Varför kollektivavtal? PTK:s nya sajt knegdeg.se visar vilken skillnad kollektivavtalen kan göra, om du till exempel blir sjuk eller drabbas av en arbetsskada.
Varför kollektivavtal? PTK:s nya sajt knegdeg.se visar vilken skillnad kollektivavtalen kan göra, om du till exempel blir sjuk eller drabbas av en arbetsskada.
Sajten knegdeg.se ska enligt PTK, samverkansorganisation för privatanställda tjänstemän där Sveriges Ingenjörer ingår, ”bidra till ökad kunskap och färre förutfattade meningar”. Där ska du till exempel kunna se hur mycket pengar som betalas ut vid arbetsskada, sjukdom eller dödsfall, både med och utan kollektivavtal. På sajten kan du också se hur mycket som sätts av i tjänstepension per månad, ersättning vid arbetslöshet och hur mycket föräldralediga med kollektivavtal kan få. Knegdeg.se har riktat in sig på privatanställda tjänstemän mellan 28–40 år, men informationen kan vara relevant för en bredare målgrupp.
För Ingenjören berättar Jonas Mellqvist, kommunikationschef på PTK, lite mer om knegdeg.se och om bakgrunden till projektet:
– Det är en webbplats som förklarar innehållet i kollektivavtal och som visar värdet i avtalen. Den vänder sig kanske främst till dem som inte har koll på det här. Sidan är ett sätt att paketera det här på ett oväntat sätt och göra det mer intressant.
Kan du berätta lite mer om vem sajten är till för?
– Vi vänder oss framför allt till lite yngre personer, de som är på väg ut i arbetslivet eller som inte har jobbat så länge. Framför allt riktar vi in oss till privatanställda tjänstemän, men informationen är relevant för alla, även de som inte jobbar inom privat sektor. Så en nyexaminerad ingenjör kan ha intresse av sidan, liksom studenter som snart är på väg ut i arbetslivet.
– Kollektivavtal är inte en fråga som det finns ett jättestort intresse av och vi kan se att många unga inte ser värdet av kollektivavtal, att man underskattar värdet av kollektivavtalen och tror inte att det är till för dem.
Hur har ni tänkt kring sajtens utseende och upplägg?
– Vi har lagt krut på att sidan ska vara snygg och överraskande, för att det hela ska kännas mer spännande. Framför allt har vi tittat på hur man kommunicerar de här frågorna i dag och tittat på vad som inte görs. Var finns möjligheter att sticka ut? Vi har tittat på hur andra fackförbund än våra har arbetat med frågan, och det är klar att vi också har tittat på andra kampanjer, som TCO:s ”Like a Swede” som var väldigt överraskande när den kom.
Hur jobbar ni vidare med Knegdeg?
– Nu lägger vi krutet framför allt på sajten, och på att försöka underlätta för förbunden att använda informationen som finns.
Är det något mer vi bör veta om sajten, eller ert arbete?
– Något som är ganska intressant är att vi gjorde en undersökning alldeles innan jul, där vi tillfrågade både privatanställda och offentliganställda tjänstemän. Framför allt var det intressant att se att tjänstemän så kraftigt underskattar kollektivavtalens värde för dem.
Ania Obminska