Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenVill lyfta ungas intresse för matematik

Vill lyfta ungas intresse för matematik

Efter en lång karriär som civilingenjör och senare även egen företagare bestämde sig Leo Smidhammar för att sätta sig på skolbänken igen och vidareutbilda sig till lärare. 

– Jag har alltid gillat matematikämnet och jag såg det som en möjlighet att ge tillbaka till ungdomar som vill lära sig matematik, berättar han.

Leo Smidhammar har läst in sin lärarkompetens genom att gå en så kallat KPU-utbildning på KTH – det lärosäte där han för drygt 35 år sedan tog sin examen som civilingenjör i maskinteknik. Efter drygt ett års studier är han därmed inte bara civilingenjör utan även lärare i teknik och matematik. Intresset för matematik har alltid hängt med genom livet och för honom handlar matematik om långt mer än siffror och ekvationer.

– Många undrar varför man ska lära sig matematik, vilken nytta har man av det? Men för mig handlar det om att lära sig att bättre förstå logiska sammanhang. Det är ett verktyg som vi alla behöver ha med oss för att kunna fatta bättre och mer välgrundade beslut, förklarar han.

Spännande och utmanande

Det finns också mycket som är spännande med matematik och som utmanar tanken. Att det finns olika nivå på oändligheter, till exempel, men även möjligheten att använda matematik för att beskriva hur världen fungerar. Som Einsteins relativitetsteori.

– Matematiken ger oss byggstenarna som visar hur allt hänger ihop och att som Einstein lista ut saker med hjälp av matematik, som andra i efterhand kan bevisa i praktiken – det är häftigt.

Trots sitt stora intresse för matematik och de extra kurser han läste under utbildningen saknade Leo Smidhammar ändå 5 poäng för att nå ämnesbehörigheten för att undervisa som lärare i matematik. Då läste han en kurs i matematikhistoria. Den kursen gav även insikt i matematikens betydelse på ett större plan och hur ämnet som sådant utvecklats genom historien  – och fortfarande utvecklas med ny kunskap.

– Negativa tal, nollan, imaginära tal och olika nivå på oändligheter är bara några exempel på hur ny kunskap inom matematik tagit oss vidare i utvecklingen.

Tveksam till ämneskraven

Leo Smidhammar fick jobb direkt efter lärarutbildningen – även om exjobbet fortfarande släpar – och undervisar nu studenter som läser basåret på KTH. Att som lärare få möta ungdomar och väcka intresset för matematikämnet är en dröm som han länge burit på, men att satsa på en andra karriär sent i livet är tufft, inte minst ekonomiskt. Leo Smidhammar tycker att det borde finnas bättre möjligheter att exempelvis låna pengar för yrkesverksamma som vill läsa till lärare.

Dessutom är han tveksam till de höga kraven på ämneskunskaper. För att vara behörig som gymnasielärare med matematik som huvudämne krävs det 120 poäng matematik, 90 poäng om man väljer det som andraämne – något som få ingenjörer har med sig från utbildningen.

– Som lärare är det andra saker som är viktiga än djupa teoretiska kunskaper. Ledarskapet i klassrummet, didaktik och förmåga att väcka intresset för ämnet till exempel.

Många har matematikskräck

När han själv mött elever, både under praktiken och nu även som lärare på basåret, inser han hur viktigt det är att som lärare möta eleverna där de är. Många saknar grundläggande kunskaper i matematik, men det kan även finnas kunskapsluckor som gör att det blir svårt att hänga med i undervisningen.

– Det gäller att som lärare hitta punkten där eleverna är och bygga vidare från den, förklarar han.

Läs också: Svårt att reparera missade mattekunskaper

Han är inte heller förvånad över rapporterna om elevernas bristande kunskaper, men konstaterar att problematiken är komplex. Som lärare kan det vara svårt att räcka till i klassrummet och vara där för både de elever som har svårt att hänga med och de som behöver tuffare utmaningar. Dessutom finns det en matematikskräck och en negativ inställning till ämnet som kan vara ett hinder för många.

