UKÄ har följt upp 40 av de 364 teknik- och ingenjörsprogram som fick omdömet ”bristande kvalitet” hösten 2013 och gett dem nya omdömen.
UKÄ har följt upp 40 av de 364 teknik- och ingenjörsprogram som fick omdömet ”bristande kvalitet” hösten 2013 och gett dem nya omdömen.
Universitetskanslersämbetet, UKÄ, följer under våren upp de utbildningar som fick kritik hösten 2013. Av de 364 utbildningar som fanns med i den ursprungliga granskningen fick totalt 110 omdömet ”bristande kvalitet”. I många fall handlade det om att utbildningarna brast vad gäller den vetenskapliga aspekten. UKÄ upptäckte till exempel att många av studenternas självständiga arbeten inte mötte de akademiska kraven.
Av de 110 utbildningar som kritiserades har 25 lagts ned. Av de kvarstående utbildningarna som fick kritik har 40 utbildningar följts upp och av dessa har samtliga nu fått omdömet ”hög kvalitet”, vilket innebär att de behåller sin examensrätt. Vanliga åtgärder var bland annat att utbildningarna fick ändrade kursplaner, ändrad kurslitteratur, att de tog in mer teori och metod samt förde in nya kurser.
En av de utbildningar som fick omdömet ”bristande kvalitet” i utvärderingen hösten 2013 men som nu får fortsatt examenstillstånd är civilingenjörsutbildningen i datateknik vid KTH. Kritiken berodde bland annat att på att enskilda studenter ”kan ha gjort sådana kursval att de vid genomförandet av det självständiga arbetet inte har förvärvat den vetenskapliga grund och insikt i aktuell forskning som krävs enligt målen” och att de självständiga arbetena ”från studenter från andra masterutbildningar som fördjupade sig inom ett annat teknikområde ledde till otillräcklig måluppfyllelse inom teknikområdet datateknik”. Men nu har högskolan säkerställt att alla studenter läser de kurser som krävs och att de också tränas i de färdigheter som krävs för att uppfylla examensmålet, står det i bedömargruppens yttrande. Bedömningen av de självständiga arbetena har också blivit tydligare med hjälp av en checklista över måluppfyllelse och betygsättningsmall. Detta har bidragit till att utbildningen nu bedöms hålla en hög kvalitet.
Högskoleingenjörsutbildningen i industriell ekonomi vid Högskolan i Borås var en annan utbildning som fick kritik, men som nu tillhör de utbildningar som får omdömet ”hög kvalitet”. Ett skäl till kritiken var ”en diskrepans mellan vad som kommunicerats och tränats i programmets kurser och det studenterna presterat i sina examensarbeten”. Högskolan har åtgärdat bristerna bland annat genom att arbeta med att utveckla kursen i examensarbete och strukit ”perifera” kurser.
Sättet att utvärdera landets utbildningar har fått kritik tidigare eftersom metoden anses fokusera för mycket på studenternas resultat i form av examensarbeten. Sveriges Ingenjörer har ansett att bedömningen av yrkesmässighet är minst lika viktig som granskningen av examensarbetena och har velat få in lärosätenas samverkan med det näringsliv för vilken utbildningen är avsedd. En annan kritik var också att det i samband med att en ingenjörsexamen utfärdas också kan utfärdas en kandidatexamen, trots att de har olika mål.
Här kan du titta närmare på UKÄ:s bedömningar av de olika utbildningarna.
Ania Obminska