill säga att bilar som är extremt utsläppssnåla kommer att kunna viktas mer än andra, sett till en tillverkares genomsnitt. Under 2020 kommer till exempel en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer att räknas som två bilar. Men från och med år 2023 ska alla bilar räknas lika mycket.

Läs mer om de nya utsläppskraven här.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Foto Göteborg energi och Svenskt vatten.

Nya avtal ger kortare arbetstid för ingenjörer i kommunala bolag

Drygt 2 000 ingenjörer inom kommunala energi-, vatten- och fastighetsbolag får nu bättre reglering av arbetstidsförkortning. Anställda på bolag i energibranschen får dessutom ytterligare nio timmar ledigt per år.  
Fler artiklar