Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningForskningKlimatforskares egna flygresor oroar

Klimatforskares egna flygresor oroar

De forskare som jobbar med att lösa klimatfrågan flyger själva regelbundet tvärsöver jorden för att delta i konferenser. Ohållbart, sade några av forskarna själva på ett seminarium på KTH i går. Lösningar som diskuterades var ändrad kultur och videokonferenser.

Klimatforskarna har ett dilemma. För att kunna bedriva sin forskning behöver de resa mycket. Dels för att göra mätningar på fältet, dels för att delta i internationella konferenser. Ofta flyger de, vilket bidrar till att öka utsläppen av klimatgaser.

I går, torsdagen den 10 februari, anordnade KTH:s avdelning för hållbar utveckling ett seminarium för klimatforskare och annan personal på KTH där de diskuterade vad de kunde göra åt problemet. Under seminariet framkom flera delproblem med forskarnas behov av att flyga.

David Nilsson, ingenjör och doktor i teknikhistoria, pekade på att det fortfarande kan ge en viss prestige och upplevas som något av en belöning för den enskilda forskaren att kunna flyga till Bali eller Paris. Han visade också på vad mycket som fattas för att vi svenskar ska komma ner i acceptabla utsläpp för att inte överstiga en global uppvärmning på 2 grader.

– Man hamnar på en utsläppsnivå på cirka 2 ton koldioxid per person och år, sa han. I dag är vi svenskar ansvariga för cirka 11 ton koldioxid per person, om man räknar in utsläppen från importerade varor.

Han kunde också visa att de anställda på KTH i genomsnitt släpper ut 2-3 ton koldioxid per år, bara på sina flygresor.

Seminariedeltagarna pekade på fler problem. Som forskare förväntas man vara uppdaterad på den senaste forskningen. Det kräver bland annat att man deltar på konferenser och träffar kolleger. Det finns också en viss konkurrens mellan forskare. En enskild forskare som av miljöskäl väljer att utebli från flera konferenser, där forskarkolleger från andra lärosäten närvarar, riskerar att hamna i bakvattnet. Dessutom är det enkelt att köpa en flygbiljett. Och tågbiljetter är dessutom ofta ännu dyrare än att flygbiljetter.

Göran Finnveden, professor på avdelningen för miljöstrategisk analys och vicerektor för hållbar utveckling på KTH, sade att forskarna måste använda den teknik som faktiskt finns men tyckte också att det borde skapas tydligare incitament för att undvika flygresor.

Den mest iögonenfallande lösningen på problemet heter videokonferenser. Enligt Catharina Gottberg som är förvaltningsledare för audio- och visuella system på KTH finns det utrustning att använda på KTH, både enkla system och mer avancerade rum med skärmar med HD-upplösning och annat, men forskarna har ännu inte riktigt kommit igång med att använda dem.

– Jag började jobba med videokonferenser för tre sedan år, sa hon. Då fanns det ingen infrastruktur för det här. Nu försöker vi skapa en standard och informera de anställda så att de här systemen blir så enkla som möjligt att boka och använda.

Det finns möjligheter på KTH att ordna videokonferenser, men David Nilsson menade att det till en del handlade om ett vanemässigt beteende och att kulturen bland forskarna också måste ändras.

Seminariet var anordnat som en videokonferens, dock med bara någon enstaka deltagare som inte var i rummet. Flera av de närvarande forskarna blev mycket intresserade av att så snabbt som möjligt skaffa en liknande utrustning som den som användes på mötet, särskilt när det framkom att den kostar under 10 000 kronor, alltså mindre än en flygbiljett till Asien eller Amerika.

Catharina Gottberg ser en tydlig trend mot att allt fler intresserar sig just för de enklare videokonferenssystemen.

– När de här systemen kommer ikapp kvalitetsmässigt om cirka tio år, då tror jag att de mer avancerade mötesrummen försvinner. Allt fler frågar efter system för videokonferens, men det sker inte i några hopp, utan det ökar successivt, sa hon.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. I november 2014 slutade de bästa tågen till utlandet att gå. Det var nattågen från Köpenhamn till Köln-Amsterdam, Frankfurt-Basel, och Dresden-Prag. Innan dess kunde man nå en stor del av Europa på en dag med tåg från Sydsverige. För mig som arbetade på tåget, kostade resan nästan ingen arbetstid alls. Vid flygresor är det svårt att arbeta. Nu är jag tvungen att flyga. Det kostar mycket mer, där arbetstiden är dyrast. Biljettpriset är en mindre del. Tågbiljettpriserna var faktiskt inte så höga om man köpte på rätt ställe, ofta inte högre än flygbiljettpriserna.

  2. Självklart ska man om möjligt ersätta flyg med tåg och/eller elektroniska möten av olika slag. Samtidigt så är flyg en mindre andel av växthuseffekt (IPCC: 3.5%), och nödvändig för att internationell samverkan inom politik, affärsliv och forskning ska fungera. För att verkligen göra märkbara insatser mot växthuseffekten måste stora utsläppskällor på marken åtgärdas, och för att forska och komma överens om det tror jag det behövs flygresor av dagens omfattning.
    Däremot tycker jag att flygbränsle ska beskattas på samma sätt som ”landbränsle” – detta kommer att motverka det minst nödvändiga flygresandet och kanske förhindra/dämpa ökning av flygresor. Forskare, politiker, affärsmän – flyg, samarbeta, skapa kontakter – men gärna för utveckling och insatser som kan påverka de stora utsläppskällorna på marken.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur vanlig är det med provanställning av ingenjörer? 27 arbetsgivare svarar

0
Hur vanligt är det att arbetsgivare begär att nyanställda ingenjörer ska provanställas? Ingenjören har frågat 27 stora arbetsgivare.
Tove Ågren vid Nasa

Hennes första ingenjörsjobb: På Nasa

0
På Nasa finns en vakuumkammare där man kan testa helikoptrar som ska flyga på Mars. Men parallellt med testerna behövs simuleringar. Det har tekniska fysikern Tove Ågren just börjat jobba med.

Ny bok skildrar Sveriges första kvinnliga ingenjör

0
Sveriges första kvinnliga ingenjör tog examen från Chalmers 1917. Nu publiceras en bok om hennes liv. Här möter vi en banbrytande, orädd kvinna som ser till att designa sitt eget liv.

Dyr rådgivning om premiepension är sällan lönsam

0
Att betala för råd och tips om hur man ska placera sin premiepension kan bli en riktigt dyr affär. Det visar en granskning av Pensionsmyndigheten.

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.