Ny kurs för att göra sin röst hörd

sundemo_lorentzon-beskuren

Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars och Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania. Foto: Sandra Forsvik.

Sveriges Ingenjörer startar ny kurs för förtroendevalda som sitter med i bolagsstyrelser. Initiativet handlar om att öka ingenjörernas möjligheter att kunna påverka arbetet och att dela erfarenheter.

sundemo_lorentzon-beskuren

Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars och Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania. Foto: Sandra Forsvik.

Sveriges Ingenjörer startar ny kurs för förtroendevalda som sitter med i bolagsstyrelser. Initiativet handlar om att öka ingenjörernas möjligheter att kunna påverka arbetet och att dela erfarenheter.

Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars, är kursansvarig och en av dem som var med och höll den första kursomgången på Djurönäset utanför Stockholm.

– I våras var jag med i en grupp där vi diskuterade kompetens och innovation på olika företag som är anslutna till Sveriges Ingenjörer. Då diskuterade vi bland annat ägares och styrelsers makt att påverka hur mycket som ska satsas på innovation, forskning och utvecklig. Tankar om hur vi som bolagsrepresentanter kan använda vår roll för att få inflytande i de här frågorna kom upp. Vad kan vi lära oss av varandra, vad fungerar, vad fungerar inte och hur kan vi göra skillnad i bolagsstyrelser? Historiskt sett är det PTK som har ägt de här frågorna. Men vi ser ett behov och framförallt en möjlighet att utifrån den här rollen kunna vara med att påverka ingenjörernas perspektiv, säger Magnus.

Kursen var fulltecknad med bland annat deltagare från Ericsson, Astra Zeneca och Scania.En av dem var Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

– Den här kursen är ett sätt att skapa ett nätverk kring de här frågorna. Få ett hum om vilka personer som har mött olika typer av problem eller stora omvälvande frågor i sin bolagsstyrelse. Mycket av det här arbetet handlar om att kunna behålla det här nätverket för att få råd, stöd och tips. Ofta kan man få en känsla av att bli lite isolerad i svåra och tuffa beslut. Det finns inte möjlighet att bolla frågorna med sin klubbstyrelse, vilket gör att man kan hamna i jobbiga situationer. Då kan det vara bra med ett nätverk där det finns personer som har varit med om något liknande, säger Lisa.

För henne har det handlat mycket om hur det är att sitta med i ett utländskt bolag då tyska bilföretaget Volkswagen tog över Scania 2014. Hur skiljer det sig exempelvis juridiskt från att sitta med i ett svenskt bolag? Flera av Sveriges Ingenjörers medlemmar kommer säkert att hamna i liknande situationer säger hon och menar att det är viktigt att man då kan få stöd från andra som har gjort en liknande resa.

Magnus Sundemo säger att ingenjörerna står för nyckelkompetens i princip i alla företag. Medlemmarna är med och skapar framtiden i företagen i form av produkter och forskning.

– Känslan är att det kommer att bli någon form av fortsättning på den här kursen, men hur vet vi inte riktigt än. Jag har lärt mig mycket av vad som fungerade och vad som kanske måste justeras om vi ska fortsätta. Det finns ett tydligt intresse för att köra det här igen. Jag tycker att vi i dag har en outnyttjad potential som vi borde ta till vara på. Exakt hur långt vi kan komma är svårt att säga, men ju duktigare vi blir desto mer kan vi påverka och även skapa förtroende hos de övriga i bolagsstyrelserna, säger Magnus.

Sandra Forsvik

 

 

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Vår roll är att vara jobbiga när det behövs”

”Vår roll är att vara jobbiga när det behövs”

Fackföreningar på arbetsplatser, vad gör de egentligen? Kan de stoppa förslag som arbetsgivaren vill genomföra? Och hur kan de hjälpa medlemmarna? Ingenjören har träffat Akademikerföreningen på Cytiva i Uppsala.   
Fler artiklar