Vet du egentligen vart dina pensionspengar tar vägen? Investeras de i bolag som delar dina värderingar? Per-Arne Lundberg, ordförande för akademikerna på PostNord, reagerade med ilska när han fick veta att AMF Pension blivit storägare i budbilsfirman Budbee.
Flera tidningar har under vintern rapporterat om att pensionsbolaget AMF investerat 240 miljoner kronor och blivit den tredje största ägaren i budbilsföretaget Budbee. Affären har kritiserats av flera LO-förbund eftersom Budbee saknar kollektivavtal och konkurrerar med lägre löner och sämre villkor för de anställda. AMF Pension ägs av LO tillsammans med Svenskt Näringsliv.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet går fackförbundet Sekos ordförande Valle Karlsson tillsammans med Transportarbetarförbundets ordförande Tommy Wreeth till hårt angrepp mot AMF Pension.
”Vi tycker inte att det är okej att investera våra tjänstepensionspengar i företag som inte har kollektivavtal och dumpar villkoren på svensk arbetsmarknad”, skriver Valle Karlsson och Tommy Wreeth.
Strider mot policyn
I AMF:s hållbarhetspolicy står det tydligt att hållbarhet handlar om att ta ansvar även för de bolag som man har investerat i. Så här skriver AMF: ”Hållbarhet omfattar exempelvis miljöpåverkan, arbetsvillkor och mångfalds- och jämställdhetsfrågor”.
Men Tidningen Transportarbetaren har rapporterat om lönerna och villkoren på Budbee. Tidningen har kommit över en ett år gammal lönetabell för chaufförer som kör Budbees bilar. Den visar att lönen är 200 kronor i timmen men det krävs att chauffören gör i snitt 80 leveranser per femtimmarsskift. Föraren har då 3 minuter och 45 sekunder per leverans, vilket är helt orimligt att klara.
Orättvis konkurrens
AMF är ett pensionsbolag där LO-anställda men också många akademiker, både i privat, statlig och kommunal sektor, har sin tjänstepension. En av dem som har regerat på AMF:s investering i Budbee är Per-Arne Lundberg, ordförande för Akademikerföreningen på PostNord.
– PostNord och andra seriösa aktörer som DHL har kollektivavtal med vettiga löner och villkor för de anställda medan Budbee kan hålla lägre priser med låga löner och dåliga villkor.
Han begriper inte hur AMF:s ägare LO och Svenskt Näringsliv har accepterat investeringen i Budbee. Båda parter har ett starkt intresse av att värna den svenska modellen som bygger på en hög grad av anslutning till fackförbund och arbetsgivarorganisationer.
– Nu använder AMF våra tjänstepensioner till att gynna aktörer utan kollektivavtal och upprätthålla orättvis konkurrens.
Rösta med fötterna
Per-Arne Lundberg överväger att flytta sin egen tjänstepension från AMF och har redan tagit kontakt med AMF för att ta reda på kostnaderna. I hans fall handlar det om 400 kronor.
Men innan han tar beslutet vill han se om kritiken mot AMF får bolaget att agera. De tre lokala facken på PostNord, Seco, ST och Saco har tillsammans över 14 000 medlemmar, många av dem möter dagligen konkurrensen från Budbee i sitt arbete.
Per-Arne Lundberg uppmanar alla som vill att deras pensionskapital investeras på ett sjyst sätt att hålla koll på var pengarna hamnar.
– Vill man inte vill gynna företag som konkurrerar med låga löner eller inte bidrar till en hållbar framtid kan man rösta med fötterna. Om vi är många som gör det kan det leda till förändring.