Matematik ”skrämmer” flickor från att bli ingenjör

Matematik ”skrämmer” flickor från att bli ingenjör

Flickor som går sista året på gymnasiet är mer tveksamma än pojkar till att välja en teknisk utbildning. Ett skäl är oron för den svåra matten trots att pojkar och flickor på gymnasiet har samma erfarenheter av matematiken på gymnasiet och flickorna dessutom har högre betyg.

Tekniksprånget är ett program med fyra månader lång betald praktik för ungdomar som precis har gått ut gymnasiet från natur- eller teknikprogrammet. Praktiken sker hos arbetsgivare inom teknikbranschen. Programmet som drivs av IVA startade 2013 (pilot 2012) och hittills har 14 000 ungdomar sökt. Drygt 3 300 har genomfört en praktik.

I ansökningsformuläret får ungdomarna svara på frågor om bland annat deras syn på arbetsmarknaden för ingenjörer och deras egna funderingar kring att plugga till ingenjör. Nyligen sammanställdes svaren från alla som sökt programmet under 2015-2017 (2034 personer) och flera svar skiljer sig tydligt mellan pojkar och flickor.

– Resultaten ger skäl till oro. Samtidigt som flickorna ofta har mycket goda resultat i grundskolan och på gymnasiet är de mer bekymrade än pojkarna över hur de kommer att klara högskolestudierna och arbetslivet, säger Alexandra Ridderstad, verksamhetsansvarig för Tekniksprånget.

Sammanställningen av svaren under 2015-2017 visar att två tredjedelar av flickorna (67 procent) är tveksamma till att läsa en högre teknisk utbildning jämfört med hälften av pojkarna. Som skäl till sin tveksamhet angav 29 procent av flickorna svaret ”osäkerhet vart det leder” (mot 22 procent bland pojkarna). Fler flickor än pojkar är också oroliga för att matematiken på ingenjörsutbildningarna är för svår. 13 procent av flickorna och 8 procent av pojkarna angav detta skäl, trots att statistik från SCB visar att flickorna i gymnasiet har högre slutbetyg i matematik.

I Tekniksprångets enkät ställs också en fråga om ungdomarnas erfarenheter av matematiken på gymnasiet. Svaren är helt samstämmiga mellan könen och omkring en tredjedel ger gymnasiematten betyget 9 eller 10 på en tiogradig skala där 10 är det bästa omdömet.

Frågorna har ställts till alla som sökt Tekniksprånget sedan starten och pojkar och flickor svarar på i stort sett samma sätt i dag som för fyra år sedan.

–Det är ingen större förändring över tid, säger Alexandra Ridderstad.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Vår roll är att vara jobbiga när det behövs”

”Vår roll är att vara jobbiga när det behövs”

Fackföreningar på arbetsplatser, vad gör de egentligen? Kan de stoppa förslag som arbetsgivaren vill genomföra? Och hur kan de hjälpa medlemmarna? Ingenjören har träffat Akademikerföreningen på Cytiva i Uppsala.   
Fler artiklar