Så här säger konsultföretagen om läget

Konsultbolagen rapporterar att det finns gott om uppdrag inom flera sektorer, bland annat bygg, väg och järnväg och livsmedels- och läkemedelsindustrin. Foto: Mostphotos och AstraZeneca.

När fordonsindustrin avslutar tusentals konsultavtal tvingas också konsultföretagen att permittera. Men konsultbranschen är inte nattsvart. Semcon, Combitech och AFRY har permitterat konsulter men har fortfarande uppdrag i andra branscher än fordonsindustrin.

Petra Borgstedt, ordförande för Akademikerföreningen på Combitech har precis undertecknat ett lokalt avtal om korttidsarbete för 45 konsulter.

Petra Borgstedt, Combitech

– Alla hade uppdrag på AB Volvo eller Volvo Cars men vi ser att också konsulter med uppdrag på andra bolag har eller kommer att permitteras. Förra veckan såg jag en lista med drygt 100 konsulter på Combitech som just nu saknar uppdrag.

Hittills är det främst konsulter inom fordonsindustrin som har drabbats och i många andra branscher fortsätter verksamheten som tidigare. Combitech har flera kunder inom statliga myndigheter och verk och i försvarsindustrin och nu försöker man hitta nya uppdrag åt så många som möjligt.

Petra Borgstedt upplever att konsulterna som har permitterats är positiva till lösningen med korttidsarbete.

– Än så länge har jag inte uppfattat något stor oro men det är förstås en allvarlig situation. De närmsta månaderna kommer att bli avgörande, säger hon.

”Naiv om man inte tror att det kommer varsel”

Ett annat konsultbolag som påverkas av de snabba neddragningarna i fordonsindustrin är Semcon som parerar med korttidspermitteringar, främst konsulter men också administrativ personal.

Christer Eriksson, ordförande för Akademikerföreningen på Semcon i Göteborg, känner sig övertygad om att vi snart kan vänta oss varsel i konsultföretag.

Christer Eriksson, Semcon

– Man är naiv om man inte tror att det kommer varsel inom konsultbranschen och de som drabbas först är de som arbetar mot fordonsindustrin, säger han.

Semcon var vid finanskrisen 2008 extremt beroende av uppdrag inom fordonsindustrin men Christer Eriksson menar att företaget tagit lärdom och har minskat riskerna för att inte vara så sårbar.

– I dag har vi branschdiversifiering och ett ökat fokus på helhetsåtaganden som gör oss mycket mer motståndskraftiga. Det har skett genom att vi är mer selektiva till vilka fordonsuppdrag vi tar och vi har fortsatt vår expandering mot till exempel industri och life science.

De frågor som han får från medlemmarna nu handlar mest om praktiska saker kring permitteringen. Alla ska vara beredda att börja arbeta på ett nytt uppdrag inom fem dagar, om ett sådant dyker upp.

– Jag får en del frågor om hur den kontakten ska ske. Man undrar om man måste läsa sin mejl varje dag eller om meddelandet kan komma som sms. Jag tolkar frågorna snarast som en oro.

”Projekt inom bygg, järnväg och väg startar nu”

En av de största permitteringarna av konsulter har skett på företaget AFRY. Både AB Volvo, Volvo Cars och Scania finns bland kunderna och nu har omkring 1 000 av de 8 500 konsulterna på AFRY i Sverige korttidspermitterats.

Fredrik Sundin är ordförande för Akademikerföreningen på AFRY. De flesta frågor han får från medlemmarna handlar om korttidsavtalet.

– Det är framför allt praktiska frågor som hur man ska redovisa tid och möjligheten att påverka vilka dagar man ska arbeta. Några är oroliga för sin anställning men det beror nog på vad man har för kompetens. Vissa har lättare än andra att byta till uppdrag i andra branscher, säger han.

Martin Lindecrantz, tillförordnad HR-chef på AFRY beskriver en relativt bra orderingång inom vissa områden, bland annat livsmedel, läkemedel och infrastruktur.

Martin Lindecrantz, AFRY

– Många stora projekt inom bygg, järnväg och väg startar nu, säger han.

Martin Lindecrantz ser även att den ekonomiska krisen på sikt kan öppna upp för andra branscher att växa. För arbetsgivare som har haft svårt att rekrytera viss nyckelkompetens skapas nya möjligheter.

– Jag kan se att vissa spjutspertsexperter plötsligt dyker upp på LinkedIn. En del snabbfotade företag kan nog lyckas rekrytera eftersökt kompetens och växla upp, säger han.

Generellt god arbetsmarknad för ingenjörer

Del bilden delas av Gabriella Nilsson, chef för TRRs regionkontor i Göteborg.