– Matematik är ju ingen medfödd kunskap, det är något vi måste träna på och öva in precis som när vi lär oss ett nytt språk. Personligen tror jag att skolan borde satsa mer och tidigare, men även se att alla är olika och ge varje individ rätt förutsättningar. Att blanda alla kunskapsnivåer i samma klassrum kanske inte ger de bästa förutsättningarna för vare sig elever eller lärare.

Lev ut din dröm

Leo Smidhammar tycker att hans bakgrund som civilingenjör är en stor tillgång som lärare. Kanske inte för ämnet som sådant, men för den erfarenhet och förmåga att sätta saker i ett sammanhang som hans tidigare karriär som ingenjör gett honom. Dessutom kan han vara en viktig förebild för många elever som inte har någon insikt om vad ingenjörsyrken innebär.

– Det roligaste med jobbet som lärare är att möta ungdomar och inspirera deras intresse för teknik och matematik – det är verkligen givande att vara lärare. Till andra ingenjörer som bär på den drömmen har jag bara ett råd: Gör det! Avsätt ett år mitt i livet och lev ut din dröm.

Anna Nyström

Blev du nyfiken på oändligheter? Kolla in den här filmen om Hilberts Hotell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

0
Ett gott bemötande gentemot kunder är ofta en självklarhet, men hur beter ni er mot varandra på jobbet? Här är 14 steg till ett mer respektfullt bemötande i arbetsvardagen.
Randstad och Manpower

Ensamma i sin bransch om att ha lokalt akademikerfack

0
När det är gnissel på jobbet är det bra med ett lokalt fack. Det tycker både fack och arbetsgivare på Manpower Group och Randstad. Ändå är de de enda i bemanningsbranschen som har en Akademikerförening.

29 råd till ingenjörer från andra länder som är nya i Sverige

0
Ingenjören bad fyra utländska ingenjörer som kom till Sverige för flera år sedan om deras bästa tips till utländska ingenjörer som är nyanlända.

29 tips for engineers newly arrived in Sweden

0
Ingenjören asked four engineers from abroad for their best tips for foreign engineers who are newly arrived in Sweden.

Rehab med VR gör träningen effektivare

0
När patienter med smärta i nacke och axlar får träna med hjälp av VR blir träningen roligare. För fysioterapeuten innebär den digitala tekniken dessutom helt nya sätt att arbeta.
Sommarjobbare

Så här säger företagen om sommarjobb för ingenjörsstudenter

0
Hur tänker företag om sommarjobb för ingenjörsstudenter? Vad behöver de? Hur många tar de in? Och vad tycker de man ska tänka på? Här svarar fem tekniktunga företag.

Spanien prövar fyra dagars arbetsvecka

0
I Spanien startar ett försök med fyra dagars arbetsvecka med bibehållen lön. Fler länder i Europa är på gång eller har redan infört kortare arbetsvecka. Frågan debatterades också på Ingenjörsfullmäktige i november.
Intervju för sommarjobb

Så får du sommarjobb – 15 tips till ingenjörsstudenter

0
Hur gör man för att få ett sommarjobb där man får använda sina ingenjörskunskaper? Eller för att få ett sommarjobb över huvud taget? Här ger en professor, en studievägledare och en karriärvägledare sina bästa råd.

Hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

0
Kyliga kontor gör inte bara att vi fryser, det sänker också vår koncentrationsförmåga och kan påverka hälsan. Så hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

Studenternas kaminer ger värme i Ukraina

0
Strax innan jul bjöd studenter vid Linköpings universitet in till en svetskväll till förmån för Ukraina. Resultatet blev 32 vedkaminer som nu sprider värme i Ukraina. 

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Konsult funderar över pengapåsar

Sex råd – om du erbjuds rörlig lön som konsult

0
Som konsult finns det upplägg där man får en procentandel av det som faktureras kunden. Det kan ge hög lön, men innebär också risker. Vad ska man tänka på om man erbjuds den typen av lön? Här svarar två ombudsmän.