Ska du löneförhandla, hålla en viktig presentation eller ha det där jobbiga samtalet med en medarbetare? Då kan du ha nytta av en trovärdighetsboost. Här är tre verktyg som förbättrar din trovärdighet.
Att du upplevs som trovärdig är helt avgörande för att ditt budskap ska nå fram. Men hur gör man för att få andra att lyssna och känna förtroende för det du har att säga?
Det var ämnet när retorikbyrån Snacka Snyggt arrangerade ett webbinarium för medlemmar i Sveriges Ingenjörer förra veckan. Retorikkonsulten Tomas Rimeika delade med sig av tre konkreta verktyg.
1. Att skryta snyggt. Att kunna visa på erfarenhet och kompetens är viktigt för att skapa trovärdighet. Tänk igenom din situation. Vilken erfarenhet har du som är relevant i den här situationen? Dela med dig av en framgångsberättelse som bekräftar den bilden.
Tomas Rimeika berättar om en ingenjör som han coachat inför en presentation som var rädd att uppfattas som ung och oerfaren av lyssnarna. Hans tips var att hon skulle inleda med att berätta om att hon jobbat med arbetsledning inom oljeindustrin och varit med om en del tuffa resor på Nordsjön. Genom att lägga in det i sin presentation om sig själv kunde hon på ett smidigt sätt visa att hon kan hantera tuffa utmaningar i en macho arbetsmiljö och därmed boosta sin trovärdighet hos lyssnarna.
Att på ett snyggt sätt skryta om sin erfarenhet är också viktigt i en löneförhandling. Tänk igenom vad du gjort under året som kan ge exempel på hur din kompetens varit värdefull för företaget.
– Lyft något ur din erfarenhet, en framgång som är relevant i situationen. Det får dina lyssnare att inse att du är trovärdig, säger Tomas Rimeika.
Läs också: Lite retorik kan hjälpa dig på jobbet
2. Visa välvilja.Trovärdighet handlar inte bara om kompetens, det är lika viktigt att visa att du bryr dig genom att berömma och bekräfta de som lyssnar och visa förståelse för deras situation. Det handlar om att skapa en varm stämning i rummet.
Fundera över hur du kan visa välvilja i din situation.
Ett sätt att bekräfta de som lyssnar är att peka på deras kompetens, “jag vet att det finns mycket kompetens och erfarenhet här i rummet och jag ser verkligen fram emot era frågor”. Eller att visa empati på det sätt som Stefan Löfven gjorde i sitt tal till nationen där han flera gånger visade förståelse för att begränsningar i samband med corona upplevs som tuffa och påfrestande.
– Vi söker alla bekräftelse. Om du kan bekräfta människor på ett genuint sätt så kommer det att göra folk mer intresserade av att lyssna på dig och ditt budskap, säger Tomas Rimeika.
3. Visa på likheter. Genom att visa att du och lyssnaren har något gemensamt får du lyssnaren att känna större förtroende för det du har att säga. Det är därför viktigt att lyfta likheter tidigt, kanske redan i försnacket innan presentationen eller löneförhandlingen drar igång. Hitta saker som förenar dig och lyssnaren – har ni samma utbildning, kommer ni från samma ort eller har ni båda småbarn?
Tomas Rimeika berättar om när han själv skulle hålla en presentation för medarbetare på Spotify. Här kunde han lyfta fram sin erfarenhet som musiker på ett sätt som kanske inte hade fungerat i en presentation på Swedbank eller Försvarsmakten.
Tips!
Snacka Snyggt ger flera digitala kurser i retorik. 4-5 maj håller Tomas Rimeika en fördjupad webbkurs i retorik. Läs mer här: Boosta din trovärdighet
– Det kanske låter trivialt men det finns en psykologisk mekanism som gör att vi känner trovärdighet för personer som vi identifierar oss med, förklarar han.
Tomas Rimeika konstaterar att du behöver två saker för att förbättra din trovärdighet – kunskap om verktygen och träning. Detta gäller oavsett om du ska hålla en presentation för en större publik eller om du ska boosta dig inför en löneförhandling.
– Träna och lär dig använda verktygen på ett naturligt sätt. Och öva på det du vill ha sagt. När du känner dig trygg med ditt budskap kommer också din kropp att sluta läcka nervositet, förklarar han.