Frågan om två tidigare exjobbare ska få miljonersättning av Volvo Personvagnar för det uppfinnararbete de gjorde där under sin studietid kan prövas av tingsrätt.Frågan om två tidigare exjobbare ska få miljonersättning av Volvo Personvagnar för det uppfinnararbete de gjorde där under sin studietid kan prövas av tingsrätt.
Göteborgs tingsrätt har beslutat att avslå Volvo Personvagnars yrkande om avvisning av uppfinnarmålet som rör två tidigare exjobbare på bolaget. Beskedet kom på onsdagen. Det här innebär att frågan om ersättning kommer att prövas av tingsrätten och att det blir en offentlig process, berättar Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer och ombud för de tidigare teknologerna som är medlemmar i förbundet.
– Tingsrätten håller med förbundet om att uppfinnararbetet skedde under medlemmarnas examensarbete hos Volvo. Att de jobbade vidare med produktutveckling av uppfinningen sedan de blivit anställda av företaget spelar ingen roll. Det är ingen arbetstagaruppfinning, utan en så kallad fri uppfinning som medlemmarna själva hade äganderätten till, säger Karin Lundin.
De två tidigare exjobbarna har begärt 8,7 miljoner kronor var i ersättning för två uppfinningar som handlar om att upptäcka trötta förare och som finns implementerade i mjukvaran ”Driver Alert”, något Ingenjören tidigare har berättat om.
– Enligt våra beräkningar kommer uppfinningarna att generera ökade intäkter för Volvo om drygt 1 miljard kronor, säger Karin Lundin.
Frågan om skälig uppfinnarersättning till exjobbare är aldrig tidigare prövad och intresset för målet är därför stort, berättar Karin Lundin. Att målet kommer att prövas i allmän domstol i stället för i Industrins Uppfinnarnämnd, en skiljenämnd där avgörandena inte blir offentliga, innebär att frågan får en större spridning.
Karin Lundin tror att många inte vet att de har rätt till ersättning för uppfinningar de gör under sitt exjobb. Eftersom det här målet kan prövas offentligt ger det möjlighet att sprida mer kunskap om den här typen av ärenden. Förhoppningen är också att målet ska leda till ett prejudikat.
Volvo har en vecka på sig att överklaga tingsrättens beslut.
Sedan Sveriges Ingenjörer väckt talan är Volvos avtalsmall för exjobbare omformulerad till att Volvo har äganderätten för deras uppfinningar. Tidigare hade bolaget endast nyttjanderätt.
Ania Obminska