Gabriella Nilsson, TRR i Göteborg

– Den brist på teknikkonsulter som funnits i flera år har bromsat utvecklingen i vissa branscher. Nu ökar deras möjligheter att rekrytera. Transport och logistik, livsmedelsindustrin och life science är branscher som kan gynnas av att tillgången på ingenjörer ökar.

Korttidsavtalen har gett konsultföretagen andrum och hittills är det få som har tvingats varsla anställda om uppsägning. TRRs regionkontor har inte fått in ansökningar från fler ingenjörer än tidigare som behöver stöd för att hitta ett nytt arbete.

I Stockholm ser TRR Trygghetsrådet inte att tillgången på jobb för ingenjörer har blivit sämre.

Erica Sundberg, TRR i Stockholm

– Ingenjörer har fortfarande generellt en god arbetsmarknad men hur det kommer att påverka dem längre är svårt att säga i nuläget, säger Erica Sundberg, operativ chef för TRRs verksamhet.

På TRRs regionkontor i Göteborg är stämningen lite allvarligare. Gabriella Nilsson känner till att några konsultföretag förbereder varsel inom kort och hon vet att fler är på gång.

– Här i Göteborg är många beroende av fordonsindustrin och deras underleverantörer. Därför kan vi vänta oss att fler drabbas, säger hon.

Fler får nya jobb än de som förlorar jobb

Jonas Björkman, TRR i Västra Götaland

Till TRRs regionkontor i Västra Götaland har det inte kommit rapporter om större varsel i regionen. Fortfarande är det fler arbetslösa tjänstemän som får ett nytt jobb än nya som anmäler sig för att få hjälp. Men regionchefen Jonas Björkman påpekar att förändringarna kan ske snabbt.

– Om jag får samma fråga om en månad kan svaret bli något helt annat.

Han tror att många konsultföretag helst väntar med att varsla tills de har kniven på strupen. Konkurrensen har varit stor och därför är man rädd om de konsulter man har. Och när konjunkturen vänder vill man vara snabb ur startblocken.

– Ingenjörer kommer att fortsätta att vara de mest eftertraktade på arbetsmarknaden. När allt tar fart är det ingenjörerna som snabbast av alla får jobb igen, säger Jonas Björkman.

4 kommentarer

  • Mikael

    Snabbast av alla får jobb igen? Min första ansökan som tysk ingenjör tog över 8månader(från ansökan till kontrakt). Andra jobb tog också över ett halv år. Och det i en branch som skrikar hög efter ingenjörer. Från alla flesta ansökan får min inte ens något svar. Om det är redan snabbaste är det inte så konstigt att det finns brist på folk, dom tröttnar helt enkelt på vägen eller blir anställd av snabba kineser i Göteborgstrakten.

    08 april 2020
    • Jakob

      För mig gick det snabbare – från skickad ansökan som nyutexad civ.ing. till påskrivet kontrakt tog det 26 dagar. Är dock i Göteborgstrakten.

      08 april 2020
    • F

      Det där är nog ytterst olika beroende på position och kunskap (etc), vilket ger väldigt olika grad av satsning från företaget. Är det en starkt specialiserad tjänst, chefstjänst eller liknande så är det så klart viktigare att företaget är nogrannare. Är man däremot en ”vanlig knegar-ingenjör” kan det gå väldigt snabbt. Själv hade jag en påskriven anställning en vecka efter mitt första mail till företaget.

      29 april 2020
    • Stefan

      Håller med Mikael att det tar för lång tid att få nytt jobb inom data och IT. Har sökt fasta anställningar som mjukvaruutvecklare de senaste 10+ åren och varje gång tog det mellan 6 månader till 12 månader att få nytt jobb samt tog intervjuprocessen väldigt lång tid ofta ca 2 månader innan man fick återkoppling, ibland fick man inte återkoppling. Det gjorde att jag tröttnade på att vara anställd och började som egenanställd.

      Bilden som ofta målas upp i media att man skriker efter folk stämmer inte med den upplevda verkligheten samt är lönerna låga jämfört med våra grannländer och de flesta andra OECD-länder.

      18 maj 2020

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.
  • Bildade förening: ”Vår röst väger tyngre nu”

    Bildade förening: ”Vår röst väger tyngre nu”

    Att samarbeta kan vara en lösning för att bli starkare i det fackliga arbetet. Det är något som förtroendevalda på Vinnova och i Nyköpings kommun tagit fasta på.
Så  här mycket kostar det att vara sjuk

Så här mycket kostar det att vara sjuk

Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
Fler artiklar