Fackligt veto mot nedläggningar och jobbflytt, Rätt att förhandla bonus till anställda och medverkan i de forum där företagets framtid diskuteras. Facken på Scania har säkrat upp framtiden i den händelse Volkswagen tar över.Fackligt veto mot nedläggningar och jobbflytt, Rätt att förhandla bonus till anställda och medverkan i de forum där företagets framtid diskuteras. Facken på Scania har säkrat upp framtiden i den händelse Volkswagen tar över.
Avtalet som Akademikerföreningen, IF Metall, Unionen och Ledaren i dagarna har slutit med Volkswagen har ingen like i svensk industrihistoria. Medan Volkswagens bud på den resterande aktieposten i lastbilsföretaget diskuteras har facken arbetat för att en eventuell övergång till heltyskt ägande inte ska ändra det faktum att Scania är ett svenskt företag med en egen profil och ett starkt varumärke. Avtalet gäller hela företaget – både forskning och utveckling och produktion.
Avtalet innebär att om Volkswagen blir ensam ägare i Scania så ska företagets huvudkontor även framgent ligga i Södertälje. Jobbflytt eller neddragningar på de olika orter i Sverige och i världen där Scania i dag finns måste godkännas av facken som också garanteras inflytande i de sammanhang där Scanias frågor diskuteras. Vilka forum det skulle kunna vara vill dock inte Akademikerföreningen svara på eftersom man fortfarande inte vet hur det kommer att gå i ägarfrågan.
Och ordförande i Akademikerföreningen Cathrine Hedman tar inte ställning för eller emot Volkswagen.
– Vi ska arbeta för medlemmarnas bästa vill ha ett bra långsiktigt ägande så som vi har haft hittills. Vårt uppdrag är inte att ta ställning i ägarfrågan.
Facken på Scania menar att det veto mot jobbflytt och nedläggningar som de har förhandlat fram är bättre än jobbgarantier som annars har förekommit i avtal mellan tyska fack och olika industriföretag.
– Vi vill inte ha statiska avtal eftersom vi anser att Scania behöver växa och utvecklas även i framtiden. Då anser vi att det inflytande vi har blivit garanterade är mer konstruktivt.
Förhandlingarna om ett avtal för att säkra framtiden för Scanias forskning, utveckling och produktion i Sverige började ungefär när Volkswagen lade sitt bud på de resterande aktierna.
– Kanalerna till ledningen har funnits hela tiden som Volkswagen har varit vår huvudägare, säger Cathrine Hedman. Det finns en lång och stark tradition av samarbete med de fackliga organisationerna.
Jenny Grensman
1 kommentar
Varför köper inte alla som jobbar på Scania på sig så mycket aktier de bara orkar så får de inflytande över sitt eget företag?