Maskiningenjörens dagbok: ”Många tror att elbilsladdning är enkelt”

Cassandra Hellman
Cassandra Hellman är chef för ett team på Vattenfall InCharge, som utvecklar laddnätverk för elbilar.

Maskiningenjören Cassandra Hellman jobbar med att bygga elbilsladdning för Vattenfalls kunder. Sedan i somras är hon chef för ett tekniskt team. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

Måndag 4 september

I vanliga fall brukar måndagar starta med att jag lyssnar in på säljteamets veckomöte. Då får jag en inblick i hur läget för våra affärer ser ut. Jag arbetar med elbilsladdning och vi bygger laddinfrastruktur åt våra kunder: främst företag, kommersiella fastigheter och bostadsrättsföreningar. Mycket händer och det är viktigt att förstå vad kunderna behöver och vill ha.

Ingenjörsdagboken

I Ingenjörsdagboken skriver en ingenjör dagbok under en arbetsvecka. Vem tycker du borde skriva dagbok? Tipsa oss! Skriv i kommentarsfältet eller kontakta oss här.

Precis innan sommaren blev jag chef för ett team som fokuserar på tekniska lösningar, projektledning, leverantörsavtal och teknisk support. Vi växer just nu, på bara en vecka startar tre nya personer i teamet. Det är roligt men blir mycket fokus på introduktion den närmsta tiden och både jag och det nuvarande teamet behöver hjälpas åt och stötta varandra och de nya.

Jag har jobbat med laddinfrastruktur i strax över två år. Innan jag fick chefsrollen så har jag varit team lead för detta team. Det betyder att jag haft ansvar för teamets prioriteringar men nu har mitt scope för ansvar breddats att också inkludera bland annat arbetsmiljö och medarbetarnas personliga utveckling. Det är ett tekniskt team så det har varit en fördel att jag har en teknisk bakgrund. Samtidigt har det blivit att jag arbetar mycket med dialoger med partners och kunder.

Jag sökte mig till den här delen av Vattenfall för att jag ville vara en del av energiomställningen. För varje laddstolpe som sätts i marken kommer vi närmare en fossilfri framtid och jag ville vara med och bygga den.

Fokuset för dagen blir introduktion och att visa vår nya kollega runt på kontoret. Jag avslutade dagen med en avstämning i min chefsgrupp (vi är två teamchefer på den operativa avdelningen och en avdelningschef) där vi gick igenom de sista förberedelserna inför vår kick-off som vi ska hålla i Umeå onsdag till torsdag. Inför den bollade vi materialet och gick igenom innehållet på de workshops vi ska hålla.

Tisdag 5 september

Cassandra Hellman

Utbildning: Civilingenjör i maskinteknik med master i hållbara energisystem, Chalmers. Har pluggat ett halvår på Politecnico di Milano, Italien.
Bor: Stockholm
Jobbar som: Chef för teamet Project and Fulfillment Management på Vattenfall InCharge, som utvecklar laddnätverk för elbilar.
Började som trainee på Vattenfall och har varit strategisk rådgivare inom Strategi och Affärsutveckling på koncernnivå.
Jobbade som designingenjör på Heli-One i Stavanger, Norge, mellan kandidat- och masterutbildningen.

Dagen startade med en avstämning för att diskutera ett potentiellt nytt erbjudande till våra kunder. Lösningen finns redan och erbjuds till enstaka kunder, men vi diskuterade möjligheten att paketera och standardisera den och erbjuda till fler.

Efter det hade vi ett månadsmöte med en av våra installationspartners. Vi har dessa möten för att diskutera installatörernas prestation, men också hur vi kan utveckla partnerskapet och vad som fungerar bra eller mindre bra.

Efter ett positivt möte med installatören, hade jag veckoavstämning med en i teamet. Detta ger möjlighet att diskutera frågor, prioriteringar och feedback. Feedback och att lära av sina misstag är viktiga byggstenar för att få ett teams dynamik att funka. Detta är något vi värnar om i teamet och jag välkomnar gärna feedback både på mitt arbete och det vi gör som organisation.

När jag tidigare jobbade på Strategi på Vattenfall så väcktes mitt intresse för ledarskap. Jag insåg att jag drivs mycket mer av en teaminsats än individuella framgångar. Nu när jag är chef så tycker jag att jag har hamnat rätt. Det är så intressant och utvecklande att få arbeta med människor.

På eftermiddagen bollade jag och en teknisk expert i teamet en fråga i ett beredningsunderlag för en företagskund. Många tror att elbilsladdning är enkelt och att man endast behöver tänka på hårdvaran. Men det är ett ganska komplext system som inkluderar förutsättningarna (exempelvis tillgänglig el / kapacitet) och vilken funktion man vill få ut (exempelvis hur många som ska kunna ladda och hur mycket). Därför behöver man skräddarsy lösningar till nästan varje kund. Våra tekniska säljare och de tekniska experterna i mitt team arbetar med att ta fram tekniska lösningar till kunden som både uppfyller god kvalitet och förväntad funktion.

Onsdag 6 september

Cassandra Hellman presenterar

Jag introducerar en ”Lära känna varandra övning”.

