Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. Och redan till 2025 ska bolagets försäljning ha ökat rejält – till 1,2 miljoner bilar per år. Ingenjörer och andra yrkesgrupper på företaget genomgår just nu en av de största omställningarna i svensk industri.
Det går bra för Volvo Cars. Orderböckerna är fulla och efterfrågan överstiger klart den möjliga produktionen som i år beräknas landa på ungefär samma nivå som i fjol (då man enligt egna uppgifter sålde 698 700 bilar). Men för att hänga med i den snabba utveckling som pågår i branschen och i samhället görs stora förändringar på flera fronter.
– Det känns som att vi genomgår den snabbaste transformationsresan i personbilsbranschen, säger Fredric Lundkvist, ordförande i Akademikerföreningen på Volvo Cars.
Räknat i fordon ska alltså produktionen nästan fördubblas på tre år. Om ytterligare fem år ska alla nya bilar som lämnar Göteborg och övriga fabriker vara eldrivna. På försäljningssidan kommer mycket alltmer att ske digitalt och de återförsäljare som ska finnas kvar kommer att bli agenter som demonstrerar bilarna och hjälper kunderna att handla på nätet.
De nya bilarna kommer förstås att designas för att utnyttja fördelarna med eldrift maximalt. Men de stora personalbehoven nu, och i ännu högre grad framöver, finns på mjukvarusidan.
– Volvo är ledande inom många av de nya teknologier som elektrifieringen kräver. Där har vi ett försprång på många konkurrenter. För att behålla den positionen och ha koll på utvecklingen har företaget bestämt att 50 procent av all mjukvara ska produceras av egen personal. Därför kommer det att krävas massor av nya mjukvaruingenjörer och utvecklare, säger Fredric Lundkvist.
650 tjänstemän lämnade företaget
I Göteborg är för tillfället konkurrensen om mjukvaruingenjörer hård. I stället växer Volvo i Stockholm. Och i Lund där man på några år gått från 150 till 450 anställda.
– Sedan två år tillbaka har vi också ett utvecklingscenter i Indien där tillgången på ingenjörer är bättre, säger Fredric Lundkvist.
Det pågående teknikskiftet innebär också att motorfabriken i Skövde inom något år kommer att börja tillverka elmotorer.
När Volvo för två år sedan på allvar inledde arbetet med att ställa om till eldrift slutade processen med att 650 tjänstemän lämnade företaget. Även om 90 procent av dem gjorde det frivilligt, så var det en jobbig period för många av de inblandade. Den här gången tror och hoppas Fredric Lundkvist att arbetsgivaren kommer att vara mer intresserad av att behålla sin personal.
– Det verkar som att företaget har förstått och vill bygga på med ny kunskap hos medarbetarna. Vi har suttit i en process sedan november förra året för att se till att kommunicera var vi är och vart vi ska. Om man börjar där, så att medarbetarna verkligen förstår vilken förändring vi är på väg in i och samtidigt erbjuder vidareutveckling, kommer vi att komma ut starkare än genom att bara ta in nya människor, säger Fredric Lundkvist.
Många skulle behöva avsätta tid
För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete. Hur de ska hinna med det samtidigt som tillverkningen går på högtryck och man inom kort ska lansera en ny bilmodell har Fredric Lundkvist inget bra svar på:
– Men det är en väldigt bra fråga. Mycket av den omställningen sker ju i själva jobbet, men många skulle också behöva avsatt tid. Kanske en dag per vecka eller ett par dagar i månaden. Där har vi och företaget en bit kvar.
Enligt Fredric Lundkvist är det också viktigt att inse det egna ansvaret för att skaffa nya kunskaper.
– Jag tror att man måste investera i sin egen kompetens genom att ta reda på vad det finns för möjligheter. Det finns ett otroligt stort utbud av digitala utbildningar att ta del av. Och det nya omställningsstudiestödet ger stora möjligheter till kompetensutveckling med bra ekonomiska villkor. Men individen måste själv ta initiativ och vara med och skapa sitt nästa varumärke, säger Fredric Lundkvist.
Ur ett fackligt perspektiv hade han gärna sett en lägre frekvens av omorganisationer. Det skulle kunna ge en mer ordnad verksamhet och skapa bättre möjligheter att överblicka kompetensbehov och hur de kan uppfyllas.
– Det är ett krav som vi kommer att framföra igen och igen. Liksom att förändringar kommuniceras i tid, gärna sex till åtta månader i förväg, så att alla hinner förbereda sig och skaffa ny kunskap, säger Fredric Lundkvist.
Annars är han positivt inställd till Volvo Cars, både som företag och arbetsgivare.
– Volvo är en attraktiv arbetsgivare som står inför en otroligt spännande utmaning. De flesta som jobbar här tycker att det är en superintressant resa som vi håller på att göra. Och förändringen märks tydligt redan nu. Många av de som anställts de senaste åren hade aldrig sökt jobb här om vi varit ett traditionellt bilföretag, säger Fredric Lundkvist.
Thomas Östberg