Det blev en tidig morgon för att hinna med flyget 8.15 till Umeå och vår kick-off. Konferensen hålls för hela den operativa avdelningen och vi är cirka 20 personer. Vår gemensamma chef inledde dagen medan jag och min chefskollega höll i olika workshops. Under mina år på Vattenfall har jag flertalet gånger föreläst och deltagit på events, så att hålla övningar eller workshop tycker jag bara är en extra kul del av mitt chefsuppdrag.

Eftersom det är många nya så startar vi med en ”Lära känna varandra övning”. Det blir att rita porträtt av varandra på under 30 sekunder och sedan får alla ge en kort presentation om hur de kan bidra till fortsatt framgång för Vattenfall InCharge och vad de som barn ville bli ”när man blev stor”.

Vattenfalls kontor i Umeå

Solig eftermiddag utanför Umeåkontoret.

Efter lunchen dyker vi in i diskussioner och workshops. InCharge arbetar utefter tuffa mål och vi vill diskutera hur vår avdelning kan bidra till att nå dem. Det kommer många bra idéer kopplat till hur vi tar betalt, hur våra processer ser ut och hur vi arbetar internt mellan teamen. Generellt ser vi alltid ett behov av att arbeta närmare varandra genom hela ledet av affären.

Vi tackar alla för att de delar med sig av sina tankar och idéer, för att sen avsluta dagen med ett stadsspel som tar oss runt på uppdrag i Umeå stad. Vi hade tur att sensommaren visade Umeå från sin bästa sida och alla fick njuta av en solig rundvandring. Efteråt möttes vi för en gemensam middag vilket är ett perfekt tillfälle att nätverka privat och umgås.

Torsdag 7 september

Trappor, Stornorrforsen

Vattenkraftverket ligger långt under marken, vi fick som tur var åka hiss men man kan också ta trapporna.

Utanför Umeå så ligger vattenkraftverket Stornorrfors som vi besöker under förmiddagen. Vattenfall är ett stort bolag och vi håller på med många spännande saker inom energi och omställningen till en fossilfri framtid. Utöver elbilsladdning arbetar vi även med solceller och batterier. I större skala så bygger, utvecklar och äger vi kärnkraft-, vindkraft- och vattenkraftverk.

När jag pluggade min master inom hållbara energisystem på Chalmers så insåg jag att jag kommer vilja arbeta inom energibranschen och att jag drivs av att arbeta för en bättre och mer fossilfri framtid. Det har jag fått göra här på Vattenfall och därför tycker jag att det är viktigt att man får lära sig mer om de olika delarna som Vattenfall är verksamt inom.

Cassandra Hellman framför generator

Jag framför en generator till vattenkraftverket.

Under besöket hade vi en genomgång av kraftverket för att lära oss om hur det funkar och vilka utmaningar som finns. Väldigt intressant. Efter det samt en snabbvisit hos vår kundservice som sitter i Umeå, så var det dags att få åka hem efter två intensiva dagar.

Fredag 8 september

Eftersom de tre nya i teamet startade olika dagar och sen kom Umeåresan emellan så får vi äntligen chansen nu att sätta oss för en gemensam introduktion till organisationen, teamet och deras arbetsuppgifter.

Efter det är det dags att ta itu med mejlkorgen från de senaste dagarna samt en del planering och fakturering. Mejlkorgen fylls snabbt när man är borta så jag får prioritera mellan förfrågningarna som behöver lösas snabbt, och det som kräver beslut eller att vi plockar upp exempelvis en processförbättring framöver.

Både den rollen jag har idag, och det jag arbetade med inom strategi och affärsutveckling, är saker som jag inte trodde att jag skulle arbeta med när jag startade min utbildning på Chalmers. Min tekniska bakgrund har alltid varit ett stöd och speciellt min master inom energisystem, men utöver det så tycker jag att utbildningen har lagt en helt annan grund än vad jag väntade mig. Den gav verktyg för hur jag kan lära mig nya saker på ett metodiskt och effektivt sätt, hur man blir problemlösare och hur jag kan ta mig an något som till en början känns omöjligt. Det är mycket av de sakerna som jag tar med mig i mitt dagliga arbete och hjälper mig att våga fortsätta utmana mig själv.

På eftermiddagen har vi månadsmöte för hela den svenska organisationen och då följer vi upp både månadens resultat och hur året har gått hittills. Det är många olika delar som ska redovisas och jag ansvarar för att kort sammanfatta läget för våra beredningar, pågående projekt och installatörspartners.

Den här fredagen smiter jag kort efter månadsmötet för att hämta min 2-åriga son på förskolan. När man har varit borta under veckan och behövt jobba lite extra så är det härligt att äntligen få hänga med familjen och ta igen lite av tiden tillsammans i en lekpark.

Cassandra Hellman

Vill du läsa fler ingenjörsdagböcker? Du hittar alla som publicerats här. 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
  • Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
  • Vad vet du om den svenska modellen?

    Vad vet du om den svenska modellen?

    De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
  • What do you know about the Swedish labour market model?

    What do you know about the Swedish labour market model?

    Most regulations related to employment, salary and benefits in Sweden are not regulated in law. The laws have been replaced by collective agreements and this is called the Swedish labour market model.
  • Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Övertid som göms undan i flextiden och övertidsavlösta som inte har koll på hur mycket de jobbar. Det blir många timmar som arbetsgivaren inte ser. ”Våra medlemmar är ibland för lojala” säger en förtroendevald som Ingenjören pratat med.
Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
Fler artiklar